نسخه پیشنهادی دولت برای سیاستگذاری کلان پنج‌ساله در حالی بر توسعه افقی شهرها یا به تعبیر ساده‌‌‌تر روی آوردن به ساخت خانه‌‌‌های ویلایی و بدون طبقه به جای آپارتمان متمرکز شده است که صاحب‌نظران شهرسازی و کارشناسان اعتقاد دارند پیش‌‌‌فرض‌‌‌هایی که برای توجیه این رویکرد استفاده می‌‌‌شود، چندان به صحت نزدیک نیست.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مرتضی هادی‌جابری‌‌‌مقدم، شهرساز و استاد دانشگاه تهران در مقدمه این نشست با تاکید بر اینکه مقوله توسعه افقی شهرها چه در ایران و چه در دیگر نقاط دنیا موضوع جدیدی نیست و سال‌‌‌هاست به آن پرداخته می‌‌‌شود، گفت: این رویکرد فی‌‌‌نفسه بد یا خوب نیست بلکه به تناسب شرایط و نیازهای هر شهر می‌‌‌تواند انتخاب شود؛ اما در دو سال اخیر ما با یک خوانش خاص از توسعه افقی مواجهیم که موجب شده نهادهای تصمیم‌‌‌ساز به آن اقبال نشان دهند و این طور تصور می‌‌‌شود که توسعه افقی شهرها بهترین راه حل مشکلات امروز شهرهاست.

وی تاکید کرد: امروز در محافل علمی هیچ ادعایی که به عنوان نسخه واحد و بهترین راه حل به صورت مطلق برای مسائل شهرها پیچیده شود، پذیرفته نیست و تردیدهای بسیاری در آن وجود دارد. وی بر ضرورت تامل کارشناسی بیشتر بر نسخه توسعه افقی شهرها برای حل مشکل مسکن تاکید کرد و گفت: سیاستگذار با طرح این موضوع که در کشور ما عرضه مسکن کمتر از تقاضاست و همین موضوع موجب افزایش قیمت مسکن شده است، مساله الحاق اراضی به شهرها و توسعه افقی را مطرح کرده و الگوی ویلاسازی را نیز برای اراضی شهری جدید پیشنهاد می‌‌‌کند. همچنین ادعا می‌‌‌شود که حبس و احتکار زمین از سوی دستگاه‌‌‌ها عامل دیگری است که موجب افزایش قیمت مسکن شده است و به همین خاطر به دنبال بازکردن کمربند سکونتگاهی در شهرها و افزایش محدوده شهری است. اما اینکه چنین پیش‌‌‌فرض‌‌‌هایی تا چه اندازه صحیح است نیازمند بررسی کارشناسی دقیق است.

در این نشست که با حضور صاحب‌نظرانی از قبیل غلامرضا کاظمیان، محمود اولاد، محمدرضا زهرایی، کاوه اسدپور و علی فرنام برگزار شد، به چند سوال مهم پاسخ داده شد؛ از جمله اینکه آیا واقعا احتکار زمین عامل جهش قیمت مسکن بوده است؟ آیا شهرهای ایران واقعا با تراکم جمعیت بالا و مساله‌‌‌ساز مواجه هستند و باید فکری برای کاهش تراکم در هکتار کنیم؟ آیا ویلایی‌‌‌سازی هزینه کمتری از آپارتمان‌‌‌سازی دارد و می‌‌‌تواند به تامین مسکن در استطاعت کمک کند؟

«دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی در شماره بعدی به جزئیات این موضوع خواهد پرداخت و دیدگاه‌‌‌های مطرح شده  در این نشست را بازتاب خواهد داد.