«تحریم» در مسکن‌مهر بی‌اثر است
تشکیل لیست انتظار انبوه‌سازان داخلی و خارجی برای فعالیت در مسکن‌مهر
گروه مسکن- لیلا درخشان: مسوول مستقیم مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی مسکن‌مهر، اطمینان داد دور جدید تحریم‌های شورای امنیت، در روند ورود انبوه‌سازان سایر کشورها به ایران، بی‌اثر خواهد بود.

جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسکن که طی ۵ ماه اخیر در امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های ساختمانی خارجی حضور پررنگ داشته، در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در حال حاضر به موجب تفاهم‌نامه‌ای که ۸ شرکت انبوه‌ساز از کشورهای آسیایی با وزارت مسکن امضا کرده‌اند، ساخت نزدیک به ۱۰۰هزار واحد مسکونی ظرف کمتر از دو سال به خارجی‌ها محول شده تا پس از احداث آنها تحویل متقاضیان مسکن‌مهر شود.
وی با بیان اینکه فعالیت ساختمانی این شرکت‌ها در زمین‌های 99ساله شروع شده، تصریح کرد: با توجه به مفاد تفاهم‌نامه و میزان رغبت مدیران این شرکت‌ها و همچنین ملیت آسیایی آنها، هیچ تهدیدی از ناحیه تحریم‌های شورای‌ امنیت سازمان ملل، متوجه سرمایه‌گذاران خارجی مسکن‌مهر نیست.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، شرکت‌های ساختمانی خارجی در حالی طی ماه‌های اخیر به بازار مسکن ایران علاقه‌مند شده‌اند که در سایر کشورها بازاری به وسعت بازار ساخت‌وساز کشورمان وجود ندارد. از سوی دیگر، حمایت‌های مالی و پشتیبانی‌هایی که هم‌اکنون از سوی بانک‌ها با تاکید دولت در مسکن‌مهر وجود دارد به عنوان مهم‌ترین عامل کشش سرمایه‌گذاران خارجی مطرح است.
آنچه به عنوان امتیاز سرمایه‌گذاری در مسکن‌مهر به انبوه‌سازان داده می‌شود، تسهیلات ساخت معادل بیش‌از 70 درصد هزینه‌ها و اعطای ضمانت خرید واحدها در زمان تکمیل پروژه است.
همچنین قیمت‌هایی که براساس آن قرارداد انبوه‌سازان نهایی شده با توجه به ویژگی ساختمان‌هایی که قرار است آنها بسازند، مناسب به لحاظ سودآور بودن پروژه ارزیابی می‌شود.
تشکیل لیست انتظار
معاون وزیر مسکن در توضیح بیشتر درباره نحوه فعالیت انبوه‌سازان خارجی به دنیای‌اقتصاد گفت: هم‌اکنون لیست انتظار برای استخدام انبوه‌سازان در مسکن‌مهر تشکیل داده‌ایم که در این لیست هم شرکت‌های ساختمانی ایرانی و هم شرکت‌های خارجی دیده می‌شوند. نورصالحی در عین حال تصریح کرد: اگر به هر دلیل انبوه‌سازان کنونی در پروژه‌ها انصراف دهند، بلافاصله جایگزین جدید معرفی خواهیم کرد.مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت مسکن همچنین با رد احتمال هرگونه تاثیر اجرای تحریم روی ساخت‌وسازها و علی‌الخصوص مسکن مهر عنوان کرد که باتوجه به اینکه کالاهای هدف تحریم، نظامی است؛ از این رو هیچ دلیلی ندارد که بازار مسکن از اجرای تحریم آسیب ببیند.
به گفته جمشید نورصالحی، با توجه به اینکه تمامی شرکت‌های خارجی فعال در مسکن مهر آسیایی هستند در نتیجه به هیچ وجه آن کشورها مشکلی در این مسیر پیدا نخواهند کرد.
وی همچنین اعتقاد دارد با توجه به اینکه ظرفیت تولید مصالح عمده ساختمانی نظیر آهن و سیمان اشباع شده است و از سوی دیگر اقلام ثانویه ساختمانی نیز به وفور در کشور تولید می‌شود در نتیجه هیچ مشکلی از بابت اجرای تحریم و تبعات احتمالی آن وجود ندارد.
تولید بیش از نیاز آهن و سیمان
وی گفت: باتوجه به اینکه تولید آهن‌آلات در کل کشور و همچنین در دنیا اشباع شده است و از سوی دیگر تولید سیمان نیز بیش از نیاز مصرفی است، لذا هیچ مساله‌ای قادر نخواهد بود به بازار مسکن آسیب وارد کند. همچنین با توجه به اینکه سایر اقلام ساختمانی نظیر کاشی، سرامیک و... به وفور در کشور تولید می‌شود، بنابراین مقوله تحریم به هیچ وجه به ساخت‌وسازهای کشورمان آسیب نخواهد زد.


