مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گلستان اعلام کرد: برداشت‌های غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای نظیر ماسه و شن از حریم و بستر رودخانه‌های استان، پیامد‌های غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت. مهندس نادعلی حاجیلری با اشاره به این مطلب پیرامون دلایل برداشت‌های غیرمجاز افزود: نیاز شدید استان به مصالح، زمینه‌های زیاد کاربرد شن و ماسه، فقدان مصالح جایگزین کوهی و معدنی، گران بودن مصالح کوهی، سهولت برداشت، ارزانی مصالح رودخانه‌ای، نزدیکی به شهر‌ها و روستا‌ها، سودجویی و تلقی غلط از رودخانه‌ها به عنوان معدن از جمله دلایل برداشت‌های غیرمجاز مصالح از رودخانه‌های استان است.

به گفته وی، با توجه به ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و آیین‌نامه نحوه تعیین حد حریم و بستر رودخانه‌ها مصوب هیات‌وزیران، شرکت‌های سهامی آب منطقه‌ای وظیفه دارند از تخلفات و برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری نمایند. رییس هیات‌مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای گلستان به دیگر وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: تبصره یک و ۲ همین ماده آورده است که تعیین پهنای حریم و بستر با وزارت نیرو است که نماینده وزارت نیرو در استان‌ها شرکت‌های آب منطقه‌ای هستند و در تبصره ۳ ماده مذکور نیز اشاره شده، ایجاد هر نوع اعیانی- حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها ممنوع است.

وی یادآور شد: طی سال‌جاری تا پایان بهمن‌ماه ۱۲۶هزار متر مکعب از بستر رودخانه‌های استان گلستان برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای صورت گرفته است. حاجیلری همچنین در ادامه به ۲۳۰مورد صدور اخطار به متخلفان دخل و تصرف حریم رودخانه‌ها و ۲۰۳ مورد صدور اخطار به متخلفان بستر رودخانه‌ها و انهار اشاره کرد. وی تصریح کرد: ۳۲۰مورد نیز صدور اخطار به متخلفان شن و ماسه از رودخانه‌ها و انهار ثبت گردیده و ۱۴۲ مورد شکواییه در خصوص دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه‌ها و برداشت شن و ماسه تنظیم و به مراجع قانونی ارسال شده است. وی در بخش دیگری افزود: متخلفانی که تمکین به ساماندهی و اعاده به وضع سابق کنند، تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند، اما متخلفانی که تمکین به سامان‌دهی و اعاده به وضع سابق نکنند قطعا به مراجع قانونی معرفی و تحت پی‌گرد قرار می‌گیرند.