گروه مسکن: طی هفته‌های اخیر عرضه سیمان در مناطقی از تهران و اطراف شهر تهران به شدت کاهش پیدا کرده؛ به‌ طوری‌که عوامل ساخت‌وساز در پروژه‌های ۹۹ ساله این اتفاق را در شرایطی که وزارت صنایع از رشد ۲۳ درصدی تولید سیمان خبر داده، عجیب توصیف می‌کنند. فعالان بازار ساختمانی با اشاره به اینکه طبق ظرفیت اعلام شده برای تولید سیمان در کشور نباید مشکلی در تهیه این مصالح ساختمانی ایجاد شود، خواستار پیگیری مسوولان دولتی شده‌اند. زمستان سال گذشته زمانی‌که قیمت آهن و سیمان افزایش پیدا کرد، وزیر مسکن با هشدار به تولیدکننده‌های این دو محصول اعلام کرد، اگر قیمت‌ها با بحران مواجه شود، با تعرفه صفر درصدی اقدام به واردات سیمان و آهن می‌کند.

این در حالی است که طی روزهای اخیر نوسان قیمت در بازار سیمان دوباره نگرانی سازنده‌ها را جلب کرده است.

کمبود و نوسان افزایشی قیمت سیمان طی روزهای اخیر تولیدکنندگان بتن آماده -که برای تولید بتن از سیمان استفاده می‌کنند - را با مشکل در تهیه این محصول روبه‌رو کرده است. علی اصغر کیهانی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: برخی از تولیدکنندگان سیمان قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال افزایش قیمت سیمان تا مرز ۶۵هزار تومان در هر تن هستند. وی افزود: برخی کارخانجات سیمان به دنبال این هستند که قیمت سیمان را پس از اعمال قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به نحوی تنظیم کنند که قیمت در مناطق مرکزی کشور تا ۷۵ هزار تومان و در مناطق مرزی تا ۶۵ هزار تومان در هر تن افزایش داشته باشد و در چنین شرایطی یک انحصار مطلق در بازار سیمان به‌وجود بیاید، به نحوی که به‌خاطر پهناور بودن کشور ایران و حجیم بودن سیمان که قیمت ترانسپورت و جابه‌جایی آن را به شدت افزایش می‌دهد، کارخانجات سیمان بتوانند قیمت‌های خود را تا بدان جا که واردات سیمان به مشکلی برای آنها تبدیل نشود، افزایش دهند.

کیهانی درباره وضعیت فعلی نیز هشدار داد که هرگونه ایجاد بحران در توزیع سیمان کلیه پروژه‌های مسکن مهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکان شکل‌گیری دوباره بورس بازی در مسکن را به دنبال خواهد داشت؛ لذا دولت باید در این باره به کارخانجات سیمان هشدارهای لازم را بدهد. به گفته کیهانی، بازگشت دوباره سیمان به سبد حمایتی تا اتمام پروژه‌های مسکن مهر می‌تواند بخشی از التهابات کاذب را از بین ببرد. حتی با توجه به ارزان بودن قیمت سوخت تحویلی به کارخانجات سیمان، دولت می‌تواند در زمینه صادرات سیمان نیز محدودیت‌هایی را در نظر بگیرد.

براساس این گزارش، در حال حاضر برخی تولیدکنندگان سیمان نحوه فروش را تغییر داده و به‌صورت نقدی درآورده‌اند که تولیدکنندگان بتن‌آماده به علت کمبود نقدینگی قادر به خرید از آنها نیستند؛ اما در این میان گروهی واسطه در بازار غیررسمی تشکیل شده که سیمان را نقدی خریداری کرده و با قیمت بیشتر به‌صورت قسطی واگذار می‌کنند و در این میان سود قابل توجهی نصیب دلال‌ها می‌شود. این در حالی است که پیش‌از این قیمت توافقی سیمان هر تن ۵۰ هزار تومان بود که برای مشتریان نقدی این رقم تا ۴۲ هزار تومان هم کاهش یافته بود.

همچنین حرکت بعدی که در حوزه تولید سیمان در پیش‌گرفته شده، ایجاد شرایط کاذب در تحویل و ترخیص سیمان یا جابه‌جایی کلینکر از تهران به شهرهای دیگر است.

در حال حاضر به‌رغم اینکه پروژه‌های مهم انبوه‌سازی در استان تهران در قالب مسکن مهر در دست اجرا است؛ اما برخی تولیدکننده‌های سیمان اقدام به خارج کردن کلینکر به مقصد شهرهای تبریز، بیجار و زنجان کرده اند و همین جابه‌جایی کلینکر باعث به وجود آمدن جو کاذب کمبود سیمان در این منطقه شده و افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته است. مهندس آذر، یکی از سازنده‌های مسکن مهر در این باره معتقد است: تا یک‌ماه پیش کارخانجات بتن آماده خدمات و قیمت‌های بسیار مناسبی برای بتن آماده داشتند و استفاده از بتن آماده باعث پیشرفت سریع پروژه‌ها شده بود؛ اما از ۲هفته پیش اکثر کارخانجات بتن با مشکل سیمان مواجه شده‌اند و از طرفی به خاطر افزایش قیمت تمام شده سیمان برای آنها، قیمت بتن آماده را نیز افزایش داده‌اند. به گفته این فعال ساختمانی، در شرایطی که هیچ‌گونه تغییر رسمی در قیمت سیمان اتفاق نیفتاده به نظر می‌رسد که تغییر سیاست‌های کاری در بازار سیمان باعث این وضعیت شده است و فضای روانی را برای افزایش قیمت‌ها آماده کرده است.