گروه نفت‌و پتروشیمی- به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، نفت خام WTI آمریکا در پایان معاملات نفتی سه‌شنبه (٨ بهمن) نزدیک به 2 دلار رشد داشت و به بیشترین مقدار خود در سال جدید میلادی رسید، این در حالی است که روز گذشته این نفت با وجود آنکه در اواسط روز با کاهش 60 سنتی به 81/96 دلار رسید، اما دوباره روند افزایشی خود را از سر گرفت.

افزایش قیمت نفت خام آمریکا موجب شد تا اختلاف قیمت آن با نفت برنت دریای شمال کم شود.
رشد قیمت روز سه‌شنبه نفت آمریکا به دنبال آغاز به کار خط لوله نفتی کیستون شرکت ترنس کانادا و انتقال نفت از پایانه کوشینگ به خلیج مکزیک رخ داد، هرچند نگرانی‌ها از نشست فدرال رزرو آمریکا اثرات کاهشی به همراه داشت.
طارق ظهیر، یکی از مدیران شرکت تایچ کپیتال ادوایزرز، گفت: اختلاف بهای برنت و دبیلو تی‌ای کمتر شده و این همیشه به قیمت‌های نفت کمک کرده است. اکنون بازار با آغاز به کار پایانه کوشینگ بیش از اینها انتظار کم شدن این اختلاف را دارد.
در همین حال بهای نفت برنت نیز دیروز در ابتدای روز روند کاهشی داشت، اما از اواسط روز شروع به رشد کرد و موجب شد اثر منفی ناشی از نگرانی‌های رشد کم اقتصاد چین و بازارهای نوظهور که در پایان روز دوشنبه (٧ بهمن) رخ داده بود، جبران شود.
بهای نفت برنت دریای شمال در معاملات دیروز در ابتدا به قیمت ١٠٧ دلار و ۱۰ سنت رسید که در مقایسه با روز سه‌شنبه ۴۵ کاهش داشت؛ اما در پایان معاملات دیروز در نهایت با رشدی دوباره به قیمت ١٠٧ دلار و ۷۴ سنت رسید. در همین حال یکی از دلایل افزایش قیمت‌های جهانی نفت در روزهای اخیر، اطلاعات اقتصادی مثبتی بود که دولت آمریکا منتشر کرد.
بر اساس گزارش روز سه‌شنبه دولت آمریکا شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده در ماه ژانویه ٢٠١٤ به بیشترین مقدار خود در پنج ماه گذشته رسید و همچنین شاخص قیمت مسکن آمریکا بیشترین رشد سالانه از سال ٢٠٠٦ تاکنون را نشان داد.