گروه نفت و پتروشیمی: جدیدترین گزارش اوپک روز گذشته در حالی روی خروجی سایت این سازمان قرار گرفت که رشد روزانه ۲/ ۸۹ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران را در ماه مه نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش،‌قیمت سبد نفتی اوپک در ماه گذشته میلادی ۳۵/ ۵ دلار رشد کرد و متوسط قیمت آن به ۲۱/ ۴۳ دلار در هر بشکه رسید. طبق گزارش اوپک، پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصاد جهانی که برای امسال ۳.۱ درصد پیش‌بینی شده بود بدون تغییر ماند. از دیگر سو رشد کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) نیز در سال ۲۰۱۶ در سطح ۹/ ۱ درصد باقی ماند یعنی چیزی کمتر از ۲ درصدی که در سال ۲۰۱۵ دیده شده بود. اما پیش‌بینی‌ها برای اقتصادهای بزرگ در حال ظهور بدون تغییر باقی ماند. طبق پیش‌بینی‌ها چین و هند در سال جاری به ترتیب رشدی ۵/ ۶ و ۵/ ۷ درصدی خواهند داشت، این در حالی است که شرایط برای برزیل و روسیه متفاوت خواهد بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این دو کشور در سال جاری میلادی را در رکود اقتصادی پشت سر خواهند گذاشت.

آنطور که اوپک گزارش می‌دهد، پیش‌بینی رشد تقاضای نفت جهان در سال جاری میلادی نسبت به گزارش‌های قبلی تغییری نکرده و در سطح ۲۰/ ۱ میلیون بشکه در روز باقی مانده است. میزان کل مصرف جهانی نفت نیز به‌طور متوسط ۱۸/ ۹۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود. در این میان هند کشوری است که به رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۶ کمک خواهد کرد. همچنین مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ داد، افزایش مصرف سوخت در پی افت قیمت نفت، به تقویت تقاضای این ماده خام کمک خواهد کرد. اما در رابطه با عرضه نفت خام کشورهای غیر‌اوپک، کاهشی ۷۴۰هزار بشکه‌ای انتظار می‌رود که میزان عرضه این کشورها را به‌طور متوسط به ۴۰/ ۵۶ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

بر اساس این گزارش، تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ۲۰۱۶ از زمان انتشار آخرین پیش‌بینی، تغییری نداشته و در سطح ۳۱.۵میلیون بشکه در روز (۸/ ۱ میلیون بشکه در روز بیش از سال گذشته) باقی مانده است. اما تولیدات کل اوپک در ماه مه بیش از ۹۹ هزار بشکه در روز کاهش داشته و به ۳۲ میلیون و ۳۶۱ هزار بشکه در روز رسیده است. در این میان ایران روندی عکس را طی کرده و طی ماه گذشته با رشد تولید ۲/ ۸۹ هزار بشکه‌ای به تولید ۲۶۵/ ۳ میلیون بشکه‌ای رسیده است . همچنین قیمت هر بشکه نفت خام ایران نیز در ماه گذشته روند صعودی داشته و با رشد ۰۲/ ۵ دلاری به ۶۷/ ۴۱ دلار رسیده است.

اما عربستان نیز به‌عنوان رقیب اصلی ایران در تولید نفت، آمار خوبی را در ماه گذشته از خود به جا گذاشته با رشد روزانه ۸۴هزار بشکه‌ای به تولید ۲۴۱/ ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده است. امارات متحده عربی نیز در ماه گذشته ۹/ ۷۳ هزار بشکه در روز به تولیدات روزانه نفت خود افزوده است. این در حالی است که نیجریه به علت ادامه داشتن درگیری‌های داخلی با کاهش تولید ۴/ ۲۵۱ هزار بشکه‌ای در روز همراه بوده است تا به این ترتیب بیشترین افت تولید را در میان اعضای اوپک به ثبت برساند. عراق نیز اگرچه درگیر ناآرامی‌های داخلی است اما برنامه‌های فراوانی برای افزایش تولید نفت دارد. با این حال این کشور در نتیجه مشکلات داخلی، در ماه گذشته میلادی کاهش تولیدی برابر با ۱/ ۶۰ هزار بشکه‌ای در روز داشته است تا در میان کشورهای عضو اوپک، جایگاه دوم اختلال عرضه را به خود اختصاص دهد. لیبی نیز با کاهش تولید ۵۲ هزار بشکه‌ای نفت در روز، مقام سوم کاهش عرضه را در میان اعضای اوپک به نام خود زد.