برنامه‌های مسکن ایده شخص رییس‌جمهور است

عکس: خبرگزاری فارس

سعیدی‌کیا: در ۴۰ سال گذشته مردم همیشه برای خانه‌دار شدن سختی تحمل کرده‌اند

وزیر مسکن در توضیح اینکه چرا اجرای طرح جامع مسکن تا این اندازه به طول کشیده است، گفت: در سال اول ما طرح جامع مسکن را طبق قانون برنامه باید تهیه می‌کردیم، الان نیز تهیه و به دولت برای تصویب ارائه شد. محمد سعیدی‌کیا در گفت‌وگوی مفصل با خبرگزاری فارس که در واقع اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای وزیر مسکن در سال ۸۷ به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: برنامه‌های کنونی هم که اعلام می‌شود از طرح جامع مسکن و ایده‌های شخص رییس جمهور است، بنابراین اگر ما می‌خواستیم برنامه ساخت سالانه ۱۰هزار واحد مسکونی را ادامه دهیم، به کجا می‌رسیدیم؟

سعیدی‌کیا در ادامه گفت: اگر این روش ادامه پیدا می‌کرد، میلیون‌ها نفر جلوی ما می‌ایستادند و خانه می‌خواستند، پس بنابراین دولت آمد و رویکرد را تغییر داد.

وی اظهار داشت: حال باید این سوال را جواب داد که آیا تهیه و تدارک چنین برنامه‌ای برای پاسخ دادن به میلیون‌ها نفر به اندازه یک سال برنامه می‌خواست یا نه؟ صادقانه این است که سال اول را صرف برنامه‌ریزی کردیم. بعد هم تا در دولت و مجلس تصویب شد و تبصره ۶ قانون بودجه به تصویب رسید، سال ۸۶ شد. وزیر مسکن ادامه داد: همان زمان به این فکر افتادیم با توجهی که هم مجلس و هم دولت دارد، تبصره ۶ را قانون دائمی کنیم. پس از دائمی شدن آن چند تا برنامه در این قانون ساماندهی مسکن استخراج شد. وی خاطر نشان کرد: این قانون شامل مسکن اجاره‌ای پنج ساله، حق بهره‌برداری از زمین (مسکن مهر یا زمین‌های ۹۹ ساله)، برنامه بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری و برنامه تولید مسکن با فن‌آوری‌های نوین مشهور شد. وی خاطر نشان کرد: ما الان نیروی مهندس، تحصیلکرده، کارشناس و متخصص داریم.

نقص ما در نیروی انسانی در آخرین حلقه زنجیر این سیر است و آن هم کمبود کارگران فنی است. وی ادامه داد: تا آیین‌نامه قانون نوشته شد، از خرداد سال ۸۶ شروع به اجرای این برنامه کردیم و به مردم اعلام شد کسانی که خانه نداشته باشند، متاهل یا سرپرست خانوار باشند، قبلا از امکانات یارانه‌ای دولت استفاده نکرده باشند و ساکن یک محل باشند می‌توانند در مسکن مهر ثبت نام کنند.

مردم از من صداقت می‌خواهند

سعیدی‌کیا افزود: مردم از من می‌خواهند که صادقانه با آنها رفتار کنم و با حداکثر توان هم کار کنم،آیا چیزی به غیر از این از من می‌خواهند؟

وی در پاسخ به اینکه مردم برای راحت خانه دار شدن چه مدت باید صبر کنند، افزود: من سعی می‌کنم که به مردم راست بگویم. مشکل‌ مسکن چیزی نیست که دو روزه و یک ساله بشود آن‌را حل کرد. وی گفت: در یک سابقه تاریخی ۴۰ساله همواره همین‌طور بوده است و مردم همیشه برای خانه دار شدن سختی تحمل کرده‌اند و در حال حاضر هم همین‌طور است.

سعیدی کیا ادامه داد: هم اکنون در یک دوره بسیار خاص قرار گرفته‌ایم. این دوره، دوره خاصی است زیرا طبق آمار سال ۸۵ در حال حاضر به شکل بالفعل ۵/۱میلیون خانه در کشور کم داریم و به لحاظ عدد به ازای ۵/۱۷میلیون خانوار ‌۱۶میلیون خانه داریم، تعدادی از مردم نیز در مسکن نامناسب زندگی‌ می‌کنند که آن را هم باید به این عدد اضافه کرد. وی خاطر نشان کرد: تقریبا ۲میلیون خانه روستایی در کشور استحکام مناسبی ندارند و تقریبا به همین تعداد خانه‌های شهری در بافت فرسوده قرار دارند، بنابراین تقریبا ۴میلیون خانه نامناسب هم در کشور داریم که باید اصلاح و نوسازی شوند.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در اوایل پیروزی انقلاب ۵/۳درصد رشد جمعیت داشتیم که بسیار بالا بود، متولدین این سال‌ها یعنی ۶۰ تا ۶۵ اکنون به سن ازدواج و نیاز به اشتغال و مسکن رسیده‌اند.

وی ادامه داد:در سال ۸۴ بالغ بر ۷۹۵هزار، در سال ۸۵ بالغ بر ۸۰۰هزار و در سال ۸۶ نزدیک به ۸۴۰هزار ازدواج رخ داده است. این ازدواج‌ها تا سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۹۵۰هزار ازدواج و بعد از آن به دلیل کنترل جمعیت آمار ازدواج و تعداد متولدین کم شود، بنابراین سیر نزولی از سال ۹۲ به بعد شروع می‌شود.

