گروه مسکن: شهردار تهران درباره میزان مصرف آب و تغییر نقش مسکن در زندگی شهروندان تهرانی به عنوان دو مشکل اساسی پایتخت هشدار داد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه مردم کشور ما ۵/۲ برابر استانداردهای دنیا آب مصرف می‌کنند اظهار کرد: اگر تا ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی نشود، آب شرب تهران جیره‌بندی می‌شود. او با اشاره به تراکم جمعیتی در محدوده شهر تهران گفت: بیش از ۲۳ تا ۲۴ درصد جمعیت تهران در مساحت کمتر از ۵/۱‌درصد کشور متراکم‌اند و معنی آن، این است که ما هیچ توجهی را به شاخص‌های ظرفیت‌های جغرافیایی نکرده‌ایم.

قالیباف تبدیل شدن ساختمان و مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای در شهر تهران را یکی از مشکلات اساسی شهر عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون ساختمان و خانه در شهر تهران دیگر یک کالا و سرمایه محسوب می‌شود نه یک ابزار و وسیله برای زندگی.

او اضافه کرد: امروزه مسکن در تهران نقش کالا را پیدا کرده است.

شهردار تهران تصریح کرد: حال با این شرایط سخت سیاست‌گذاری در حوزه زیست‌شهری و مشکلات حوزه جغرافیا و اقلیم تهران با جمعیتی که در اینجا متمرکز هستند، داشتن یک سرانه ۱۵ هزار هکتاری، پارک‌ها و فضای سبز قابل قبول نیست. قالیباف ادامه داد: کمربند سبز شهر تهران به مساحت ۳۵ هزار هکتار یکی از طرح‌هایی است که در دستور کار شهرداری قرار دارد و ما بنا داریم آن را به ۵۰ هزار هکتار برسانیم.

او به مشکل کم آبی شهر شهر تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات امسال در شهر تهران، کم‌آبی است که اگر صرفه‌جویی ۲۵ درصدی نداشته باشیم دچار جیره‌بندی آب و مشکلات خواهیم شد و همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران خارج شویم.

شهردار تهران تاکید کرد: این دغدغه مردم است و دغدغه مردم، دغدغه شهرداری است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و به خصوص مردم، مشکل کم‌آبی را برطرف کنیم.