تعامل دولت با بخش خصوصی  توام با دموکراسی باشد

گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: نشست ماهانه انجمن شرکت‌های ساختمانی به منظور بررسی جایگاه بخش خصوصی در فرآیند توسعه‌یافتگی با حضور اعضای انجمن برگزار شد. محمد ستاری‌فر رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت هشتم در نشست ماهانه انجمن شرکت‌های ساختمانی که با موضوع «چگونگی تعامل دولت و بخش خصوصی در فرآیند توسعه بخش خصوصی و بخش خصوصی و توسعه» برگزار شد، اظهار داشت: نحوه تعامل دولت و بخش خصوصی با نقشی که در اقتصاد دارند در پیشبرد و توسعه کشور بسیار موثر است.

ستاری‌فر در بررسی چگونگی فرآیند تعامل دولت و بخش‌خصوصی به چهار گزینه اشاره کرد و گفت: این چهار گزینه شامل «بازار - بازار»، «بازار - دولت»، «دولت - بازار» و «دولت - دولت» نشان دهنده چگونگی نگاه دولت‌ها به مسیر توسعه هستند.

به گفته وی در گزینه اول دولت هیچ جایی ندارد و در گزینه چهارم بخش خصوصی (بازار و مردم) هیچ نقشی ندارند. در مقابل و در گزینه دوم همه چیز از بازار شروع و به دولت ختم می‌شود و در گزینه سوم نیز عکس این روند پیش می‌آید.

ستاری‌فر با بیان این که کشور ما در گزینه چهارم قرار دارد، خاطر‌نشان کرد: این امر نشان می‌دهد که نقش بازار یا بخش خصوصی در اقتصاد ما کمتر است.

وی همچنین در تشریح فرآیند شکل‌گیری توسعه در کشورهای متقدم توسعه (اروپای غربی - آمریکا) اظهار داشت: این کشورها در مسیر توسعه با سه تحول عمده فرهنگی (قرن ۱۶)، اجتماعی (قرن۱۷) و تحول اقتصادی (قرن۱۸) روبه‌رو بوده‌اند.

وی با بیان اینکه توسعه غرب از قرن ۱۸ آغاز شد، خاطر نشان کرد: بسترسازی برای توسعه در این کشورها از قرن ۱۵آغاز و بیش از ۲۰۰سال به طول انجامید.

ستاری‌فر در ادامه در تشریح حکمرانی خوب در شکل‌گیری کشورهای توسعه‌یافته اظهار داشت: در این کشورها سه بخش بازار شامل مردم و بخش نهادهای مدنی و دولت جای می‌گیرند.

وی افزود: شرط توسعه‌یافتگی، بازسازی و اصلاح حاکمیت است و پیامد اصلاح دولت توانمندسازی بخش خصوصی، است که در این صورت از تعامل دولت و بخش خصوصی، مدار توسعه شکل می‌گیرد.

ستاری فر در تشریح فرآیند بازآفرینی ساختار و کارکرد دولت به سه عنصر مهم اشاره کرد و افزود: شکل‌گیری دولت به دور از غفلت، خصوصی‌سازی مالکیت‌ها و شرکت‌های دولتی و گسترش فضای کسب و کار (آزادسازی اقتصادی) سه بخش تشکیل ‌دهنده این فرآیند هستند.

وی همچنین در بررسی شروط بازسازی و نوسازی دولت اظهار داشت: دولت قابلیت‌ساز نهادها و بسترها، دولت انطباق‌گر با رویکرد جهانی، دولت عدالت‌گر و رفاه‌گستر و دولت مدنی شهروندمدار چهار مرحله بازسازی دولت‌ها هستند و در صورتی که هر دولتی این مراحل را طی کند مدار توسعه پی‌ریزی می‌شود.

به گفته وی، پاسخگو بودن، ثبات سیاسی و عدم خشونت، عدم تبعیض، کیفیت مقررات تنظیمی، امنیت شهروندی، شفافیت اطلاع‌رسانی عملکرد‌ها، حاکمیت خوب مشارکت و... از شاخص‌های دولت خوب هستند.

ستاری‌فر افزود: فرآیند تعامل بین بخش‌خصوصی و دولت باید در فضا و شرایط برابر، توام با احترام،‌ آزادی و دموکراسی صورت گیرد تا بدین وسیله توسعه پایدار در کشور محقق شود چرا که از شروط توسعه، توجه به دموکراسی است.

وی اظهار داشت: در شکل‌گیری فرآیندهای دموکراسی و توسعه‌یافتگی نقش بخش‌خصوصی غیرقابل انکار است.

به گفته وی، به منظور تبدیل دولت محلی به دولت ملی نیاز به دولت مقتدر وجود دارد، اما در عرصه جهانی شدن دولت در جایگاه پایین‌تری از بخش‌خصوصی قرار می‌گیرد.

ستاری‌فر در تشریح رویکردهای توانمندسازی بخش‌خصوصی در برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: بسترسازی برای رشد اقتصاد، تعامل فعال با اقتصاد جهانی، رقابت‌پذیری و بسترسازی فضای کسب و کار و توسعه مبتنی بر دانایی محور چهار مرحله در توانمندسازی بخش‌خصوصی هستند.