انتقاد صریح رییس‌جمهوری از نابسامانی بازار مسکن

دکتر احمدی‌نژاد: وزارت مسکن باید مساله مسکن در شهر تهران را به عنوان مرکز ثقل مسکن در کشور به کنترل خود درآورد

گروه مسکن- رییس‌جمهوری در دیدار جمعی از مسوولان وزارت مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن نارضایتی خود را از فشاری که بر اجاره‌نشینان وارد است، اعلام کرد و خواستار سامان‌دهی بازار مسکن شد. این اولین بار است که دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری این چنین صریح درباره نابسامانی اوضاع مسکن در کشور صحبت می‌کند.

رییس‌جمهوری روز گذشته وزیر مسکن را مکلف کرد، مساله مسکن در شهر تهران را به عنوان مرکز ثقل مسکن در کشور به کنترل خود درآورد.

به گزارش خبرگزاری‌ها دکتر محمود احمدی‌نژاد روز گذشته به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دیدار مسوولان بنیاد مسکن بر ضرورت هدایت برنامه‌ریزی شده و منطقی سرمایه به نفع مردم در بخش مسکن تاکید کرد و افزود: وزارت مسکن باید طرح‌هایی مثل طرح باغ شهرها را هر چه سریع تر به مرحله اجرا درآورد. رییس‌جمهوری با ابراز ناخرسندی از فشاری که امروز در بخش مسکن بر مردم می‌آید، خطاب به وزیر مسکن گفت: منتظرم هر چه سریع‌تر طرح‌هایی را که پیش‌بینی شده است، اجرا کنید تا مردم از این فشار بی‌جهت رهایی یابند.

وی تاکید کرد: وزارت مسکن باید در شهرهای بزرگ طرح‌های ابتکاری برای ساماندهی بازار مسکن اجرا کند.

دکتر احمدی‌نژاد با تشریح آخرین وضع بازار مسکن و علل تشدید قیمت‌ها در این زمینه گفت: آقای سعیدی‌کیا باید هر چه زودتر طرح‌های بزرگی را که آماده است، اعلام کند و در مرحله نخست ۱۵۰۰ هکتار زمینی که در تهران مشخص شده و در اختیار دولت است به مردم واگذار کند.

افزایش کاذب اجاره‌بها

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مردم بی‌جهت در این زمینه تحت فشار قرار گرفته‌اند، گفت: ‌اجاره خانه‌ها با بازار تبلیغاتی که درست کرده‌اند بی‌جهت و به صورت کاذب بالا رفته است؛ وزارت مسکن باید اطلاع‌رسانی درست و به موقع داشته باشد.

رییس‌جمهوری افزود: در محله‌ای نسبتا شلوغ برای اجاره خانه‌ای ۷۰ تا ۸۰ متری می‌گویند، ۲۰‌میلیون تومان پیش و ۱۵۰ هزار تومان اجاره باید پرداخت کنند. حال یک دختر و پسر جوان چطور می‌توانند با درآمدهای حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان این مبلغ را به همراه کرایه هر ماه بپردازند و تازه هم گذران زندگی کنند و هم آینده خود را بسازند ما باید هر چه سریع‌تر طرح‌های ضربتی خود را اجرا کنیم.

رییس‌جمهوری افزود: دولت نهم از ابتدا با برنامه ریزی دقیق و منطقی تصمیم گرفت بخشی از سرمایه‌ها را به روستا‌ها ببرد و بخشی دیگر را هم صرف بنگاه‌های زودبازده کند؛ چرا که برای همه ثابت شده است در کشورهایی که تورم وجود دارد و بیکاری هم انباشته شده است تمرکز بر این دو حوزه و به‌ویژه بنگاه‌های زودبازده کاری عالمانه و درست است. دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: عده‌ای آشکارا آگهی می‌دادند که بیایید برایتان وام بگیریم و با این کار از یک طرف نقدینگی را زیاد کردند و از طرف دیگر هم به طلبکاری از دولت پرداختند.

وی بر ضرورت اقدام قوی دولت در سال‌جاری، تاکید و خاطر نشان کرد: به فضل الهی امسال نمی‌گذاریم افرادی از یک طرف بیت‌المال را غارت کنند و از طرف دیگر مدعی نظام باشند.

رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به زمینه‌های به‌وجود آمدن وضع فعلی مسکن تصریح کرد: از ۴، ۵ سال قبل از شروع این دولت با یک نوع رکود در بخش مسکن مواجه بودیم؛ به صورتی که حتی نیمی از آنچه باید ساخته می‌شد، در این مدت ساخته نشد.

انتقاد از بانک‌ها

احمدی‌نژاد بحران در اقتصاد جهانی و ورود سرمایه‌های خارجی به بازار مسکن ایران را از دیگر عوامل برشمرد و گفت: در این مدت بورس بازی در مسکن هم تشدید شد و مسکن که پیش از این به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شد در جایگاه یک سرمایه قطعی قرار گرفت. رییس‌جمهوری افزود: در همین مسیر هم بعضی از بانک‌ها و دیگران به‌رغم سیاست‌های ابلاغ شده حجم بالایی از سرمایه‌ها را به حوزه مسکن انتقال دادند و امروز می‌بینیم که مردم در فشار قرار گرفته‌اند و حتی آنهایی که مسکن ملکی دارند، این فشار را لمس می‌کنند.

دکتر احمدی‌نژاد حرکت ساده سازی و انبوه‌سازی مسکن را خواستار شد و گفت: هنوز بسیاری از کارهای ما در این زمینه در چارچوب سنتی و قدیمی انجام می‌شود و باید با به کار گیری فن‌آوری جدید تحولی در این خصوص به وجود آوریم و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌تواند در این راه نهضتی را به وجود آورد.

واگذاری امور شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن

وی موافقت خود را برای سپردن مسکن شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: با قطعی شدن این طرح تامین مسکن ۳۴ تا ۳۵‌میلیون نفر از افراد کشور که در واقع نیمی از جمعیت کشورند در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت که تحول بزرگی است. رییس‌جمهوری همچنین به مهاجرت حدود ۱۰‌میلیون نفر از روستایی‌ها در فاصله سال‌های ۷۵ تا ۸۵ اشاره کرد و گفت: در تهیه و تکمیل و اجرای طرح‌های‌ هادی، استانداران باید بیشتر تلاش کنند تا ۱۳ و ۱۴‌هزار روستا را که قابلیت توسعه دارند هر چه سریع تر توسعه یابند.

دکتر احمدی‌نژاد از تلاش‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر به‌ویژه برای آماده کردن بیش از ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی در روستاها در سه سال گذشته قدردانی کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید این کار را به رغم همه مشکلات و موانع ادامه دهد؛ چرا که پایه اقتصاد و استقلال کشور را از زندگی روستایی تشکیل می‌دهد.