گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته، نفت خام آمریکا رشد نسبی را تجربه کرد و ساعت ۱۶ به قیمت ۴/ ۴۸ دلار بر بشکه معامله می‌شد. این در حالی بود که نفت برنت همچنان در یک قدمی کانال ۵۰ دلاری نوسان می‌کرد و دیروز تا ساعت ۱۶ قیمت ۷۵/ ۴۹ دلاری را نیز به‌عنوان رکوردی جدید در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده بود. علاوه بر عوامل بنیادینی نظیر اختلالات عرضه، این بار شرایط تکنیکال نیز از سوی برخی کارشناسان می‌تواند از قیمت نفت برای عبور از سطح ۵۰ دلاری حمایت کند.

اختلالات عرضه، مهم‌ترین حامی این روزهای نفت

توقف ناگهانی بخشی از تولیدات در کشورهایی نظیر نیجریه (به علت شورش‌های داخلی) و کانادا (آتش‌سوزی در ایالت آلبرتا) همچنان از قیمت نفت حمایت می‌کند. کارشناسان کاهش عرضه از سوی این دو کشور را حدود ۲ میلیون بشکه در روز می‌دانند که باعث کسری عرضه در بازار نفت شده است. یکی از کارگزاران نفت به رویترز می‌گوید: اکنون شرایط هم از نظر بنیادی و هم از نگاه تکنیکال آمادگی لازم را برای عبور از سقف ۵۰ دلاری دارد. در این شرایط، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) خلاصه‌ای از گزارش سالانه خود را منتشر کرده است. EIA در گزارش جدید خود پیش‌بینی بلندمدت قیمت نفت را نسبت به گزارش سال گذشته خود به‌طور نسبی کاهش داده است. با این حال، نکته قابل توجه گزارش جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا تداوم روند کاهشی متوسط تولیدات آمریکا تا سال ۲۰۱۷ است. این اداره معتقد است از سال ۲۰۱۷ با پیشرفت تکنولوژی به تدریج شاهد رشد تولیدات روزانه نفت آمریکا خواهیم بود. آمریکا سال گذشته تولیدات خود را در رکوردی تاریخی به سطح ۴/ ۹ میلیون بشکه در روز رسانده بود، اما EIA معتقد است آمریکا نمی‌تواند تا سال ۲۰۲۰ چنین سطحی از تولید را تجربه کند. برآیند این موارد، خوش‌بینی‌هایی را نسبت به متعادل شدن عرضه و تقاضای نفت، زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی ایجاد کرده است.

موانع رشد قیمت نفت

از سوی دیگر، برخی کارشناسان نسبت به موارد یادشده ابراز تردید می‌کنند. برخی تکنیکالیست‌ها همچنان سطح روانی ۵۰ دلاری را مقاومتی جدی در برابر قیمت نفت می‌دانند. از منظر بنیادی نیز، گروهی از کارشناسان بر افزایش تولیدات از سوی سایر تولیدکنندگان تاکید دارند. به عقیده آنها، بازگشت پرقدرت ایران به بازار جهانی نفت و همچنین امکان احیای برخی تولیدکنندگان نفت‌های غیرمتعارف (پرهزینه) در قیمت‌های فعلی، مانعی در برابر رشد بیشتر قیمت نفت است.

از نگاه بازاری نیز، شاخص دلار آمریکا که به‌طور عمومی بر قیمت جهانی کالاها اثرگذار است مانعی در برابر رشد قیمت‌ها است. به‌عنوان مثال، روز گذشته و به دنبال برخی آمارهای مناسب اقتصادی در آمریکا این شاخص توانست در بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر قرار گیرد. پیش تر نیز گلدمن ساکس از قرار داشتن شاخص دلار در کف خود خبر داده بود و افزایش ۱۵درصدی این شاخص در دو سال آینده را پیش‌بینی کرده بود. بنابراین، جدال عوامل مزبور نوسانات قیمت نفت زیر سطح ۵۰ دلاری را رقم زده‌اند.