بنابراعلام شرکت عمران شهر جدید هشتگرد،‌ عملیات عمرانی در فاز یک مسکونی شهر جدید هشتگرد ۷۰درصد و ‌فاز دو ۵۰درصد پیشرفت داشته است. به گزارش خبرگزاری مهر،‌ در راستای اجرای ساخت و ساز در شهرجدید هشتگرد، ‌اولین طرح آماده‌سازی این شهرجدید در قالب ‌۲۵۰ هکتار آغاز شده است.

همچنین در گزارش شرکت عمران شهرجدید هشتگرد، آمده است:‌ این درحالی است که همزمان با تصویب طرح جامع آماده‌سازی، ساخت ‌فاز ۲ پروژه شهرجدید در مساحتی حدود ۲۵۰ هکتار آغاز شده که قرار است این سطح در آینده به ۴۰۰ هکتار افزایش یابد و فاز ۳ مسکونی نیز در حال آماده‌سازی است.

با توجه به این که شهرجدید هشتگرد به منظور اسکان ۵۰۰هزار نفر پیش‌بینی شده لذا می‌تواند یکی از قطب‌های پیش گیرنده از مهاجرت به شهر تهران باشد.

شرکت عمران شهرجدید هشتگرد در گزارش مذکور در مورد روند ساخت‌وساز در این شهر جدید ‌اعلام کرده است که ساخت وساز در این شهر براساس طرح جامع این شهر و ضوابط و دستورالعمل‌های تدوین شده در سه بخش زمین‌های مسکونی با تراکم کم (در اختیار افراد به عنوان مالکین مشخص)‌،‌ زمین‌های مسکونی با تراکم متوسط (بیشتر در اختیار تعاونی‌ها) ‌و زمین‌های مسکونی با تراکم زیاد (جهت مشارکت) ‌باید انجام شود.