وضعیت بازار مسکن در همدان
حمید انصاری*
شهر تاریخی همدان با قدمتی حدود ۳۱۰۰سال، اخیرا به عنوان پایتخت تمدن و فرهنگ ایران اسلامی معرفی شد، ولی موضوعی که طی یک‌سال اخیر نام این شهر را در محافل مختلف مطرح کرده است، افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر در این شهر است.

این افزایش قیمت در بازار مسکن همدان در این چندسال اخیر بی‌سابقه بوده است. کاهش نرخ بهره بانکی، افزایش نقدینگی، ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بورس، وضعیت نابسامان داخلی کشور همسایه (عراق) و تاثیر آن بر روابط بازرگانی این شهر، کاهش سودآوری در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و ایجاد صنایع جدید در چند سال اخیر، از جمله دلایل تاثیرگذار بر این روند اعلام شده است.
نکات ذیل تنها برخی از دلایل این افزایش قیمت بوده است.
الف) دلایل طبیعی و ساختار شهرسازی
- امنیت در برابر زلزله (کوهستانی بودن و بافت سنگی شهر).
- از نظر شهرسازی همدان یکی از نادرترین شهرهای ایران می‌باشد. نقشه‌های دقیق شهرسازی با اصول علمی، حلقه‌های دور میدان مرکزی (عدم ترافیک)، سیستم دفع فاضلاب پیشرفته با قدمت تاریخی (عدم آلودگی زیست‌محیطی) و کمربند سبز دور شهر (عدم آلودگی هوا) دست به دست هم داده‌اند تا محیطی کاملا مناسب را برای زندگی در این شهر زیبا ایجاد کنند.


ب) دلایل اقتصادی و فرهنگی
- کاهش نرخ بهره بانکی، افزایش نقدینگی، ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بورس، وضعیت نابسامان داخلی کشور همسایه (عراق) و تاثیر مستقیم بر روابط بازرگانی این شهر، کاهش سودآوری در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت (طلا، خودرو، موبایل و...) ایجاد صنایع جدید در چند سال اخیر (ذوب‌آهن، پتروشیمی و...)
- مهاجرپذیری (همدان نزدیک‌ترین و پیشرفته‌ترین شهر غربی نزدیک به پایتخت است)
- رونق کشاورزی در سال‌های اخیر (یکی از منابع اصلی درآمد مردم این شهر کشاورزی است)
- فاصله خیلی زیاد قیمت مسکن با سایر شهرهای بزرگ ایران در سال‌های گذشته.
- رکود بازار مسکن سایر شهرهای بزرگ ایران در سال‌های ۸۰ تا ۸۴ (تهران، تبریز، اصفهان و...) و سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان این شهرها به بازار مسکن همدان.
- تفکر اقتصادی شهروندان همدانی و استفاده از ملک به عنوان مهم‌ترین پشتوانه اقتصادی.
- هوشمندی و تفکر مسوولان شهری و انبوه‌سازان، این شهر را بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان در سال‌های اخیر کرده‌است.
با توجه به نکات یاد شده، همچنان این شهر به عنوان یک پتانسیل بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شود.
*کارشناس ارشد اقتصاد مسکن


برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مدیریت آژانس امداد مسکن تماس بگیرید. تلفن: ۹-۸۲۳۹۷۲۷-۰۸۱۱