گروه مسکن، بهشاد بهرامی: اعضای شورای شهر تهران اولین اقدامات پارلمان محلی برای اصلاح مسیر مدیریتی شهر تهران را که رئیس دولت یازدهم به آن انتقاد کرده بود، تشریح کردند. تشکیل کارگروه سه‌جانبه میان دولت، شهرداری و شورای شهر برای تعیین محدوده وظایف مسوولان دولتی و محلی، تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی تا دو ماه آینده، تصویب طرح صیانت از باغات تهران در هفته آینده و ثبت ملی باغات کن از جمله اقدامات کرسی‌نشینان بهشت برای اصلاح روند مدیریتی شهر تهران است. به گزارش «دنیای اقتصاد» اولین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای شورای شهر تهران که عصر شنبه هفته گذشته به مناسبت سالروز انتخابات شوراها انجام شد؛ به بیان و بررسی برخی از مشکلات پایتخت گذشت. حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که پس از سال‌ها قهر دولت و شهرداری، با برگزاری این جلسه اولین باب تعامل میان مدیریت شهری و دولت را گشود ضمن طرح نقاط مثبت اداره پایتخت، با اشاره به برخی از مشکلات تهران در زمینه مدیریتی، خواستار رفع آنها شد.
روند برج‌سازی‌های مغایر با طرح تفصیلی، تخریب باغات و رشد ساخت‌وسازهای تجاری بیش از نیاز شهر از جمله محورهای انتقاد رئیس‌جمهور به اداره شهر تهران در چند سال گذشته بود. از این رو اعضای شورای شهر تهران برآیند دیدار با رئیس‌جمهور و برخی از اعضای کابینه را تشکیل کارگروهی مشترک و متشکل از نمایندگان دولت، شهرداری و شورای شهرعنوان کردند تا با بررسی و تشریح مشکلات اصلی شهر تهران، نقش دستگاه‌های مختلف در مدیریت و رفع این مشکلات مشخص شود. به گفته اعضای شورای شهر تغییر فضا و تدبیر مدیریت شورا سبب شده است درگیری‌های گذشته به فضای ارتباط و تعامل بدل شود.


تذکر کتبی به کمیسیون ماده پنج
اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به محورهای مورد تاکید رئیس‌جمهور در زمینه مشکلات اداره شهر تهران اظهار کرد: پس از پایان این دیدار بنا شد تا کارگروهی میان دولت، شورای شهر و شهرداری شکل بگیرد و مشکلات مطرح شده توسط رئیس‌جمهور و اعضای شورای شهر در این کارگروه پیگیری شود.
او ادامه داد: زیبا‌سازی و ساماندهی منظر و هویت شهری از جمله مواردی بود که آقای روحانی خواستار رسیدگی به آن شدند. در این زمینه ایشان فضاسازی مسیر فرودگاه تا تهران را مثال زدند و عنوان کردند این مساله به دلیل افزایش سفر میهمانان خارجی و جذب توریسم اهمیت دارد.
دوستی با بیان اینکه شورای شهر تهران نیز با بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌ضابطه و رشد بی‌اندازه مجتمع‌های تجاری در تهران مخالف است، گفت: در این خصوص چندین تذکر در رابطه با ساخت‌وساز‌های تجاری به کمیسیون ماده پنج ارسال شده است تا مجوز غیرضروری در این موارد صادر نشود.
او افزود: بنده نیز معتقد هستم مجوزهای ساخت‌وسازهای تجاری بیش از سقف مورد نیاز برای شهر تهران در حال ساخت است و با پیگیری‌های شورا، اخیرا مقابله‌هایی با این موارد از سوی کمیسیون ماده پنج صورت می‌گیرد.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران به انتقاد رئیس‌جمهور نسبت به بلندمرتبه‌سازی مغایر با ضوابط شهرسازی اشاره کرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: از سوی دیگر ضوابط بلندمرتبه‌سازی که براساس قانون باید ۶ ماه پس از اجرای طرح تفصیلی جدید تدوین و به شورای شهر ارائه می‌شود، در دوره چهارم شورای شهر پیگیری شد و براساس پیگیری‌های انجام شده مشخص شد این ضوابط هم‌اکنون آماده شده و تا چند هفته آینده به شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال خواهد شد. در این زمینه مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز گفت: شورای شهر تهران از شهرداری درخواست کرده است تا ظرف ۲ ماه آینده ضوابط تدوین شده درخصوص بلندمرتبه‌سازی را به شورای شهر ارائه کند.
او تصریح کرد: علاوه‌بر این برای اصلاح نمادهای ساختمانی تذکری به معاونت شهرسازی و معماری برای مجوزهای صادر شده داده شده است.
