طرح باغ شهر منتظر ابلاغ رسمی دولت

اسناد مزایده و محل احداث اولین سری باغ‌شهرها در تهران آماده است

گروه مسکن-میترا یافتیان: بیش از دو ماه از موعد اعلام شده برای اجرای فاز اول طرح باغ‌شهرها می‌گذرد؛ اما هنوز اجرای این طرح به مرحله ابلاغ رسمی هم نرسیده است. باغ‌شهر پروژه‌ای است که طبق تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور، باید سال گذشته به سرانجام می‌رسید. فروردین امسال معاون وقت عمران وزارت کشور که هم‌اکنون سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده دارد، از تامین مسکن به شکل ویلا در اطراف شهرها خبر داد. این طرح که باغ‌شهر نام دارد، قرار بود از اردیبهشت ماه به اجرا در بیاید.

حتی دو هفته بعد از اعلام رسمی احداث باغ شهر توسط این مقام مسوول، شورای عالی مسکن تصویب کرد اولین باغ‌شهر کشور در تهران کلید بخورد. بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن پیشنهاد شد زمین‌های دولتی در مناطق لواسان و دماوند در قالب باغ‌شهر به مزایده گذاشته شود.

اما پیگیری‌های دنیای اقتصاد درباره سرانجام طرح باغ‌شهرها حاکی است این موضوع حتی به مرحله ابلاغ رسمی هم نرسیده است. از آنجا که بر اساس مصوبه دولت قرار است اولین باغ‌شهرها در تهران احداث شود، از رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران در این باره سوال کردیم. دکتر مشکینی در این باره گفت: طرح باغ شهرها در هاله‌ای از ابهام است و هنوز به ما ابلاغ رسمی نشده است.

رییس سازمان مسکن استان تهران افزود: اگر طرح باغ شهرها عملیاتی شود، اولین پروژه آن در احمدآباد آویشن در استان تهران کلید می‌خورد. وی افزود: اکثر پروژه‌های باغ شهر در استان تهران و در محدوده شهرستان دماوند بوده و طاهرآباد، و چشمه‌اعلا و تجرک از جمله مناطقی است که تاکنون تعریف و آماده عملیاتی شدن است.

وی خاطرنشان کرد: باغ شهر احمدآباد آویشن ۵۵هکتار وسعت دارد و آگهی مزایده آن آماده است از این رو برای اجرای آن منتظر ابلاغ رسمی طرح از سوی دولت هستیم.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، بر اساس آنچه دو ماه پیش توسط سرپرست فعلی وزارت کشور اعلام شد قرار است ۲۴هزار هکتار از زمین‌های دولتی در اطراف شهر تهران که قابلیت توسعه فضای سبز و باغ بر روی آن وجود دارد، برای ساخت مجموعه‌هایی از خانه‌باغ‌ها به افراد واگذار شود.

طریقه واگذاری به صورت مزایده خواهد بود و متقاضیان باید به ازای هر هزار مترمربع زمین که دریافت می‌کنند، ۹۰۰متر باغ و ۱۰۰متر ویلا یک طبقه بر روی زمین‌ها احداث کنند. مهم‌ترین هدفی که از احداث باغ شهرها مد نظر دولت است، خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن به سمت این پروژه‌ها است تا از این طریق سوداگری در بازار مسکن به نفع تقاضای واقعی از بین برود.