یک کارشناس مسکن معتقد است: تکیه بر روش‌های قدیمی و تولید خانه به شکل سنتی از برجسته‌ترین مشکلات تولید در بخش مسکن است و هیچگاه با این روش نمی‌توانیم به تعادل عرضه و تقاضا نزدیک شویم. بیت‌ا... ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلات تولید در بخش مسکن اظهار کرد: در تولید مسکن مشکلات بسیار وسیعی داریم. اولین مشکل تولید، سنتی بودن آن است.

وی افزود: تولیدی را در پیش گرفته‌ایم و از آن استفاده می‌کنیم که مربوط به ۲۰۰ سال پیش است. به این معنی که با استفاده از یک روش بسیار ابتدایی درصدد ساخت دومیلیون واحد هستیم. درست مثل این است که بخواهیم یک وسیله نقلیه را با دست بسازیم. برای مثال بنزی که در فلان تاریخ و با دست ساخته می‌شد تولید محدودی داشت، اما در حال حاضر که در مقیاس میلیونی تولید می‌شود دیگر از آن روش استفاده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید به سرعت روش تولید سنتی را به یک تولید صنعتی یا پیش ساخته تبدیل کنیم. یعنی اگر به سمت صنعتی‌سازی ساختمان حرکت نکنیم و تولید صنعتی را افزایش ندهیم، نمی‌توان انتظار داشت تعادل در بازار مسکن ایجاد شود. وی افزود: باید صنایع وابسته به تولید صنعتی را افزایش دهیم و سلسله کارخانه‌هایی را که مستقیما در ارتباط با این بخش هستند را راه‌اندازی کنیم تا آمادگی لازم را برای حرکت در این زمینه به دست آوریم وگرنه هیچ‌وقت نمی‌توانیم مسکن مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: مصالح ما در شرایط تولید سنتی پاسخگوی ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار واحد مسکونی است. اما همین مصالح در سیستم صنعتی و با همین حجم تولید، به دلیل کاهش اتلاف مصالح و جلوگیری از بد استفاده کردن مصالح در عمل ۵۰درصد صرفه‌جویی می‌شود. یعنی می‌توان به‌راحتی تولید را به یک‌میلیون واحد رساند.

ستاریان در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این مسائل در تولید مسکن توجه شود، بخش اعظم مشکلات بخش مسکن رفع خواهد شد و به سمت پاسخگویی حجم عمده تقاضاها می‌رویم که به طور طبیعی روی قیمت‌ها نیز اثر خواهد داشت.