وی گفت: این نکات اگر با هم جمع شود، طی یک دوره ۷ ساله یعنی از ۸۷ تا ۹۳ که پایان برنامه پنجم (۷ سال) است،به این نکته می‌رسیم که اگر می‌خواهیم در پایان برنامه ۷ سال این ضریب تراکم بشود یک و دیگر کسری خانه نداشته باشیم باید سالی ۵/۱میلیون واحد مسکونی در بخش شهری و روستایی احداث شود.

مردم کار ساخت را خودشان انجام دهند

سعیدی‌کیا افزود: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و هم تدبیری که حکومت داری الزام می‌کند، دولت نباید مستقیم وارد عرصه ساخت و ساز شود. یعنی دولت باید بسترساز باشد و مردم کار ساخت را خودشان انجام دهند.

وی گفت: دولت قبلا به عنوان کارفرما سالی ۱۰هزار واحد مسکونی به نام استیجاری که آن هم متکی به قانون بود، می‌ساخت و به مخاطبین که محرومین بودند، تحویل می‌داد.

وی ادامه داد: این قانون سال ۷۵ بود و حالا بر اساس آمار سال ۸۵ حدود یک و نیم میلیون خانه کم داریم، معنای آن این است که دوره آن قانون سر آمده است. وی تاکید کرد: برنامه دیگری لازم است که بتواند جواب ساخت این یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسکونی شهری را بدهد، حال می‌توان این آمارهای مسکن را تحلیل کرد.

سعیدی‌کیا ادامه داد: اگر به لحاظ درآمدی بخواهیم این وضعیت را تحلیل کنیم باید بگوییم که دهک‌ درآمدی یک شامل کسانی می شود که اقساط بانکی هم نمی‌توانند بدهند، یعنی باید آنها را خیرین، کمیته امداد و بهزیستی تحت پوشش قرار داده و به آنها خانه

بدهند.

وی گفت: اما دهک دو، سه، چهار و پنج که به دهک‌های کم درآمد معروفند، کسانی هستند که به تناسب می‌توانند اقساط پرداخت کنند و حجم بیشتر کمبود مسکن در همین قشر است، بنابراین قشری که درآمد کمتری دارد مسکن هم کمتر دارند.

وی ادامه داد: با این وضعیت دولت به سمت این رفت که طبق قانون اساسی برنامه‌ای برای مسکن‌دار شدن مردم تهیه کند.

ثبت‌نام ۹/۳میلیون نفر برای مسکن مهر

سعیدی‌کیا در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون هم ۳میلیون و ۹۰۰هزار نفر برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند و از این ۳ میلیون و ۹۰۰‌هزار نفر، دو میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر مورد بررسی و پالایش قرار گرفتند که کار بسیار سختی است. وی ادامه داد: این چهار شرط باید کنترل می‌شد؛ چرا که باید می‌فهمیدیم آیا اشخاص ثبت‌نام کرده ‌خانه دارند؟ حال چگونه باید بفهمیم ۵ سال است که این شخص ساکن است پس این کارها زمان می برد و سخت است.

وی گفت: وزارت تعاون فوق‌العاده زحمت کشید و از طریق کنترل آب و برق، کنترل بسیج محله و غیره در نهایت هم تضمین گرفتند که اگر صحت نداشته باشد، ثبت نام و امتیاز لغو می شود.

به گفته وی، از ۲میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر، یک میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر این شرایط را داشتند.

سعیدی‌کیا گفت: برداشت ما و وزارت تعاون این است که از ۳میلیون و ۹۰۰‌هزار نفر حدود ۲میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر چهار شرایط را دارا هستند.

وزیر مسکن تصریح کرد: وزارت مسکن به استعداد ساخت یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد مسکونی زمین تامین و اعطا کرده است و بعد از تامین زمین تامین منابع لازم است.

وی ادامه داد: دو منبع نیاز است که یکی آماده‌سازی زمین است؛ از یک میلیون نفری که تا آخر سال گذشته اعلام کردیم پول واریز کنند، ۵۰۰‌هزار نفر، نفری یک میلیون تومان پول پرداخت کرده‌اند و به مابقی هم گفتیم که پول را به مرور بدهند.

وی در ادامه تاکید کرد: کار آماده‌سازی زمین و کار ساخت و ساز هم شروع شده است و امسال ۷‌هزارو۵۰۰ میلیارد تومان وام نقدا با ابلاغ بانک مرکزی به مسکن روستایی، اجاره‌ای، زمین‌های ۹۹ ساله پرداخت خواهد شد.

۳۰۰‌هزار پروانه ساخت در زمین های ۹۹ ساله

سعیدی‌کیا گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در زمین های ۹۹ ساله شروع شده است و هفته گذشته پی‌سازی این واحدهای مسکونی مهر در آبادان آغاز شد.

وی با بیان اینکه به ساخت واحدهای مسکونی مهر ۱۴میلیون تومان وام پرداخت می‌شود، افزود: نزدیک به ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی مهر با دریافت پروانه شروع به ساخت و ساز کرده‌اند.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در تمام کشور کار ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای آغاز شده و تاکنون ۹۱‌هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در سراسر کشور آغاز شده است.

وی گفت: در تهران هم ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای در شهرهای جدید مثل هشتگرد آغاز شده است. سعیدی‌کیا افزود: استقبال مردم باعث شده است تا در بخش مسکن‌های اجاره‌ای که ۵۰‌هزار واحد در برنامه بود ۴۱هزار واحد مسکونی بیشتر از این برنامه ساخته شود.