روز گذشته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ داد. مرضیه شاهدایی در این نشست با اشاره به رشد ۲۶ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها گفت: پس از اجرایی شدن برجام مبادلات بانکی و بیمه‌ای روان‌تر شده و بسترها برای افزایش صادرات ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: پس از رفع تحریم‌ها، محصولات پتروشیمی ایران به همه بازارهای بین‌المللی از جمله اروپا و آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

وی همچنین درباره رقابت مخرب شرکت‌های پتروشیمی ایرانی علیه یکدیگر در بازارهای صادراتی گفت: متاسفانه به دلیل خصوصی‌سازی، هر کدام از شرکت‌های پتروشیمی جداگانه اقدام به صدور محصولات می‌کنند. وی اضافه کرد: در گذشته و پیش از خصوصی‌سازی، همه محصولات پتروشیمی به‌صورت واحد صادر می‌شد و این اقدام سبب شده بود ایران، هم تعیین‌کننده قیمت در بازارهای مصرف باشد و هم برای توزیع محصولات پتروشیمی در منطقه سیاست‌گذاری کند.وی اضافه کرد: حتی ما با سایر کشورهای منطقه مانند عربستان برای فروش محصولات در بازارهای جهانی همکاری می‌کردیم.

شاهدایی گفت: می‌خواهیم با تجمیع فعالیت‌های بازرگانی در صنعت پتروشیمی در منطقه، در حوزه قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری حرف نخست را بزنیم. وی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وظیفه برنامه‌ریزی کلان و نظارت بر تحقق یافتن طرح‌های پتروشیمی را برعهده دارد، هم‌اکنون از ظرفیت ٦٠‌میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ۳/ ۴۶ میلیون تن، تولید می‌شود که این مقدار تولید نسبت به مدت مشابه پارسال چهار درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: در سال ٩٤ بیش از ١٤ میلیارد دلار محصول پتروشیمی در ایران تولید شده که از این مقدار چهار میلیارد دلار آن صادر شده است. وی با ابراز امیدواری از اینکه امسال از ٥٥ طرح نیمه‌کاره صنعت پتروشیمی ١٠ طرح به‌ بهره‌برداری برسد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها هشت میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران افزوده می‌شود. شاهدایی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اولیه برای ٥٥ طرح نیمه‌کاره صنعت پتروشیمی ایران ٤١ میلیارد دلار بوده است، گفت: هم‌اکنون برای تکمیل این طرح‌ها نیاز به ٢٧ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. از این رو یکی از برنامه‌های اصلی ما، جذب سرمایه خارجی در سال ٩٥ است. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تعریف ٢٨ طرح جدید در این صنعت خبر داد و گفت: این طرح‌ها به‌طور معمول طرح‌های اوره آمونیاک و همچنین جی‌تی‌پی است که به ٣٣ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.

عرضه بنزین دونرخی ٤ ماه بعد از ابلاغ مصوبه دولت

از سوی دیگر معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از پرداخت ماهانه ٦٠٠ میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده و ٦ میلیارد ریال مالیات بر عملکرد خبر داد. به گزارش «شانا» عباس کاظمی نیز در نشست خبری خود در نمایشگاه گفت: شرکت ملی پالایش و پخش ادعای سازمان امور مالیاتی درخصوص میزان ٣٧ هزار میلیارد ریال بدهی را قبول ندارد و برای رفع ابهام‌های موجود رایزنی و گفت‌وگو خواهیم کرد. وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش آمادگی تسویه ماهانه مالیات بر ارزش افزوده فروش فرآورده‌های نفتی و مالیات بر عملکرد را دارد، اظهار کرد: ادعای سازمان امور مالیاتی درخصوص ارزش افزوده فروش نفت خام است که این امر به ما مربوط نمی‌شود زیرا ما تنها ضامن پالایشگاه‌ها برای دریافت نفت هستیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ادعای دیگر بدهی مالیاتی شرکت را ناشی از ارائه سوخت مجانی به نیروگاه‌ها می‌داند. وی می‌گوید: این موضوع به هیچ عنوان مورد پذیرش ما نیست چون ما در قبال تامین سوخت نیروگاه‌ها پولی دریافت نمی‌کنیم که مالیات آن را پرداخت کنیم. کاظمی، درخصوص عرضه دو نرخی بنزین گفت: در صورت ابلاغ مصوبه از سوی دولت تا مهرماه بنزین دونرخی عرضه خواهد شد. وی گفت: همچنان بر این باوریم که بهترین گزینه برای عرضه بنزین، تک نرخی بودن است و قطعا ما پیشنهادی برای دونرخی بودن ارائه نخواهیم کرد. کاظمی، در مورد میزان استفاده از بنزین دونرخی در کشور یادآور شد: براساس تجربه، مردم رغبتی به استفاده از بنزین نرخ دوم ندارند و کمتر از ٢ درصد مردم مصرف‌کننده این بنزین خواهند بود. وی، با اشاره به آثار منفی دو نرخی بودن بنزین گفت: آثار منفی این طرح را در بخش حمل و نقل و مناسبات اقتصادی شاهد خواهیم بود چون متاسفانه محاسبات حمل‌ونقل‌ براساس نرخ دوم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد، گفت: همچنان باوجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می‌کنیم؛ ولی برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین در دولت وجود ندارد. کاظمی، در مورد میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیشنهاد دهنده طرح نبوده، بنابراین هر زمان که دولت در هیات‌ دولت هر نرخ و شیوه توزیعی را به تصویب برساند، از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.