گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت چمان گفت: بخش خصوصی با توجه به وعده‌هایی که دولت تدبیر و امید داده است و بهره‌گیری این دولت از وزرایی کارآمد و با تجربه، انتظار دارد تا براساس قانون از توانمندی‌های تولیدکنندگان داخل بیش از پیش استفاده شود.
مجید عطارزاده یزدی در حاشیه راه‌اندازی اولین پکیج خشک کن گاز در پالایشگاه اصفهان که توسط این شرکت و برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته شده است، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: شرکت چمان به عنوان یک طراح و سازنده پکیج‌های تخصصی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در کشور فعال است و متاسفانه به نظر می‌رسد قانون ۵۱درصد برای استفاده از توان سازندگان داخلی که چند سالی است تصویب شده، به درستی اجرا نشده چرا که مرجع مناسبی برای پیگیری و مدیریت این موضوع در مراجع مرتبط با صنایع وجود ندارد.
وی ادامه داد: همچنین در قراردادهای گذشته که این قانون در آن اجرا شده، فقط بخش اجرا (C) و نیز ساخت تجهیزات سنگین مانند درام و تاور و نیز اسکلت فلزی به سازندگان داخلی واگذار شده و تجهیزات تخصصی که تولید‌کننده ایرانی توان طراحی و ساخت آن را دارد از خارج تامین شده‌اند. بر این اساس ضروری است دولت یازدهم علاوه بر اجرای صحیح قانون بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی حتی با افزایش درصد سهم داخل تاکید کند.
مدیرعامل شرکت چمان با اشاره به اینکه باید از توان تشکل‌های خصوصی و به‌ویژه انجمن‌های تخصصی بهره جست، افزود: دولتمردان می‌توانند از مشاوره این بخش برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی و دولتی بهره ببرند.
وی، تامین کالا و عدم‌امکان گشایش اعتبار اسنادی (LC)، انتقال ارزهای خارجی از طریق صرافی‌ها و ریسک‌های آن، اختلاف زیاد نرخ ارزهای مرجع با قیمت بازار، عدم‌ترخیص سریع کالاهای خریداری شده از خارج از کشور و طولانی شدن روند ساخت و در نتیجه تحویل پکیج‌ها، خرید اقلام و پکیج‌های چینی و روسی توسط برخی از کارفرمایان، وندور لیست‌های قدیمی کارفرمایان و عدم‌امکان تامین ریال از آنها، شرایط پرداخت نامناسب قراردادها با توجه به عدم‌امکان استفاده مناسب از تسهیلات سیستم بانکی و بهره‌های بسیار بالا و تاخیر در پرداخت‌های قراردادی را از دیگر مشکلات این صنف عنوان کرد.
عطارزاده، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اصلی برخی شرکت‌های خصوصی و شرکت ما نیز این است که به‌رغم اینکه در فهرست سیستم جامع وزارت نفت و اکثر کارفرمایان است، اما هر کارفرمایی وندورلیست خود را داشته و به دلیل عدم‌درج نام برخی از پکیج‌های این شرکت در وندورلیست کارفرمایان بعضا امکان خرید از این شرکت را ندارند و متاسفانه درج نام محصولات این شرکت در وندورلیست آنها نیز فرآیند بسیار طولانی، پیچیده و خسته‌کننده‌ای را دارد.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد مسوولان و متولیان صنعت نفت باید فقط یک مرجع معتبر و کارشناسی را برای شناسایی و استفاده از سازندگان داخلی به شرکت‌های زیر مجموعه‌های خود معرفی کنند.
عطار زاده با اشاره به تحریم‌های اقتصادی کشور و تاثیر آن بر این صنعت، اظهار کرد: واقعیت این است که به دلیل وجود تحریم‌ها رقبای اصلی این شرکت حذف شده‌اند و از این منظر تحریم‌ها برای این شرکت فرصت محسوب می‌شود؛ اما مشکلات عمومی که اکثر شرکت‌ها با آن مواجه هستند و به برخی از آنها نیز اشاره شد، همچنان گریبان بخش خصوصی را گرفته است.
وی همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها روی بخش خصوصی گفت: واقعیت این است که به دلیل وجود تحریم‌ها رقبای اصلی شرکت‌هایی همچون ما حذف شده‌اند و از این منظر تحریم‌ها برای بخش خصوصی داخلی فرصت محسوب می‌شود؛ اما مشکلات عمومی که اکثر شرکت‌ها با آن مواجه هستند همچنان پابرجا است و امیدواریم دولت تدبیر و امید در جهت رفع آنها تلاش کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این شرکت برای استفاده از تجهیزات اروپایی و مورد نیاز در پکیج‌های طراحی شده مجبور به ایجاد یک شرکت در خارج از کشور شده که البته هزینه‌های تامین مواد را افزایش داده است که این افزایش مورد پذیرش کارفرمایان نبوده و توان رقابتی این شرکت را به شدت کاهش داده است.