معاون وزیر نفت با اعلام اینکه بیشتر مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های معتبر بین‌المللی نفتی به درخواست این شرکت‌ها صورت گرفته است، گفت: هیچ‌گونه جمع‌بندی در مورد تعیین قیمت‌های حامل‌های انرژی انجام نشده است.
به گزارش «ایسنا»، منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان اینکه خدا را شکر که نفت از مافیا درآمد گفت: هنوز بسیاری از وزیران نتوانسته‌اند ترکیب وزارتخانه‌شان را کامل کنند، چراکه دستگاه‌های اجرایی با فشار سختی روبه‌رو هستند. البته طبیعت دموکراسی این است اما بیشتر وقت دولت صرف پاسخ‌گویی به سوالاتی می‌شود که می‌تواند نباشد.
تنش‌های سیاسی خاورمیانه طبیعی است
وی با اشاره به اینکه حجم ذخایر نفت دنیا هزار و ۶۶۸ میلیارد بشکه است، گفت: از این رقم ۷۰۸ میلیارد بشکه در منطقه خاورمیانه و ۸۰ درصد این رقم متعلق به کشور‌های ایران، عربستان، امارات و کویت است.
معظمی با اشاره به اینکه از ۱۸۷ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی ۴۳ درصد آن در خاورمیانه است، گفت: دو کشور روسیه و ایران به تنهایی ۶۶ درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند که سهم ایران ۳۴ درصد است.معاون وزیر نفت افزود: وضعیت جغرافیایی ذخایر نفتی نشان می‌دهد که در آینده مسایل و مشکلاتی را پیش‌رو داریم. اینکه خاورمیانه در تلاطم مسائل سیاسی است و در آینده نیز خواهد بود، امری طبیعی است.
معظمی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان در دنیا به دنبال نفت ارزان‌قیمت و مطمئن هستند، گفت: ایران به عنوان تولید‌کننده نفت خام باید نیاز مصرف‌کننده را تامین و شرایط امنی را برای آن فراهم کند. نباید انتظار داشت که مصرف‌کننده به دنبال نفت‌گران باشد. قیمت بالا و بسیار پایین نه به نفع مصرف‌کننده است و نه به نفع تولید‌کننده. باید قیمت به گونه‌ای تعیین شود که شرایط برد- برد حاکم باشد؛ در واقع قیمت مناسب قیمت تعادلی است.معاون وزیر نفت با بیان اینکه مدیران پتروشیمی نسبت به کاهش خوراک واحدهای پتروشیمی ابراز نگرانی کرده‌اند، گفت: در حال حاضر مصرف گاز بخش خانگی و صنعت به ۵۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است که این موضوع یک هشدار جدی است که جدی‌ نگرفتن آن موجب صدمه خوردن فضای کسب و کار خواهد شد.
بخش‌خصوصی در صادرات نفت
به وزارت نفت کمک کند
معاون وزیر نفت خطاب به بخش خصوصی گفت: شما می‌توانید در صادرات نفت خام به وزارت نفت کمک کنید. همه قبول داریم که فرهنگ کار بین بخش دولتی و بخش خصوصی متفاوت است، اما می‌توانیم در این زمینه با هم کار کنیم به جای اینکه کار را به رسانه‌ها بکشانیم.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه وزارت نفت هیچ‌گونه منعی برای همکاری با بخش خصوصی نمی‌بیند، گفت: اتفاقا بسیاری از مدیران ارشد وزارت نفت کسانی هستند که بعد از بازنشستگی مدتی را به دلیل مهرورزی به بخش خصوصی رفتند و اکنون با بازگشت به مسوولیت دولتی طعم‌کار با بخش خصوصی را چشیده‌اند.معظمی ادامه داد: حتما بخش خصوصی از وزارت نفت انتظار رانت ندارد و نخواهد داشت، در واقع بخش خصوصی ما کارآفرین است و افراد کارآفرین به دنبال رانت نیستند. وزارت نفت علاقه‌مند به همکاری با بخش خصوصی براساس قوانین کسب و کار است.
