به گزارش روزنامه دیلی میرر انگلیس، ایران و عراق قصد دارند با همکاری یکدیگر به ابرقدرت‌های جدید نفتی در جهان تبدیل شوند؛ به طوری که این اقدام می‌تواند به ارزان‌تر شدن قیمت بنزین برای رانندگان انگلیسی منجر شود.

عراق قصد دارد تولید نفت خام خود را سه برابر کند و از روزانه سه میلیون بشکه کنونی به ٩ میلیون بشکه تا سال ٢٠٢٠ افزایش دهد.
در همین حال، در بحبوحه احتمال کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، وزیران عراقی در حال کمک به شرکای ایرانی خود برای جذب سرمایه در بخش نفت هستند.
حسین الشهرستانی، معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی در کنفرانسی در لندن گفت: ما احساس می‌کنیم که جهان برای رشد اقتصادی به تضمین تامین سوخت نیاز دارد.
وی افزود: طرف ایرانی با ما در تماس بوده و خواهان تبادل مدل‌های قراردادی و تجارب‌ هستند.
به‌نظر می‌رسد که تحقق برنامه توسعه نفت عراق با وجود عربستان سعودی که روزانه ٩ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و از نفوذ خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای بالا نگه شدن بهای نفت بالای ١٠٠ دلار در هر بشکه استفاده می‌کند، سخت باشد.
همچنین اگر عراق و ایران تصمیم به فروش و روانه کردن نفت خام بیشتری به بازار نسبت به سهمیه تولیدی اوپک داشته باشند، این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت‌ها به ویژه در قیمت بنزین، منجر شود.
کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر این برنامه با موفقیت پیش رود، ایران و عراق نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش خطوط لوله و بنادر برای صادرات نفت خود دارند.
الشهرستانی روز سه‌شنبه اعلام کرد: ایران از عراق درخواست همفکری در پیش‌نویس قراردادهای توسعه نفت را کرده است.