گروه مسکن- بر اساس مصوبه هیات دولت در اسفند ماه سال ۸۶، سازمان گسترس و نوسازی صنایع مکلف شد تا پایان شهریور ماه امسال و با مشارکت بخش‌خصوصی ۳۰ کارخانه خانه‌سازی در کشور ایجاد کند. از این رو دولت نهم مصمم است روند افزایش ظرفیت‌های تولید مسکن به ویژه برای طبقات کم‌درآمد و مناطق محروم را سرعت ببخشد. بنابراین گزارش، در همین رابطه وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از واگذاری ۷ کارخانه خانه‌سازی غیرفعال وزارت مسکن به بخش‌خصوصی و راه‌اندازی ۳۰ شرکت خانه‌سازی خصوصی تا شهریور ماه امسال خبر داد.محمد سعیدی‌کیا افزود: وزارت مسکن و شهرسازی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، ۷ کارخانه خانه‌سازی قدیمی‌دارد که عمدتا هم سال‌ها است غیرفعال هستند، بنابراین قصد داریم این کارخانه‌های خانه‌سازی را واگذار کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این کارخانه‌ها شرکت واوان است که برای واگذاری آن نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده است. سعیدی‌کیا گفت: در مجموعه سازمان عمران و بهسازی شهری نیز با مصوبه دولت، سال گذشته در هر استان یک شرکت تشکیل شد که وزارت مسکن و شهرسازی برای ترغیب، رونق و دادن اطمینان به بخش خصوصی برای ورود به آن، حداکثر ۲۰‌درصد سهامدار است.

به گفته وزیر مسکن و شهرسازی، در صورت رونق این ۲۰‌درصد نیز واگذار می‌شود. سعیدی‌کیا درخصوص طرح خانه‌های پیش ساخته گفت: در حال حاضر ۲۰ فناوری نوین از ۴۱ شرکت از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصویب و تایید شده است. وی افزود: رییس‌جمهوری هم وزارت صنایع را مکلف کرده است که از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع با بخش‌خصوصی برای راه‌اندازی خانه‌های پیش‌ساخته شریک شوند.

وی خاطرنشان کرد: قرار است ۳۰ شرکت خانه‌سازی تا شهریور از طریق حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع و وزارت صنایع و معادن توسط بخش‌خصوصی راه‌اندازی شود.

وزیر مسکن و شهرسازی درخصوص مشکلات پیش روی مالزیایی‌ها در ساخت مسکن در شهرهای جدید گفت: مالزیایی‌ها در حال حاضر در حال کار کردن در شهر جدید پرند هستند اما آن‌طور که توقع بود نتوانستند کار کنند و وزارت مسکن نیز تا حدودی کار آنها را تقلیل داد.

وی افزود: مشکل مالزیایی‌ها مشکل واردات قطعات و مشکلات رفت و آمد پرسنل بود، بنابراین این مشکلات در کمیسیون‌های دولت مورد بحث و گفت‌و‌گو است. وزیر مسکن و شهرسازی در خصوص ورود شخص رییس‌جمهوری به بخش مسکن گفت: شخص رییس‌جمهوری مسوول تمام کارها و رییس کار گروه ۱۲۷ هستند، بنابراین وی شخصا هدایت کننده امور بوده و می‌تواند برای بخش مسکن مفید باشد.

وی تاکید کرد: باید فردی در این جلسات برای هدایت جلسه حضور داشته باشد که همه از آن حرف شنوی داشته باشند و بانک‌ها نیز تسهیلات لازم را اعطا کنند.

وی گفت: امیدواریم که با اجرای طرح مسکن مهر و واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله، بتوانیم سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی در کشور احداث کنیم تا مشکل مسکن مردم که عموما از اقشار کم درآمد هستند بر طرف شود.