گروه مسکن- مهدیس فرقانی: تا قبل از شروع خرداد ماه بیشتر بحث‌ها و گفت‌وگوها در هر محفلی به‌خصوص در بنگاه‌های مسکن به وضعیت خرید و فروش و همچنین قیمت واحدهای مسکونی پرداخته می‌شد و مرتب از این مساله صحبت بود که اکنون با اینکه قیمت‌ها کاهش یافته و فرصت مناسبی برای خرید است، اما همچنان رکود در بازار به چشم می‌خورد.

اما تمامی این اظهارات مربوط به ۲ ماه گذشته بود و حال مدتی مدیدی است که بازار اجاره واحدهای مسکونی مورد بحث قرار گرفته و بازار خرید و فروش با توجه به اتفاقات در بازار اجاره تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است.
یکی از بنگاهداران فعال در منطقه شهرری به «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: در حالی که این آشفته بازار اجاره نظر همه را به خود جلب کرده روزنه‌های امید در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی این منطقه به چشم می‌خورد.
شریفی در ادامه گفت: طی ۴ ماه گذشته در بین معاملات اجاره یک معامله فروش حتی ثبت نکرده‌ایم، اما طی این ۲ هفته اخیر ۴ معامله خرید را توانسته‌ایم به نتیجه برسانیم پس شواهد نشان می‌دهد که رونق در راه است؛ چراکه متقاضیان، بازار را بعد از مدت‌ها باور کرده‌اند و قصد اجرای تصمیم خود را گرفته‌اند.
وی معتقد است اگر بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی رونق بگیرد مطمئنا کل مشکلات بازار مسکن حل خواهد شد حتی نرخ‌های اجاره متعادل می‌شود؛ زیرا یک علت از گرانی اجاره بها به این موضوع برمی‌گردد که برخی از مالکان قصد فروش ملک خود را دارند؛ اما به علت عدم استقبال خریداران، این واحدها را با نرخ‌های سنگین اجاره به بازار عرضه کرده‌اند.
در حال حاضر قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز مسکونی در خیابان‌های باکیفیت (سرگرد محمدی) منطقه شهرری بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و همچنین قیمت هر مترمربع واحد نوساز در محله‌های ضعیف به علت مجتمع‌سازی و زیاد بودن جمعیت ساکن در هر مجتمع، عدم استفاده از بهترین مصالح و غیره (باروت کوبی، صفاییه) حدود یک میلیون تومان است.
در همین حال مشاور املاک دیگری درباره وضعیت فعلی بازار اجاره منطقه شهرری افزود: به طور یقین می‌توان گفت که نرخ اجاره نسبت به سال گذشته درصد چشمگیری افزایش پیدا کرده است. جعفری تاکید کرد: کاملا مشخص است که اغلب موجران نرخ‌های اجاره ملک خود را بر اساس نیازشان پیشنهاد می‌کنند. برای مثال مالکی که صاحب یک واحد 100 متری است تصمیم دارد واحد خود را اجاره دهد و واحد دیگری را در یکی از مناطق شمال تهران اجاره کند؛ به همین خاطر این مالک رهن واحد خود را به میزان 35 میلیون تومان اعلام کرده. این در حالی است که بررسی کارشناسان، مبلغ رهن این واحد را 15 میلیون تومان تعیین کرده‌اند و این مساله واضح است که نرخ اجاره‌ای که مالک پیشنهاد کرده است بیش از 2 برابر قیمت واقعی است و علت آن تامین مبلغ ودیعه واحدی است که قصد اجاره آن را دارد.