گروه مسکن- مهدیس فرقانی: این روزها خبرها از سوی تعدادی از مشاوران املاک در مناطق جنوب تهران حاکی از پیشنهاد آنها به خریداران برای مهاجرت به کرج در ازای سکونت در تهران است.

برخی از بنگاه‌داران فعال در محله نازی‌آباد در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند: در حال حاضر اغلب خریداران در بازار مسکن منطقه نازی آباد با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی قصد خرید بهترین ملک را دارند. این در حالی است که آنها با این میزان بودجه نمی‌توانند واحد مورد نظر خود را خریداری کنند و به همین خاطر هنگامی که از مشاوران املاک برای چگونگی دسترسی به خواسته خود درخواست مشاوره می‌کنند، فعالان بازار متقاضیان را به خرید واحدهای مسکونی در کرج تشویق می‌کنند؛ زیرا بنگاه‌داران معتقد هستند با کمترین میزان بودجه می‌توان از با کیفیت‌ترین واحد مسکونی بهره مند شد، اما در عین حال خریداران به محض مواجه شدن با این پیشنهاد بلافاصله از این مساله انتقاد می‌کنند و آن را امری محال می‌دانند.
یکی از فعالان بازار مسکن در نازی‌آّباد در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اکثر خریداران به دلیل سختی در رفت و آمد به محل کسب و کار و همچنین دوری از اقوام، سکونت در کرج را تصمیمی انجام نشدنی تلقی می‌کنند.
برخی از فروشندگان شروع به گرانفروشی کرده‌اند؟
از طرف دیگر با گذشت چندین ماه شواهد نشان می‌دهد، حال که بازار مسکن با رونق نسبی مواجه شده است، عده‌ای از مالکان که عادت به گرانفروشی دارند، از این فرصت پیش آمده سوء استفاده می‌کنند و دوباره فعالیت سوداگرانه خود را در بازار مسکن از سر گرفتند.
تعدادی از مشاوران املاک واقع در خیابان سهروردی نسبت به این مساله این چنین اظهار کردند: مدتی است که تعداد انگشت شماری از مالکان که ملک‌های خود را برای فروش به بنگاه‌های مسکن سپرده‌اند، زمانی که متوجه می‌شوند مشتریان زیادی برای فایل آنها مراجعه می‌کنند یا اینکه ملک‌های آگهی شده آنها با تماس‌های چشمگیری همراه است، تصمیم به افزایش نرخ پیشنهادی خود می‌گیرند؛ زیرا فروشندگان بر این باورند که با این میزان استقبال آنها موفق به فروش ملک خود خواهند شد. پس از این فرصت پیش آمده تصمیم سوء استفاده دارند و به همین خاطر قصد افزایش قیمت‌ها را دارند.
برای مثال مالکی در یک ماه گذشته ملک چند سال ساخت خود را در خیابان سهروردی با قیمت 2 میلیون و 300 هزار تومان برای فروش به بازار عرضه کرده بود؛ اما به علت اینکه مشتریان زیادی قصد خرید این ملک را داشتند، مالک قیمت پیشنهاد شده را تغییر داد و آن را متری 2 میلیون و 500 هزار تومان تعیین کرد.