بازگشت چمران

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: رئیس پارلمان محلی پایتخت تغییر کرد. ماراتن یک هفته‌ای شورای شهر تهران برای انتخاب رئیس سال دوم شورای چهارم میان احمد مسجد جامعی و مهدی چمران روز گذشته در حالی به پایان رسید که رقیب شکست‌خورده انتخابات هیات رئیسه سال گذشته توانست کامیاب این رقابت باشد. مهدی چمران نامزد اصولگرا با کسب ۱۸ رای در برابر ۱۳ رای تشکیلاتی احمدمسجد جامعی، کرسی ریاست شورا را برای یکسال به دست آورد. به این ترتیب «آرای خاکستری» در دوسال پیاپی دو سرنوشت متفاوت را برای کرسی نشین ریاست شورا رقم زد. سال گذشته در اولین انتخابات سالانه ریاست شورای شهر تهران در دوره چهارم، احمدمسجد جامعی با کسب ۱۶ رای در برابر ۱۵ رای مهدی چمران، ریاست شورای شهر تهران را از آن خود کرد اما روز گذشته با ریخته شدن رای سه عضو مستقل شورا به صندوق نامزد اصولگرا، سرنوشت دیگری برای ریاست پارلمان محلی رقم خورد. سرنوشتی که به نظر می‌رسد در تغییر رویکرد شورای شهر با مدیریت شهری و دولت بی‌تاثیر نباشد. در صحن شورا چه گذشت؟

به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود برخی مخالفت‌ها برای برگزاری انتخابات سالانه ریاست شورای شهر تهران در جلسه علنی، روز گذشته انتخابات به صورت علنی در تالار شورا اگرچه با تاخیر، اما با حضور تمامی اعضای شورا برگزار شد. در ابتدای جلسه احمد مسجد جامعی رئیس شورا اعلام کرد: به دلیل حاضر نشدن دو عضو شورا (ابوالفضل قناعتی به دلیل فوت مادر و علی صابری به علت بستری شدن در بیمارستان) انتخابات با تاخیر انجام خواهد شد. در این زمان برخی از اعضا پیشنهادهایی برای ابقای هیات رئیسه فعلی و تقسیم دو ساله ریاست میان دو جناح شورا را ارائه دادند که با اعتراض اعضا مواجه شد. پس از این علی صابری با آمبولانس و ابوالفضل قناعتی با مساعدت احمددنیا‌مالی با تاخیری دو ساعته در جلسه حاضر شدند و جلسه انتخابات رسمیت یافت. با آنکه احمدمسجد جامعی به عنوان رئیس شورا با اعلام قوانین هنگام اخذ رای همچون تمام شدن لابی‌ها و قطع تلفن‌های همراه، سعی در حفظ آرامش جلسه را داشت، اما برخی از اعضا با ایجاد تشنج سعی در به حاشیه کشاندن جلسه داشتند.

اصولگرایان در هیات رئیسه شورا

با توزیع برگه‌های رای و ریخته شدن آرا در گلدان شیشه‌ای گمانه‌زنی‌ها برای تعیین تکلیف رئیس جدید آغاز شد. آرای اخذ شده، مهدی چمران را با ۱۸ رای رئیس یکساله شورای شهر تهران اعلام کرد. پس از آن سایر اعضای هیات رئیسه انتخاب شدند. مرتضی طلایی در رقابت با احمد حکیمی پور در سمت نایب رئیس شورا و رضا تقی پور در رقابت با اسماعیل دوستی در سمت سخنگوی شورا ابقا شدند. الهه راستگو و ابوالفضل قناعتی نیز در رقابت با محمدمهدی تندگویان، ‌هادی ساعی و عباس جدیدی به عنوان دو منشی هیات رئیسه انتخاب شدند.

سمت و سوی جدید شورا چیست؟

بنابراین، انتخاب هر پنج عضو هیات رئیسه شورا از اعضای اصولگرا این گمانه را تقویت می‌کند که شورای شهر تهران در یکسال پیش‌رو رویکردی متفاوت از سال گذشته را در پیش خواهد گرفت. در یکسال گذشته احمدمسجد جامعی با اخذ رای اعضای اصلاح‌طلب و سه رای خاکستری (آرای مستقل اعضای ورزشکار)، ریاست شورا را به عهده گرفت.

نظارت قبل از اجرا، تقویت بدنه کارشناسی و ایجاد فضای آزاد برای اظهار‌نظر اعضا فارغ از جهت‌گیری سیاسی از مشخصه‌های بارز این دوره مدیریت شورا بود. در یکسال گذشته، برخلاف دوره‌های پیشین، سطح تعاملات دولت با نهادهای مدیریت شهری به نزدیک‌ترین حد ممکن رسید و تا حضور وزرای دولت در صحن شورای شهر نیز گسترده شد؛ همچنین ابطال هزار مصوبه مغایر با ضوابط بالادستی مقررات ساخت وساز که در ماه‌های اخیر در شهرداری تهران صادر شده بود، نتیجه رصد و پایش یکساله شورای شهر تهران

است.

این در حالی بود که در سابقه ۱۰ سال گذشته، شورای شهر نظارت بر عملکرد مدیریت شهری اغلب در حد ارائه تذکر باقی می‌ماند و استفاده از فضای آزاد اظهار نظر برای تمامی اعضا امکان نداشت.

روند مدیریتی را تغییر می‌دهم!

مهدی چمران روز گذشته پس از انتخاب شدن از تغییر روند مدیریت شورای شهر در جمع اصحاب رسانه خبر داد و گفت: در دوره جدید تعاملات مدیریت شهری با دولت و وزرا به این شکل نخواهد بود. او ادامه داد: به نظر نمی‌رسد به ارائه تعداد زیادی تذکر در هر جلسه شورا از‌سوی اعضا نیاز باشد. نمی‌توان تمام وقت جلسات را به تذکر گذراند. او در پاسخ به سوالی در‌خصوص ارزیابی فعالیت یکسال گذشته شورا گفت: در این باره در اولین جلسه شورا توضیح خواهم داد، اما کاندیدا شدن من برای ریاست دلیلی بر انتقاد داشتن بر روند مدیریت

گذشته نیست.

گروه جدید در محک اعضا

عباس جدیدی عضو کمیسیون نظارتی شورا در حاشیه جلسه علنی دیروز با بیان اینکه من به‌عنوان عضو مستقل رای دادم گفت: این حق من است که هر سال به فرد مورد نظر خود رای دهم، به همین دلیل می‌خواهم امسال گروه مدیریتی جدیدی را انتخاب کنم. غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اعلام رای خود به کاندیدای اصلاح‌طلب اظهار کرد: یکسال بعد دوستان نتیجه این انتخابات را خواهند دید. بنده از یکسال قانون‌مداری و اخلاق‌مداری آقای مسجد جامعی تشکر می‌کنم.