گروه نفت و پتروشیمی: بازار جهانی نفت پس از تجربه رشدی دو هفته‌ای، روز گذشته با افت قیمت همراه شد. بر این اساس قیمت نفت خام آمریکا (نفت شاخص در بازار نیویورک) تا لحظه تنظیم این گزارش (۱۶:۳۰ به وقت تهران) افتی ۶۱ سنتی را تجربه کرد و به ۴۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. همچنین نفت برنت (نفت شاخص در بازار لندن) نیز با کاهشی ۵۲ سنتی همراه شد و به قیمت ۴۸ دلار و ۲۰ سنت رسید. کارشناسان تقویت شاخص دلار را یکی از دلایل اصلی این افت قیمت ارزیابی می‌کنند. در کنار تقویت شاخص دلار، انتشار مجدد یک خبر به نقل از معاون وزیر نفت کشورمان مبنی بر شرکت نکردن ایران در طرح فریز و رسیدن صادرات نفت ایران به مرز ۲/ ۲ میلیون بشکه در روز تا تابستان امسال، عامل دیگری برای تحت تاثیر قرار دادن قیمت نفت بود. این خبر در حالی روز گذشته به نقل از یک خبرگزاری داخلی منتشر شد و قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد که به نظر می‌رسد «بازنشر» اظهار‌نظرهای پیشین رکن‌الدین جوادی است. از دیگر سو کنترل آتش‌سوزی‌ها در کانادا و احتمال بازگشت تولید این کشور به بازار نفت نیز عاملی دیگر برای تحت فشار قرار دادن قیمت نفت در روز گذشته ارزیابی می‌شود.

ثابت ماندن تعداد دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در سال جاری میلادی نیز اهرم فشار دیگری بر قیمت نفت در روز گذشته بود. تقویت شاخص دلار اگرچه عاملی برای کاهش قیمت نفت به شمار می‌رود، اما به گزارش رویترز این شاخص روز گذشته پس از مدت‌ها تقویت، مقداری تضعیف شد. این اتفاق می‌تواند فشار را بر قیمت نفت کمتر کند هرچند هنوز تاثیری به همراه نداشته است. تقویت شاخص دلار، با کاهش قدرت خرید دارندگان سایر ارزها رابطه مستقیم دارد و می‌تواند منجر به کاهش تقاضا و افت قیمت نفت شود. اما نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۸/ ۴ درصد و نفت برنت نیز حدود ۹/ ۱ درصد رشد داشته است. طبق بررسی‌ها این میزان رشد در نتیجه بیشترین اختلال عرضه‌ای رقم خورده که از سال ۲۰۱۱ به این سو رخ داده است. در پی آتش‌سوزی گسترده در ایالت آلبرتای کانادا و کاهش تولید در نیجریه، لیبی و ونزوئلا به دلیل اختلافات داخلی در این کشورها، اختلال عرضه یاد شده قیمت نفت را به کانال ۵۰ دلاری نزدیک کرد. با این حال آن‌طور که وزیر انرژی روسیه در جمعه گذشته اعلام کرده است، عرضه جهانی نفت همچنان روزانه یک و نیم میلیون بشکه از تقاضای آن جلوتر است.

این گفته نواک اگرچه می‌تواند یکی از عوامل کاهش قیمت نفت را تفسیر کند، اما در شرایطی عنوان شده است که هفته پیش از آن موسسه گلدمن ساکس از کسری عرضه نفت در بازارهای جهانی خبر داد. با کنار هم گذاشتن این شرایط به نظر می‌رسد آن‌طور که کارشناسان عقیده دارند «تجارت نفت با نوسانات فعلی قیمت‌ها کار سختی باشد». کارشناسان در حالی این مساله را عنوان می‌کنند که از سوی دیگر نیم نگاهی به پتانسیل بازگشت تولیدات شیل آمریکا به چرخه تولید در نتیجه رشد قیمت‌های اخیر دارند. این احتمال در شرایطی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که تحقیقی از سوی گلدمن ساکس نشان می‌دهد نقطه سر به سر تولید نفت شیل در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۵۰ دلار خواهد رسید؛ اتفاقی که به معنای ثبات تولیدات شیل در شرایط قیمتی ضعیف‌تر است. با این حال پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت برنت نشان می‌دهد که قیمت این محصول تا پایان امسال در هر بشکه به ۴۵ دلار خواهد رسید. آمریکا و اوپک نیز پیش‌بینی‌های خود را از قیمت نفت برای سال ۲۰۱۷ اندکی کاهش داده‌اند و به‌طور میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت را ۵۵ دلار پیش‌بینی کرده‌اند در حالی‌که قبلا رقم ۶۰ دلار را اعلام کرده بودند. همچنین پیش‌بینی آنها برای قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۵۳ دلار است که از پیش‌بینی‌های قبلی ۵ دلار کمتر است. با تمام این تفاسیر، نشست بعدی اوپک در دوم ژوئن که با حضور ایران برگزار می‌شود، می‌تواند در معادلات بازار جهانی نفت تاثیرگذار باشد. هرچند به عقیده کارشناسان احتمال تغییر در سیاست‌گذاری‌های این سازمان اندک است.