دنیای اقتصاد- متولی فروش متری مسکن در تهران بعد از یک‌سال وقفه ناشی از رکود مسکن، تصمیم گرفته دور جدید فروش متری را آغاز کند. ناظران می‌گویند شهرداری احتمالا علائمی امیدوارکننده مشاهده کرده که تصمیم به این امر گرفته اما جزئیات مرحله سوم فروش متری مسکن نشان می‌دهد که ابزارهای تشویقی به اندازه‌ای است که فضای رخوت در بازار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. در دور جدید فروش متری مسکن، شرایط خرید به گونه‌ای تعریف شده تا مشارکت‌کنندگان برخلاف دو دوره قبل، به جای خرید‌های زیر ۲۰ متر، به خرید حداقل ۷۵ متر مربع معادل یک واحد مسکونی روبیاورند. مجوز خریدهای ۵ تا ۱۰۰ متری به زودی در تهران صادر می‌شود

دور جدید فروش متری مسکن

علی‌الحساب متری ۹۰۰ هزار تومان با تخفیف ۳۶ درصدی در زمان تحویل واحدها

نرخ سود مشارکت و تخفیف در قیمت فروش بـه‌گونه‌ای تعریف‌شده تا مشارکت‌کننــدگان به خریـد حداقل ۷۵ مترمربع معادل یک واحد مسکونی تشویق شوند.

گروه مسکن - سحر باباخانی: متولی فروش متری مسکن در تهران بعد از یک‌سال وقفه ناشی از رکود مسکن، تصمیم گرفته دور جدید فروش متری را آغاز کند. ناظران می‌گویند شهرداری احتمالا علائمی امیدوارکننده مشاهده کرده که تصمیم به این امر گرفته اما جزئیات مرحله سوم فروش متری مسکن نشان می‌دهد که ابزارهای تشویقی به اندازه‌ای است که فضای رخوت در بازار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. در این مرحله از فروش متری، ۳۶ درصد تخفیف در قیمت روز واحدها در زمان تحویل در نظر گرفته شده که با احتساب نرخ سود مشارکت ۱۸ درصدی، در پایان مشارکت ارزش آنچه تحت عنوان مسکن نصیب افراد می‌شود را به نصف قیمت واقعی کاهش خواهد داد.

از سوی دیگر در دور جدید فروش متری مسکن، شرایط خرید به گونه‌ای تعریف شده تا مشارکت‌کنندگان برخلاف دو دوره قبل، به جای خرید‌های زیر ۲۰ متر، به خرید حداقل ۷۵ متر مربع معادل یک واحد مسکونی روبیاورند. متولی طرح فروش متری برای این منظور نرخ سود مشارکت سالانه را کاهش داده و در مقابل، نرخ تخفیف قیمت آپارتمان در زمان تحویل را از ۷ درصد در دوره‌ اول به ۵ برابر افزایش داده است. با این حساب پیش‌بینی شده، در دور سوم فروش متری مسکن، سهم خرید‌های بالای ۵۰ متر مربع در بین مشارکت‌کنندگان افزایش یابد.

پروژه‌های مسکونی که در دوره جدید فروش متری مسکن قرار است ساخته شود به جای ۳ سال، دوساله تحویل خواهد شد. قیمت علی‌الحساب فروش متری متر مربعی ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.به گزارش دنیای اقتصاد، سازمان نوسازی شهرداری تهران در حال حاضر برای کسب مجوز، جزئیات مرحله سوم فروش متری مسکن را به بانک مرکزی ارائه کرده است. مسوولان این سازمان می‌گویند اگر مجوز همین روزها صادر شود، تا قبل از پایان سال‌جاری، فروش آغاز خواهد شد.پروژه‌هایی که در این قالب قرار است ساخته شود در مناطق ۱۹،۱۸، ۱۵ و ۱۲ خواهد بود. با استناد به آمار و اطلاعات سازمان نوسازی شهرداری تهران میزان سود علی‌الحساب برای مشارکت‌کنندگان این دوره که در مرحله اول ۲۴ درصد بوده مانند مرحله دوم ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است و می‌توان با یک محاسبه ساده به این نتیجه رسید که آورده مشارکت‌کنندگان نسبت به دوره اول بیشتر بوده و در پایان نیز باید مابه‌التفاوت بالاتری را برای تحویل منزل پرداخت ‌کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد،دوره مشارکت که در دو دوره قبل طرح فروش متری مسکن ۳ ساله بوده امسال ۲۴ ماه یا همان دو سال در نظر گرفته شده است و متقاضیان می‌توانند در طول مدت این دو سال متراژ خرید خود را افزایش دهند.

در این میان فرمول تبدیل قیمت علی‌الحساب به قیمت کل، مطابق دو دوره قبل اجرای طرح فروش متری مسکن محاسبه می‌شود.

برای مثال، اگر فردی برای خرید یک آپارتمان نوساز ۷۵ متری ۱۵ دفترچه ۵ متری را با نرخ ۹۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع خریداری کرده باشد در هنگام اتمام کار با احتساب قیمت کارشناسی روزی توسط کارشناس دادگستری و با در نظر گرفتن قیمت منطقه تعیین، محاسبه و اعلام می‌شود، به مشارکت‌کنندگان واگذار می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در یک تحلیل کلی و با در نظر گرفتن این موضوع که نبض اصلی بازار مسکن با صدور پروانه ساخت، تراکم، عوارض ساخت و ساز و در نهایت صدور پایان کار در دست شهرداری است، این سازمان با کاهش دوره ساخت و خرید متری مسکن در مناطق جنوبی پایتخت، رونق و افزایش قیمت در بازار مسکن را ظرف دو سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

پیش‌بینی یک کارشناس

کمال اطهاری، کارشناس مسکن با تایید مطلب فوق به دنیای اقتصاد گفت: شهرداری ناچار است برای جلب مشارکت مردم در اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده که می‌تواند به بخش اعظمی از کمبود مسکن پاسخ دهد و انجام آن به شکل قانونی بر عهده دولت است و شهرداری آن را به دوش می‌کشد، تسهیلاتی چون تخفیف و سود را نیز در نظر بگیرد تا کمبود بودجه و امکانات را جبران کند.

وی در ادامه توضیح داد: شهرداری موظف است در کنار برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه اوراق مشارکت در خرید متری مسکن یا اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده را تضمین کند و دولت این ضمانت را انجام نمی‌دهد.

اطهاری همچنین معتقد است که طرح‌های مشابه طرح فروش متری مسکن، آرام بخش‌های آنی است که مشکل اصلی کمبود مسکن را بدون پشتوانه و حمایت دولت حل نمی‌کند و به نوعی بورس بازی مسکن را رواج می‌دهد؛ چراکه افرادی که به اندازه ۵ تا ۱۰ متر در این طرح خرید کرده و مشارکت دارند مسلما قصد مصرف آن را ندارند و تنها برای سود آن مشارکت می‌کنند و این دید مشکل مسکن را چه در بافت فرسوده و چه در سایر مناطق حل نمی‌کند.

طرح: احسان سلطانی مقدم