نماینده مجلس: خارجی‌ها اصرار دارند
به بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کشورمان که از حمایت‌های ویژه‌ برخوردار است، ورود کنند


مسکن‌مهر برای خارجی‌ها مهم است
این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حال حاضر 8 شرکت خارجی در مسکن مهر در سطح کل کشور در حال احداث 50 هزار واحد مسکونی هستند گفت: عمده این شرکت‌ها از کشورهای آسیایی هستند که فعالیت در مسکن مهر به شدت برایشان مهم است و از این رو به دنبال آن هستند که جایگاه خود را در این پروژه استحکام بخشند.
افزایش استقبال خارجی‌هابعد از تحریم
معاون وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: از زمانی که بحث تحریم‌ها مطرح شده تقاضای شرکت‌های خارجی برای فعالیت در مسکن مهر افزایش یافته است و با توجه به اینکه از سوی دیگر انبوه‌سازان داخلی نیز فراتر از ظرفیت، متقاضی شرکت در مسکن مهر شده‌اند، لذا در این شرایط دولت فعلا پذیرش انبوه‌سازان را متوقف کرده است تا ساخت‌وسازهای فعلی مسکن مهر به نتیجه برسند.
وی اذعان داشت: انبوه سازان متقاضی در لیست انتظار خواهند ماند تا در موعد مقرر وارد ساخت‌وسازهای مسکن مهر شوند.
تعیین ضرب‌الاجل مطلوب است
این مقام مسوول در وزارت مسکن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعیین ضرب‌الاجل برای سازنده‌هایی که به هر دلیل از برنامه‌ریزی کارگاهی پروژه عقب هستند، گفت: باتوجه به اینکه وزیر مسکن و شهرسازی در جریان بازدید از مسکن مهر در شهرها تمامی مشکلات مربوط به ارگان‌های ذی‌ربط در اجرای مسکن مهر را مرتفع کرده است، لذا دیگر بهانه ای برای ایجاد تاخیر وجود ندارد. همین امر باعث شده تا وزیر به تعاونی‌ها برای ساخت‌وساز ضرب‌الاجل بدهد.
وی تاکید کرد: تعیین ضرب‌الاجل قطعا به نفع ساخت‌وسازهای مسکن مهر خواهد بود و همچنین سبب ایجاد شفاف ‌سازی خواهد شد و بر این اساس شرایطی فراهم می‌شود که عوامل تنبل که قصد اهمال کاری دارند از چرخه ساخت‌وساز مسکن مهر حذف شوند.


معاون وزیر مسکن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»: در حال حاضر همه انبوه‌سازان خارجی فعال
در ایران از کشورهای آسیایی هستند


خارجی‌ها به اصرار خودشان آمدند
در همین زمینه مهرداد لاهوتی -عضو کمیسیون عمران مجلس - به دنیای‌اقتصاد گفت: بحث تحریم‌هایی که اخیرا مطرح شده است به هیچ وجه تاثیری بر مسکن مهر نخواهد گذاشت و دعوت شرکت‌های خارجی برای مشارکت در مسکن ۹۹ ساله به خاطر تمایل بیش از حد خود آنها بوده است. وی افزود: وزیر مسکن نیز با هدف تسریع در مسکن مهر به این نوع از شرکت‌ها اجازه فعالیت داده است و در صورتی که آنها بخواهند از ادامه همکاری صرف نظر کنند به اندازه کافی تولید کننده داخلی برای جایگزین کردن وجود دارد. علاوه براین، دسترسی به علم تولید مسکن، وجود شرکت‌های ساختمانی متخصص در سطح انبوه و همچنین خودکفایی در امر تولید مصالح ساختمانی، تمامی راه‌ها را بر صدمه دیدن بخش مسکن از محل اجرای تحریم مسدود می‌کند. لاهوتی افزود: در گذشته، عمده مصالح ساختمانی از طریق واردات تامین می‌شد، اما در حال حاضر که چنین رویه‌ای حاکم نیست دغدغه‌ای از بابت اجرای تحریم وجود ندارد.