جزئیات تازه از شهرک‌ مسکونی ابریشم

نمای شهرک مسکونی ابریشم

اینجا هم آب و برق نیست و قرار است بیاید

مکاتبه رسمی با محیط‌زیست برای بوی زباله گروه مسکن- لیلا درخشان: مراحل ساخت اولین شهرک مسکونی در حاشیه غربی تهران تحت عنوان «ابریشم» با ظرفیت ۱۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکونی اگرچه به لحاظ حجم پیشرفت فیزیکی در وضعیت مطلوب قرار دارد، اما دو مشکل بزرگ در این شهرک که به تازگی سر باز کرده، مسوولان را برای بهره‌برداری سال آینده، به تکاپو و پیگیری رفع مشکلات دچار کرده است.

شهرک مسکونی ابریشم در حد فاصل کرج تا شهر جدید هشتگرد قرار دارد که هم‌اکنون توسط ۲۱ انبوه‌ساز با واگذاری زمین رایگان توسط وزارت مسکن، در حال ساخت است. هدف از احداث این شهرک، جذب آن بخش از جمعیت متقاضی مسکن در تهران است که به هر دلیل مایل به سکونت در شهرهای جدید که با تهران فاصله زیادی دارد، نیستند. این در حالی است که فعالیت ۸ ماهه انبوه‌سازان در این شهرک آنها را متوجه بوی زباله در محوطه شهرک کرده و سرانجام مشخص شده، شهرک ابریشم کاملا در مجاورت محل انباشت و بازیافت زباله‌های کرج قرار دارد.از سوی دیگر در این شهرک مسکونی در حال حاضر آب و برق شهری وجود ندارد. این دو نقص اساسی در اولین شهرک مسکونی در حال ساخت هم‌اکنون از طریق مسوولان بخش مسکن استان البرز در حال پیگیری قرار دارد.رییس اداره مسکن و شهرسازی در استان البرز در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد ضمن تایید مشکلات زیست محیطی شهرک ابریشم تصریح کرد: سه پیشنهاد به اداره محیط زیست البرز برای رفع مشکل داده‌ایم. حبیب شعبانی افزود: در نامه‌ای خطاب به محیط‌زیست استان درخواست کرده‌ایم برای دفن زباله در استان البرز از فناوری نوین استفاده شود تا تبعات زیست‌محیطی آن به حداقل برسد و ساکنان آتی شهرک ابریشم از این معضل مصون باشند. همچنین خواسته‌ایم در راهکار بلندمدت به فکر احداث فضای سبز و درختکاری گسترده در اطراف محل باشند.

رییس اداره مسکن شهرستان ساوجبلاغ درباره پیشنهاد سوم به محیط‌زیست نیز گفت: پیشنهاد آخر ما انتقال محل دفن‌زباله استان به منطقه دیگر است. این مسوول در عین حال معتقد است تا زمانی که واحدهای مسکونی در حال ساخت در ابریشم به مرحله بهره‌برداری برسد، مشکل بوی زباله در آنجا رفع خواهد شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، ظرفیت اولیه این شهرک ۲۰ هزار واحد بود که بعدا به ۱۶ هزار واحد رسید و هم‌اکنون در ۱۵ هزار و ۳۰۱ واحد نهایی شده است. از این تعداد تاکنون ۶۱۴۹ واحد به مرحله فونداسیون رسیده، ۲۵۰۰ واحد مرحله اسکلت را گذرانده و ۱۸۰۰ واحد نیز در مرحله اتمام اسکلت قرار دارد. همچنین ۱۱۱۵ واحد مسکونی نیز در مرحله سقف و ۷۹۰ واحد در مرحله سفت‌کاری قرار دارند.پیش‌بینی شده اگر تا پایان امسال آب و برق این شهرک تامین شود، حدود ۲۵۰ واحد تحویل متقاضیان بشود.

یک عضو انجمن انبوه‌سازان که در این شهرک فعال است با اشاره به بازدید آخر هفته گذشته وزیر مسکن از این شهرک تاکید کرد: بنا بر توصیه‌های وزیر مسکن مقرر شد خدمات روبنایی در این شهرک ایجاد و سایر نیازهای سکونتی ابریشم نیز تامین شود.