درآمد وزارت نفت با لوله ۵۶ اینچی
به خزانه می‌رود
معظمی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها توان توسعه صنعت نفت را گرفته است و ادامه‌ این روند امید توسعه را نیز خواهد گرفت گفت: در حال حاضر در ماه ۲۵۰۰ میلیارد تومان از طریق دو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران از طریق یک خط لوله ۵۶ اینچی به حساب خزانه واریز می‌شود.این در حالی است که این دو شرکت برای حق دریافت خود یا باید التماس کنند یا از روش‌های معمول استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح شود، گفت: طبق این قانون باید شدت مصرف انرژی کاهش می‌یافت، اما اکنون نه تنها مصرف کاهش نیافته بلکه ۹ درصد هم افزایش داشته است. در صورت ادامه‌ این روند باید تمام درآمد خود را هزینه کنیم تا پالایشگاه‌های تولید فرآورده‌های نفتی و گازی بسازیم تا جواب نیاز داخل را بدهیم.
مشکلی برای صادرات نفت نداریم
وی با تاکید بر اینکه صنعت نفت مشکلی بابت صادرات نفت ندارد، گفت: آنچه وجود دارد محدودیت‌های صادراتی ناشی از قطعنامه‌های سیاسی است که هر وقت این مسائل حل شود وزارت نفت قادر به افزایش تولید و افزایش صادرات نفت است. هم‌اکنون توان صادرات نفت خام کشور تقریبا ۴/۲ برابر صادرات کنونی است. معظمی افزود: عملکرد ۹ ماهه وزارت نفت نشان می‌دهد که این وزارتخانه توانسته است رقم صادرات نفت خام و درآمد حاصل از آن را طبق بودجه محقق کند.
افزایش تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۴
وی ادامه داد: پیش‌بینی شده است که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۴، ۴/۳ درصد باشد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بهبود رشد اقتصاد جهانی رابطه‌ مستقیمی با مصرف انرژی دارد. براین اساس تقاضا برای نفت ۵/۱ تا ۸/۱ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
به مذاکرات خوشبینیم
اما رقم بودجه محتاطانه‌ است
معاون وزیر نفت در مورد بودجه سال ۹۳ نیز اظهار کرد: با وجود اینکه به مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین هستیم و امید داریم که وزارت خارجه بتواند شرایط را به یک شرایط برد- برد برساند، اما رقم بودجه پیشنهاد شده با توجه به شرایط فعلی است و پیش‌بینی ما بسیار محتاطانه بوده، به‌طوری که در بودجه سال آینده صادرات یک میلیون بشکه نفت و ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در نظر گرفته شده است.
مذاکره با شرکت‌های نفتی خارجی
به درخواست‌ آنها است
معظمی از تمایل شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای همکاری با وزارت نفت خبر داد و گفت: ارتباط خوبی را با شرکت‌های معتبر بین‌المللی نفت که خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند، شروع کردیم. درصد بالایی از مذاکرات و ملاقات‌های این شرکت‌ها با مسوولان ایرانی به درخواست آنها بوده است.معاون وزیر نفت یادآور شد: نتیجه‌ این مذاکرات نیازمند زمان است ولی به آن خوش‌بین هستیم. تلاش ما این است که به یک شرایط برد-برد دست یابیم.
عقب‌ماندگی از برنامه پنجم توسعه
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه پنجم توسعه باید در بخش بالادستی ۱۵۵ میلیارد دلار و در بخش پایین‌دستی ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت، گفت: تاکنون در بخش بالادستی ۴۲ میلیارد دلار و در بخش پایین‌دستی۷/۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.معاون وزیر نفت با اظهار اینکه در بخش صنعت گاز نیز تنها یک نهم آنچه تعیین شده بود سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در بخش پتروشیمی هم باید ۳۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت که این رقم تاکنون به ۸/۲ میلیارد دلار رسیده است.