محافظت از باغات باقی مانده
محمدحقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با اعلام خبر توقف ساخت‌وساز در محدوده پارک پردیسان در دوره مدیریت جدید سازمان محیط‌زیست کشور به «دنیای اقتصاد» گفت: پیش از شکل گیری دوره چهارم شورای شهر تهران در بخشی از اراضی پارک پردیسان ساخت‌وسازهایی شروع شد. حتی در دوره‌ای در دولت قبل، مسوولان ارشد تصمیم به فروش بخشی از زمین پارک پردیسان را داشتند که با رسانه‌ای شدن این موضوع جلوی آن گرفته شد، البته خوشبختانه در دوره کنونی این ساخت‌وساز کاملا متوقف شده است. او با تاکید بر اینکه موضوع تخریب باغات و بلندمرتبه‌سازی‌ها به طور مداوم در کمیسیون محیط‌زیست شورا پیگیری می‌شود عنوان کرد: درست است که با توجه به روند تخریب باغات در دوره گذشته هم‌اکنون مساحت کمی از باغات تهران باقی مانده است؛ اما برای جلوگیری از تخریب باقی مانده باغات بنا داریم در هفته آینده گزارشی از باغات تهران به‌ویژه باغات کن در صحن علنی شورای شهر ارائه کنیم. او تاکید کرد: براساس این گزارش، برای 20 هکتار از باغات کن در محور جنوبی بزرگراه همت و اراضی زراعی باقی مانده در این محدوده، به‌دنبال تصویب طرحی برای صیانت از باغات کن هستیم.
حقانی گام دوم شورای شهر برای صیانت از باغات تهران را ثبت ملی این باغات دانست و گفت: در مرحله بعدی به‌دنبال ثبت ملی باغات کن به عنوان میراث فرهنگی هستیم.


دو مسیر اصلاح ساختارها
ولی‌الله شجاع پوریان معاون اداری اجرایی شورای شهر تهران نیز با مثبت خواندن دیدار اعضای شورای شهر و رئیس‌جمهور گفت: این دیدار از این جهت برای مدیریت شهری دارای اهمیت بود که به دلیل وجود چالش‌های جدی میان دولت و مدیریت شهری در دوره گذشته، تعاملی میان این دو نهاد برای رفع مشکلات پایتخت وجود نداشت به‌گونه‌ای که در دوره گذشته دولت حتی به مصوبه مجلس برای تخصیص اعتبارات ارزی برای مترو پایبند نبود.
او افزود: اما در زمان کنونی با تغییر فضای مدیریتی دولت و تدبیر مدیریت شورا فضای درگیری‌های گذشته جای خود را به تعامل و ارتباط دوطرفه داده است. همین موضوع باعث شده تا دیگر مدیریت شهری از دولت انتظارات یک سویه به شکل کمک مالی نداشته باشد و در جهت اصلاح روندهای مدیریتی تلاش کند.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: یعنی دولت در مقابل کمک به مدیریت شهری اصلاح مقررات و قوانینی را که باعث ایجاد مشکلات شهر شده است انتظار دارد؛ بنابراین مجموعه مطالب عنوان شده در این جلسه استخراج و موضوع‌بندی می‌شود تا وظایف شهرداری، شورا و دولت تعریف شود و در جلسه بعدی با رئیس‌جمهور گزارش اقدامات صورت گرفته ارائه شود. شجاع پوریان در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود مصوبات متعدد در موارد مورد انتقاد رئیس‌جمهور در شورای شهر، هنوز هم روزنه‌های بروز تخلف در اداره شهر وجود دارد؟» تصریح کرد: پاسخ این سوال را در دو مرحله می‌توان داد.
اول اینکه بخش زیادی از تخلفات صورت گرفته در محورهای اشاره شده از سوی مدیریت شهری به ضعف شورا باز می‌گردد. درست است که شورا به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری است و جایگاه قانونی رفیعی دارد اما در گذشته این جایگاه به دلیل تعریف نادرست از تعامل میان شهرداری و شورا، به‌گونه‌ای بوده است که در مواردی شورای شهر از کنار برخی تخلفات شهرداری عبور کرده است.
او ادامه داد: به همین دلیل به‌نظر می‌رسد در مرحله اول باید جایگاه قانونی شورا به عنوان یک نهاد ناظر بازسازی شود و به شهرداری عنوان کنیم که در چارچوب ریل‌گذاری شورا حرکت کند. این رابطه همانند رابطه مجلس و دولت است. معاون اداری شورای شهر تهران به تغییر فضای مدیریتی شورای شهر در دوره چهارم اشاره کرد و گفت: در دوره چهارم تا حدودی توانستیم فضایی را ایجاد کنیم که شهرداری روی حساسیت‌های شورا واقف شود.
او با اشاره به نکته دوم برای رفع روزنه‌های تخلف در مدیریت شهری و اجرای مصوبات شورای شهر اظهار کرد: شورا باید عملا مجموعه‌ای را در قالب یکی از کمیسیون‌های شورا همچون کمیسیون حقوقی تعریف کند تا از طریق آن از صفر تا صد مصوبه‌ای که در شورا شکل قانونی پیدا می‌کند، پیگیری شود و بازخورد مصوبات در تغییر مسیر مدیریت شهری دیده شود.