سقف 5 درصدی رقابت برداشته شد
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار محصولات پتروشیمی طی هفته‌ گذشته با رقابت و افزایش قیمت‌های پایه به کار خود پایان داد. این در حالی است که بازار آزاد ‌این محصولات طی این مدت برخلاف هفته گذشته با رکود معاملات مواجه شده بود، چرا که شایعه افزایش سقف قیمت‌های پایه از 5 درصد به 10 درصد روز چهارشنبه به واقعیت نزدیک شد.
دیروز محصولاتی همچون استایرن‌ها با سقف جدید معاملات وارد رینگ شدند و این خبر موجب امیدواری فروشندگان برای رشد نرخ محصولات و دریافت سود بیشتر شد تا جایی که عرضه‌کنندگان حتی دست از فروش کشیدند. به این ترتیب عدم عرضه‌ فروشندگان و تقاضای زیاد بازار موجب نگرانی خریداران و مصرف‌کنندگان شد تا جایی که اعتراض برخی از تقاضا‌کنندگان را دربرداشت. به گفته مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا گذاشتن سقف ۱۰ درصدی حق عرضه‌کننده است، چرا که مسوولین باید بینند با توجه به شرایط موجود و افزایش نرخ خوراک آیا تولید‌کننده توانایی تولید در این شرایط را دارد یا خیر؟
کاکاوند افزود: البته افزایش سقف معاملات نیز کمکی به روند بازار نخواهد کرد و هر چه دولت شرایط را برای تولید‌کننده سخت کند در حقیقت راه صادرات را برای آنها باز کرده است. بنابراین مسوولان باید بنشینند و فکر اساسی کنند و قیمت‌ها را بر اساس هزینه تولید‌کننده تعیین کنند.
وی وضعیت بازار محصولات پتروشیمی را بی‌ثبات ارزیابی کرد و گفت: عرضه‌های اندک پتروشیمی‌ها در بورس کالا و تقاضای زیاد خریداران سبب شده است تا معامله این محصولات در هفته‌های گذشته با سقف قیمت انجام شود و اگر این روال بعد از افزایش سقف قیمت‌ها ادامه پیدا کند باز هم معامله گران با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی می‌گویند: گر چه روند قیمت نفت و تعدادی از محصولات پتروشیمی طی هفته اخیر کاهشی بود اما شایعات بر روند بازار تاثیر بیشتری گذاشته است، از سوی دیگر تغییر قیمت خوراک گاز هم به این شبهات دامن زده تا آنجا که تعدادی از معامله‌گران افزایش قیمت‌های پایه را در رینگ پتروشیمی به موضوع مشخص نبودن قیمت گاز مرتبط می‌دانند.
از طرفی نیز اخبار منتشر‌شده در یکی، دو ماه گذشته پیرامون نرخی میان ۱۰ تا ۱۸ سنت واکنش‌های زیادی را در بورس و بازار طی این مدت به همراه داشت. این در حالی است که همچنان بین پتروشیمی‌ها و دولت بر سر نرخ خوراک اختلاف نظر وجود دارد. از یک طرف دولت خود را مسوول انتخاب نرخ خوراک می‌داند و گزینه ۱۷ سنت را مناسب اعلام می‌کند و از طرف دیگر پتروشیمی‌ها معتقدند ۱۰ تا ۱۳ سنت بهترین گزینه است.
این در شرایطی است که برخی از آگاهان اقتصادی معتقدند نرخ پتروشیمی‌ها باید به گونه‌ای تعیین شوند که نرخ بازگشت سرمایه برای صنعت پتروشیمی ۲۵ درصد باشد، با این حال هنوز در خصوص تاثیرپذیری قیمت خوراک گاز اظهارنظرات متفاوتی مطرح است.
به این ترتیب روز گذشته عرضه‌های نقدی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز به رقمی بالغ بر ۶۰ هزار و ۲۶ تن رسیده بود که بیشتر محصولات عرضه شده در این روز شیمیایی‌ها بوده‌اند. گر چه نرخ‌های پایه اکثر محصولات پتروشیمی در هفته جاری با افزایش در بورس کالا روبه‌رو شد، اما هنوز با وجود رشد قیمت‌ها در بازار داخل به همین واسطه، رکود ادامه دارد و بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دهند احتیاط کنند.
این در شرایطی است که برخی از کالاها مانند استایرین بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ بندر امام همچنان مورد توجه تاجران هستند. به گفته معامله‌گران اختلاف قیمت بازار و بورس بیشتر خریداران را در شرایط رکودی به سمت این کالاها هدایت می‌کند. علاوه‌بر فاصله قیمتی در حال حاضر قرار گرفتن در فصل مصرف برخی کالاها هم سبب رشد تقاضای این کالاها شده است.
از طرفی نیز تغییر فصول در روند عرضه برخی محصولات تاثیر زیادی گذاشته است، به طوری که در این فصل عرضه یک سری از کالاها کاهش یافته و وارد مچینگ شده‌اند. به‌طور مثال استایرن منومر شرکت پتروشیمی پارس و اوره صنعتی گرانوله شرکت پتروشیمی کرمانشاه و برخی دیگر از محصولات در این فصل با عدم تقاضا مواجه شدند.