گروه مسکن- مهدیس فرقانی: بازار مسکن در برخی از استان‌های کشور طی سه ماه گذشته تنها شاهد افزایش نرخ اجاره بها نبوده است، بلکه میانگین نرخ خرید و فروش واحدهای مسکونی هم به میزان چشمگیری سیر صعودی داشته و از دلایل اصلی افزایش نرخ اجاره بها می‌توان به استقبال گسترده خریداران از بازار اجاره اشاره کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، برخی از بنگاه‌داران فعال در استان اصفهان درباره وضعیت خرید و فروش واحدهای مسکونی و همچنین وضعیت بازار اجاره اعلام کردند: قیمت فروش و نرخ اجاره بها طی این سه ماه در مقایسه با سال قبل از افزایش روز افزونی برخوردار بوده است.
این عده از فعالان بازار مسکن در ادامه تاکید کردند: در حال حاضر هیچ مراجعه ای برای خرید واحد مسکونی در بازار نمی شود؛ چراکه قیمت‌ها افزایش یافته‌اند و قدرت خرید مردم نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است. از سوی دیگر وام 18 میلیون تومانی خرید نیز مدت زیادی است که دیگر کارآیی مثبتی جهت رفع مشکل کمبود نقدینگی خریداران ندارد؛ زیرا اکثر خریداران به این نکته اشاره می‌کنند که برای خرید یک واحد 90 متری با قیمت پیشنهادی متر مربع 2 میلیون تومان، وام خرید 18 میلیون تومانی فقط 10 درصد از مبلغ خرید را تامین می‌کند با این حساب کاملا مشخص است که این میزان وام در شرایط فعلی، پاسخگوی نیاز خریداران نیست.
در همین حال، اکثر مشاوران املاک عقیده دارند بانک‌ها باید میزان وام خرید مسکن را افزایش دهند تا متقاضیان بتوانند به راحتی ملک مورد نظر خود را خریداری کنند و بازار خرید و فروش مسکن هم از رکود خارج شده و رونق بگیرد.
از طرف دیگر آن دسته از مستاجرانی که با جمع‌آوری بودجه اندک در مدت زمان طولانی با مراجعه به بنگاه‌های مسکن، متوجه این موضوع می‌شوند که نمی توان با این میزان سرمایه کم ملکی را خریداری کرد به همین خاطر مجددا به بازار اجاره رو می‌آورند و این مساله باعث می‌شود تا موجران در بازار اجاره شاهد افزایش رفت و آمدها باشند؛ حتی در این بین به تازگی دیده شده اکثر موجران با توجه به وضعیت کنونی بازار، نرخ‌های اجاره را تا 20 درصد افزایش داده‌اند.
خسروی، یکی از بنگاه‌داران فعال در خیابان توحید، فاز یک شهر اصفهان در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تعدادی از موجرانی که واحدهای خود را برای اجاره به دست ما سپردند هنگامی که متوجه تقاضای انبوهی از مستاجران برای اجاره واحدشان می‌شوند از مشاوران می‌خواهند که تقریبا هر چند روز یکبار نرخ‌های اجاره را افزایش دهند؛ زیرا مالکان به این باور رسیده‌اند که در حال حاضر هر واحدی با هر میزان نرخ اجاره‌ای بدون مستاجر باقی نمی‌ماند و با بالاترین نرخ تعیین شده هم به اجاره می‌رود.
این مشاور املاک اظهار کرد: از یک طرف دست تنگی خریداران و از طرف دیگر ورود مستاجران جدید به بازار اجاره، باعث جسارت مالکان جهت افزایش نرخ اجاره بها به‌خصوص در فصل نقل و انتقالات شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر بازار خرید و فروش با رونق مواجه باشد به طور یقین مالکان جرات نمی کنند نرخ‌های اجاره را افزایش دهند؛ به همین علت این روزها که بازار فروش راکد است برخی از موجران قصد دارند از این فرصت پیش آمده بیشترین سوء استفاده را بکنند و به اصطلاح تیغ شان را تیز کنند تا قیمت‌های ناعادلانه به بازار عرضه تحویل دهند. طبق بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد نوساز مسکونی در خیابان توحید اصفهان بین ۲ میلیون تا ۴ میلیون تومان از سوی مالکان پیشنهاد شده و تفاوت قیمت به دلیل نوع امکانات و موقعیت قرارگیری در منطقه (خیابان اصلی یا فرعی) است و از سوی دیگر قیمت پیشنهادی هر متر مربع زمین در همین محدوده از ۲ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.