آخرین برنامه قالیباف برای تهران

تذکر چمران به شهرداری: بند مربوط به «پیش‌بینی درآمد از تخلفات ساختمانی» باید از بودجه حذف شود

شهردار: ۱۰ منطقه تهران محروم هستند، شمال و غرب شهر جزو مناطق برخوردار گروه مسکن- بهشاد بهرامی: نقشه حاوی منابع مالی اداره شهر تهران در سال۹۲ را دیروز محمدباقر قالیباف شهردار تهران تحویل شورای‌شهر داد.

قالیباف روزگذشته برای اولین‌بار در طول سال۹۱ در صحن علنی شورای‌شهر حاضر شد و آخرین برنامه خود را برای پایتخت، ارائه کرد.

شهرداری‌تهران برای سال آینده، بودجه متفاوتی با ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طراحی کرده است که در صورت تصویب، ۴۰ درصد از آنچه امسال در شهر به دست آمد و هزینه شد، بیشتر است. مهم‌ترین ویژگی بودجه۹۲ شهرداری تهران حاصل تجربه‌ای است که امسال از عاقبت برنامه‌ریزی روی حمایت‌های دولت به دست آمد. از اظهارات دیروز شهردار این‌طور برمی‌آید که بودجه سال آینده شهرداری این قابلیت را دارد که بدون حساب روی ریال دولتی، هزینه‌های تهران را تقبل کند.

قالیباف در صحن شورا با تاکید بر اینکه برخلاف نظر مدیران زیرمجموعه شهرداری، سال آینده پروژه شهری جدیدی در تهران کلید نمی‌خورد، اعلام کرد: بنا دارد همه آنچه را تحت عنوان درآمد در سال۹۲ به دست می‌آورد، برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی که در طول دو سه سال گذشته در شهر شروع شده بود، صرف کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» سال۹۲ آخرین سال حضور قالیباف در شهرداری‌تهران در دوره کنونی شورای‌شهر است، مگر اینکه بعد از انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و شورای‌شهر، او کماکان تمایل به حضور در شهرداری را داشته باشد!

بودجه سال آینده شهر تهران در مقایسه با اصل بودجه سال جاری شهرداری که ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود، نزدیک به ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما در مقایسه با عددی که به واسطه متمم ۹۱، به بودجه امسال اضافه شد، تنها ۱۶ درصد رشد کرده است.

ویژگی شاخص دیگر بودجه سال آینده شهرداری، منابع غیرنقدی پیش‌بینی شده در آن است. شهرداری در نظر دارد ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از منابع این بودجه -۵۲درصد- را از محل‌هایی همچون حواله تراکم‌مازاد، چک‌های تاریخ‌دار در اختیار شهرداری و همچنین پروژه‌های ملکی مشارکتی با بخش خصوصی تامین کند.

منبع غیرنقدی شهرداری‌ در سال جاری ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که ماه گذشته در قالب متمم بودجه، این عدد به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. بودجه غیرنقدی این قابلیت را برای شهرداری‌تهران دارد که در گذر زمان، افزایش قیمت پیدا کند.

شهرداری روی تغییر کاربری و تخلف حساب نکند

روزگذشته در جریان ارائه پیش‌نویس بودجه سال ۹۲ شهرداری، رییس شورای‌شهر تهران خطاب به شهردار، نسبت به برنامه‌ریزی در بودجه روی تخلفات ساختمانی هشدار داد و گفت: جرائم کمیسیون ماده۱۰۰ نباید به عنوان درآمد در بودجه شهرداری پیش‌بینی شود و اگر چنین بندی در ردیف بودجه سال آینده وجود دارد، باید حذف شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در بودجه امسال شهرداری‌تهران، ردیفی تحت عنوان «اموال و دارایی‌هایی که به طور اتفاقی یا به موجب قانون به شهرداری تعلق می‌گیرد» وجود دارد که در ذیل این ردیف، رقمی معادل ۱۵ میلیارد تومان از محل جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ و رقمی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تغییر کاربری، به عنوان درآمد پیش‌بینی شده است. درآمد حاصل از تغییرکاربری در بودجه امسال در شرایطی وجود دارد که طبق ضوابط طرح تفصیلی هر نوع تغییر کاربری در شهر تهران، ممنوع است. با این حال هر چند امسال اولین سال اجرای طرح تفصیلی جدید بود و امکان هماهنگ‌سازی بودجه۹۱ با محتوای طرح فراهم نبود، اما شورای‌شهر درنظر دارد بودجه ۹۲ شهرداری را کاملا منطبق با حریم طرح تفصیلی، تصویب کند.

شرق و جنوب مناطق محروم پایتخت

به گزارش «دنیای اقتصاد» در جلسه دیروز شورای شهر شهردار تهران نکته دیگری که در بودجه مورد توجه قرار گرفته است را اولویت قرار دادن ۱۰ منطقه محروم پایتخت خواند و گفت: دو قطبی بودن تهران یک واقعیت است طوری که شمال و غرب شهر مناطقی برخوردار و شرق و جنوب تهران مناطق محروم تهران هستند. او ادامه داد: مناطق محروم ۴۰ درصد بودجه پایتخت را به خود اختصاص داده اند هر چند که ادعای برابری شمال و جنوب این مناطق را نداریم اما حواسمان هست تا این فاصله بیشتر نشود و به مرور آن را کمتر کنیم.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

قالیباف ویژگی دیگر بودجه سال آِینده را تمام شدن پروژه‌های نیمه تمام عنوان کرد وگفت: در مقابل تمامی همکارانم برای اجرای پروژه‌های جدید مقاومت کرده ام چرا که سیاست سال آینده تکمیل پروژه‌های ناتمام است به جز موارد جزئی و ضروری.

او پرداخت دیون شهرداری را از موارد مورد توجه در بودجه سال آینده اعلام کرد و افزود: اگرمجموعه شهرداری را با سایر وزارتخانه‌های کشور مقایسه کنیم می‌بینیم شهرداری جزو سازمان‌های به روز در پرداخت دیون است البته در این مورد اختلافات مالکیتی و حقوقی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، من ادعایی را که در پارک ملت وجود دارد قبول ندارم. پس از صحبت‌های قالیباف و تقدیم نمادین بودجه به رییس شورای شهر تهران، مهدی چمران رییس شورا با اشاره به بودجه تنظیم شده از سوی شهرداری تهران گفت: باید بودجه سال آینده به گونه‌ای باشد که درآمدهای ناشی از تخلفات شهرسازی در آن کاهش یابد، چرا که متاسفانه هنوز هم جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان درآمد شهرداری حساب می‌شود و باید این موضوع را از بین برد.

او تصریح کرد: باید تمرکز این بودجه بر روی پروژه‌های نیمه تمام دیده شود و مشکلات اجرایی طرح تفصیلی به مرور رفع شود .

دولت هزینه حضورش در تهران را بدهد

حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا نیز پیشنهاد داد تا دولت هزینه حضور خود را در شهر تهران پرداخت کند؛ چرا که مردم تهران انتظار دارند علاوه بر پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت از اعتبارات مترو باید هزینه حضور خودش را هم پرداخت کند.