پروانه‌های ساختمانی تغییر شکل می‌دهند

گروه مسکن- سحر باباخانی: فرم پروانه‌های ساختمانی و نحوه ثبت اطلاعات در آن از ابتدای مردادماه تغییر می‌کند تا امکان کنترل لحظه‌ای عوامل ساخت‌وساز در تهران از طریق مراجع شهری به‌صورت الکترونیکی فراهم شود. در پروانه‌های جدید ساختمانی کلیه مشخصات مربوط به نوع مصالح، مشخصات سازنده و مهندسین ناظر ثبت شده و با یک امضای الکترونیکی بر روی پروانه، بانک اطلاعاتی از ساختمان‌های در حال ساخت در تهران تشکیل می‌شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، به دنبال یک سال و نیم کار کارشناسی، از ابتدای مردادماه امسال، پروانه‌های ساختمانی جدید با بارکد و هولوگرام و امضای الکترونیکی مسوولان مرتبط و شهردار منطقه در سیستم‌های تعریف شده صادر می‌شوند.

سعید غفرانی، قائم مقام معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران، در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: کار برروی فرم‌های جدید طراحی شده برای پروانه‌های ساختمانی، حدود یک سال و نیم قبل از سوی اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه آغاز شده است و هم اینک مراحل پایانی تکمیل و تصویب خود را طی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به درج و ثبت همه جزئیات در پروانه‌های جدید ساختمانی توضیح داد: با وجود آنکه پروانه‌های قبلی هیچ مشکلی نداشتند، ولی به دلیل آنکه اطلاعات ساختمان به صورت کلی در آنها درج می‌شد امکان تشکیل بانک اطلاعاتی دقیقی در این رابطه وجود نداشت، ولی در پروانه‌های جدید با رفع این مشکل، کلیه اطلاعات مربوط به مصالح ساختمانی، نما، نوع اسکلت، محل احداث، تامین سیستم سرمایش و گرمایش، تراکم ساختمان، تعداد واحدها، ارتفاع، پیش آمدگی ساختمان، تعداد کسری پارکینگ و حتی نوع و تعداد کاربری‌های تجاری، فرهنگی، آموزشی و... مشخص خواهد شد و در این میان، پارکینگ از جمله شاخص‌هایی است که در فرم‌های چندین صفحه‌ای جدید پروانه‌های ساختمانی بر آن تاکید شده است.

تعهد قانونی برای ناظرین ساختمانی

قائم‌مقام معاونت معماری و شهرسازی همچنین با تاکید بر اهمیت نقش مهندسین ناظر و مجریان ساختمانی گفت: در فرم‌های جدید، ناظر به همراه مالک موظف به ارائه تعهد محضری در قبال صحت اطلاعات درج شده در این پروانه‌ها هستند که با اجرای آن، برای نخستین بار ناظرین

ساختمان نیز در قبال این اطلاعات برابر قانون متعهد خواهند شد.

وی در ادامه افزود: فرم‌های جدید پروانه‌های ساختمانی پس از تکمیل اطلاعات نهایی به صورت پست برای مالکین ارسال خواهند شد.

سرعت صدور پروانه کم نمی‌شود

غفرانی با اشاره به تاثیر مثبت تغییر فرم‌های پروانه ساختمانی به دنیای‌اقتصاد گفت: متقاضیان ساخت برای تغییر فرم پروانه‌ها هزینه اضافی پرداخت نخواهند کرد، ضمن اینکه زمان صدور پروانه‌ها نیز تغییر چندانی نخواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر هم تاخیر اندکی در صدور پروانه‌ها به وجود بیاید توسط دفاتر خدمات الکترونیک که کلیه خدمات مربوط به صدور جواز ساخت‌وساز را بر عهده دارند جبران می‌شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مزیت پروانه‌های جدید

با استناد به اطلاعات قائم‌مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری، تغییر شکل فرم پروانه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مالکان از زمان اجرایی شدن آن - مردادماه- می‌توانند با ارائه بارکد موجود به عنوان کد شناسایی ملک، مشکلات خود را پیگیری کنند.

این در حالی است که اداره ثبت نیز به عنوان نهاد مرتبط با شهرداری می‌تواند از این پس با استفاده از جزئیات اطلاعات درج شده در فرم‌های جدید پروانه، سند‌های تفکیکی و سایر اسناد را با سهولت بیشتری به ثبت برساند.

به گفته وی، با وجود تغییر فرم پروانه‌ها، محل صدور مجوز‌های ساخت همان شهرداری مناطق خواهد بود.