گروه مسکن- مهتاب رحمتعلی: وزیر مسکن و شهرسازی دیروز اظهار داشت: صنعت مسکن با آغاز نیمه دوم سال از رکود خارج شد. وی که در ماه‌های قبل منکر افزایش قیمت‌ها در مسکن شده بود و به رسانه‌ها اعلام کرده بود نباید منتظر حل مشکل مسکن در کوتاه مدت باشند در آخرین برنامه خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها که ششم شهریور ماه انجام گرفت، اعلام کرد که بازار مسکن در نیمه دوم سال از رکود خارج می‌شود اکنون نیز معتقد است که این اتفاق رخ داده است.

از سویی رییس اتحادیه مشاوران املاک چندی پیش در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد مطرح کرد که بخش مسکن همیشه در نیمه دوم سال رونق نسبی را شاهد است. چرا که بسیاری از مردم با ابهام در زمینه افزایش قیمت‌ها در سال جدید مواجه هستند و ترجیح می‌دهند قبل از رشد قیمت‌ها سرمایه در دست خود را امنیت بخشند.

از سویی دیگر کارشناسان اقتصاد مسکن اعتقادی به خروج از رکود بازار مسکن نداشته و اظهار می‌کنند: رونق نسبی کوچکی که در زمینه ساخت و ساز در نیمه دوم سال رخ داده نشان از خروج از رکود نیست. بلکه به هر حال عده‌ای محدود همیشه قدرت ساخت و ساز و خرید را دارند.

کارشناسان معتقدند تاکنون اقدامی در راستای خروج از رکود و رشد چشمگیر بخش مسکن صورت نگرفته است. گرچه وزیر مسکن از ارائه زمین به انبوه‌سازان خبر داد و اعلام کرد که سالانه ۵۰هزار خانه ساخته خواهد شد اما این میزان کفاف نیاز رو به رشد جامعه را نمی‌دهد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند برای خروج از رکود تورمی که در چهار سال گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای دچار آن بودیم باید تمهیداتی مناسب اندیشیده شود که خبری از آن نیست. تغییر در نوع عرضه مسکن، کاهش قیمت‌های فعلی، تثبیت نرخ مصالح ساختمانی، ارائه تسهیلات مناسب و... از جمله مواردی است که می‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد اما آیا تاکنون کدامیک از این موارد غیر از ارائه مبالغ ناچیزی وام بانکی که درصد بسیار اندکی از جامعه را در برگرفته و با توهم تزریق نقدینگی به قدرت خرید مردم تنها به قیمت‌ها افزوده و یا ارائه زمین رایگان به انبوه‌سازان که تنها در حد حرف باقی مانده، اتفاق دیگری هم افتاده است؟

و آیا آمار افزایش نا چیز صدور پروانه‌های ساختمانی را می‌توان نشانه‌ای از رونق بازار مسکن و خروج از رکود این بازار دانست؟

اخبار متناقضی که طی دو ماه اخیر از وضعیت رکود و یا رونق ساخت و ساز و بازار مسکن منتشر شد تنها نشان از سردرگمی مسوولان و کارشناسان این بخش داشت.

اما مگر نه اینکه تامین مسکن نیز همانند بهداشت و آموزش و پرورش از جمله تکالیف دولت است و باید در اولویت‌ها قرار گیرد. پس چه شد؟