ماجراهای ساختمان دو سر در شیلی

نیلوفر قدیری

ساختمانی که می‌بینید، نه موزه است و نه گالری. این ساختمان مرکز کامپیوتر در شهر سانتیه‌گوی شیلی است که علاوه بر دو سری که بر بالای آن می‌بینید، دو پوسته هم دارد و به همین دلیل یکی از عجایب ساختمان‌سازی دنیا است. این ساختمان، خلق شده آلخاندرو آراونا از جوان‌ترین معماران کشور شیلی است و اکنون به شهرت جهانی رسیده است.

این مرکز کامپیوتر با بودجه تنها ۲۰۰دلار برای هر مترمربع ساخته شده و در پس ظاهر زیبا و فانتزی‌اش ماجراها دارد. دانشگاه سانتیه‌گو سفارش ساخت یک برج با نمای شیشه‌ای را به این معمار جوان داد تا مرکز کامپیوتر این دانشگاه باشد، اما آراونا گفت که دیوارهای شیشه‌ای باعث گرم شدن ساختمان، بالا رفتن هزینه و انعکاس نور به صفحه مانیتور کامپیوتر می‌شود.

به همین دلیل، این معمار جوان برای اینکه هم کارفرمایش را راضی نگه دارد و هم کار کاملی تحویل داده باشد، تصمیم گرفت این سازه را چند پوسته بسازد، به طوری که هر لایه و پوسته این سازه کارآیی خود را انجام دهد.

پوسته بیرونی شیشه‌ای این ساختمان از نظر استفاده انرژی مناسب صرفه‌جویی نیست، اما برای عبور هوا کارآیی زیادی دارد. پوسته و لایه داخلی ساختمان، اما از صفحات فیبر سیمانی تشکیل شده که برای عبور هوا خوب نیست، اما از نظر صرفه‌جویی انرژی کارآیی دارد. از میان این دو لایه هوا عبور می‌کند.

این شکاف یک شکاف ۸۰۰میلیمتری عبور هوا است که هم از بالا و هم از پایین وجود دارد. به این ترتیب در هزینه ساخت‌وساز هم تا ۳۰درصد صرفه‌جویی شد.

اما دو سر شدن این ساختمان هم برای خود دلیلی دارد. متراژ هر طبقه به طور کلی ۵هزار متر مربع است. به همین دلیل می‌شد که هر طبقه را به چندین واحد تقسیم کرد. از طبقه هفتم، این ساختمان به دو نیمه جداگانه تقسیم شده است.

زیبایی و عجیب بودن سازه این ساختمان باعث شده تا فعالیتی که قرار است داخل آن صورت گیرد هم مورد توجه قرار بگیرد.

دانشگاه سانتیه‌گو از این معمار جوان به خاطر این فکر جدید تجلیل کرده است.