ایرنا: مدیرعامل هلدینگ اکتشاف و تولید غدیر هدف نخست از توافق‌نامه نفتی سه‌جانبه با کشورهای ترکیه و روسیه را مشارکت در سرمایه‌گذاری و توسعه میادین نفت و گاز داخل کشور و در مرحله بعد دسترسی به بازارهای بین‌المللی اعلام کرد. توافق‌نامه مشارکت و سرمایه‎گذاری سه‎جانبه برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، میان شرکت اکتشاف و تولید غدیر، شرکت زاروبژنفت روسیه و شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه ۱۸ مرداد امسال در مسکو امضا شد. شرکت اکتشاف و تولید غدیر به‌عنوان رهبر مشارکت به‌شمار می‌رود و سهم سرمایه‎گذاری هر یک از شرکت‎ها به میزان مساوی درنظر گرفته شده است.

عبدالرضا حسین‌نژاد، مدیرعامل هلدینگ اکتشاف و تولید غدیر در تشریح جزئیات این تفاهم نامه گفت: شرکت زاروبژ نفت روسیه که به‌عنوان شرکت صاحب صلاحیت خارجی در حوزه اکتشاف و تولید از طرف شرکت ملی نفت ایران مورد تایید قرار گرفته، تجربیات موفقی در زمینه افزایش ضریب برداشت، روش‌های جدید حفاری، مقابله با پدیده «آسفالتین» و اقتصادی کردن طرح‌های توسعه میدان دارد. مدیرعامل هلدینگ اکتشاف و تولید غدیر افزود: از آنجا که سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادستی صنعت نفت به مبالغ زیادی نیاز دارد، شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه به‌عنوان عضوی از مشارکت برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری این طرح‌ها حضور دارد.

حسین‌نژاد گفت: درصورت واگذاری توسعه هر یک از میادین گازی کیش و میادین نفتی فاز ۳ دارخوین، سپهر و جفیر به این کنسرسیوم، اعضای این کنسرسیوم در توسعه آنها مشارکت خواهند کرد. مدیرعامل هلدینگ اکتشاف و تولید غدیر با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در فروردین ماه سال جاری تفاهم‌نامه همکاری برای تهیه طرح جامع توسعه میادین فوق را با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده است، اضافه کرد: با توجه به توان فنی و مهندسی بسیار خوب کارشناسان داخلی، همه فعالیت‌های طراحی و مهندسی تحت الارضی و تهیه طرح جامع توسعه میدان (MDP) توسط کارشناسان داخلی انجام خواهد شد. همچنین برای ارزیابی طرح، با هدف تقویت توان داخلی، از خدمات شرکت «بیسیپ فرنلب» ( BeicipFranlab) فرانسه که تخصص و تجربه خوبی در زمینه مطالعات مخزن و روش‌های ازدیاد برداشت نفت و گاز دارند استفاده کرده‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ اکتشاف و تولید غدیر درباره هزینه‌های تعهد شده توسط طرفین در این توافق سه‌جانبه نیز گفت: هنوز مبلغی را در این توافق اولیه مشخص نکرده و تنها اعلام کرده‌ایم که همکاری مربوط به چهار میدان ذکر شده است. حسین‌نژاد ادامه داد: قرار شده است که هر کدام از اعضا یک سوم بودجه را تامین کنند که البته سهم طرف ایرانی به‌عنوان رهبر کنسرسیوم به میزان یک دهم بیشتر است. مدیرعامل هلدینگ اکتشاف و تولید غدیر درباره میزان تولید نفت وگاز ناشی از توسعه این چهار میدان گفت: میدان دارخوین بر اساس اطلاعات اولیه ۷۰ تا ۷۵ هزار بشکه در روز و میدان‌های جفیر و سپهر نیز در مجموع ۳۰ هزار بشکه نفت تولید خواهند کرد که براساس برآورد اولیه، مجموع آن روزانه۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار بشکه نفت خواهد شد. حسین‌نژاد افزود: میدان گازی کیش دارای سه فاز است که هر فاز روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که معادل ۷۵ میلیون مترمکعب گاز در روز است. مدیرعامل سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) افزود: همچنین ۳۰ تا ۳۵ هزار بشکه نیز میعانات گازی از میدان گازی کیش تولید می‌شود که کیفیت آن از میعانات گازی عسلویه بیشتر است.