ایرنا: وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان رسما اعلام کرد که 'قرارداد احداث خط لوله گاز از بندر گوادر (واقع در ۸۰ کیلومتری مرز ایران) تا نوابشاه (مقصد نهایی خط لوله گاز ایران-پاکستان) قطعی و نهایی شده است و این خط لوله به‌عنوان بخشی از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان استفاده خواهد شد. شاهد خاقان عباسی در این زمینه گفت: عملیات احداث این خط لوله از حدود دو ماه دیگر از سوی شرکت چینی آغاز خواهد و تا پایان سال ۲۰۱۷ تکمیل خواهد شد. این خط لوله ظرفیت انتقال گاز ایران را دارد و اصولا بخشی از طرح بزرگ خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی.پی) خواهد بود.

وی گفت که پس از احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا نوابشاه به طول بیش از ۷۰۰ کیلومتر، فقط مسیر ۸۰ کیلومتری بندر گوادر تا مرز ایران باقی می‌ماند. شاهد خاقان عباسی با اشاره به در پیش بودن بیستمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و پاکستان که قرار است در آینده نزدیک به میزبانی تهران برگزار شود، گفت: قطعا در این نشست نیز موضوع خط لوله آی.پی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت که می‌تواند به پیشرفت آن کمک کند. وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: ما طبق قراردادی که با ایران امضا کرده‌ایم، مصمم به تکمیل طرح آی.پی هستیم و قرارداد میان پاکستان و ایران در این زمینه همچنان پابرجا است.

وی در پاسخ به سوالی درباره یکی از بندهای قرارداد مبنی بر جریمه تاخیر در اجرای تعهدات هر یک از طرفین و اینکه آیا ایران طلب خسارت و جریمه تاخیر از پاکستان را مطرح کرده است، گفت: ایران تا کنون چنین جریمه‌ای را از پاکستان درخواست نکرده است. ضرب‌الاجل تعیین شده در قرارداد خط لوله گاز آی.پی، پایان سال ۲۰۱۴ تعیین شده بود. ایران پیش از پایان این ضرب‌الاجل تقریبا به تمام تعهدات خود عمل کرد و به رغم وجود تحریم ها، با صرف میلیون‌ها دلار، خط لوله را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرد. پاکستان اما به بهانه تحریم‌ها، حتی تا به امروز که یک سال‌ونیم از زمان پایان ضرب‌الاجل سپری می‌شود، هیچ اقدام عملی انجام نداده است. طبق یکی از بندهای قرارداد، ایران می‌تواند از پاکستان بابت هر روز تاخیر در اجرای تعهداتش، طلب خسارت کند.