با یک کلیک در سمینار حاضر شوید

مترجم: محیا کربلایی تحلیلگر اقتصادی و کسب‌وکار منبع: WirtSchafts Woche وبینار (webinar) این امکان را به شرکت‌ها می‌دهند تا کارمندان خود را در هر کجا و هر زمانی آموزش دهند. همچنین برای معرفی محصولات جدید، جلسات بازاریابی و کنفرانس‌های خبری، این ابزار نوین اینترنتی بسیار سودمند است. امروزه سخنرانان و شرکت‌کنندگان در یک سمینار، به جای سفر کردن می‌توانند تنها با یک کلیک در اتاق کنفرانس مجازی گرد هم آیند. وبینار که از کنار هم قرار دادن «سمینار» و «وب» ساخته شده، سمیناری است که با هزینه‌هایی به مراتب کمتر قابل برنامه‌ریزی و اجرا است. شرکت‌های متوسط‌تر به این وسیله مخاطبان بسیاری می‌یابند، شرکت‌های بزرگ‌تر می‌توانند برای کارمندان خود در هر کشوری در گوشه و کنار جهان دوره‌های آموزشی برگزار کنند، حتی برای معرفی یک محصول جدید یا برگزاری جلسات بازاریابی و کنفرانس‌های خبری، وبینارها کار را بسیار آسان می‌کنند.

مدیر فروش شرکت تجهیزات پزشکی ایمپلنت بگو (Bego) می‌گوید: «در حرفه ما تکنیک‌‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند. بدون دسترسی به اینترنت ما هرگز نمی‌توانستیم روش‌ها و متدهای جدید را به متخصصان‌مان در محل کار خود در آسیا، آمریکا و اروپا آموزش دهیم.»

هرکس که قصد برگزاری یک دوره آموزشی آنلاین را داشته باشد، کافی است یکی از نرم‌افزارهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وب‌کنفرانس را تهیه کند، مانند Citrix, Cisco WebEx, Spreed, FastViewer یا ClickMeeting. پس از آن، وبینار حالت خاصی از وب‌کنفرانس خواهد بود. برای شرکت‌ها امکان آزمایش رایگان برنامه وجود دارد تا بتوانند نرم‌افزار مناسب خود را انتخاب کنند. نسخه پایه برنامه Spreed با حداکثر سه شرکت‌کننده کاملا رایگان ارائه می‌شود، پس از آن شرکت می‌تواند هزینه را برای هر شرکت‌کننده جدید یا به صورت اشتراک ماهانه پرداخت کند.

در تمام دوره‌های آنلاین، شرکت‌کنندگان به طور زنده در سمینار حضور دارند. تصویر سخنرانان از طریق دوربین‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد و به این ترتیب می‌توانند حرکات و حالت‌های چهره آنها را دنبال کنند. صدا از طریق تلفن یا سرویس VoIP (تلفن اینترنتی) منتقل می‌شود. در طول یک جلسه آنلاین، مدیر جلسه درصورت لزوم می‌تواند از طریق چت با یک یا چند شرکت‌کننده پیغامی را رد و بدل کند، بدون اینکه سایر شرکت‌کنندگان آن را ببینند.

در کنار صفحه چت، ابزارهای کاری دیگری چون «اشتراک‌گذاری صفحه کامپیوتر»، «وایت بورد»، «بالا بردن دست برای سوال» یا «تشویق» پس از تعویض سخنرانان وجود دارد، ضمن اینکه هر سخنران می‌تواند مطالب خود را برای استفاده سایرین در اختیار آنها قرار دهد.

این گونه امکانات در تمام نرم‌افزارهای خدمات آموزش آنلاین مشترک هستند. برگزارکننده وبینار در Citrix با گزینه

«رفتن به جلسه» در وب‌سایت با استفاده از نام کاربری و رمز ورود به صفحه مورد نظر وارد می‌شود و روی گزینه «برنامه‌ریزی وبینار» کلیک می‌کند. کافی‌است عنوان دوره آموزشی و توضیحی مختصر درباره آن بنویسد، تاریخ و ساعت برگزاری را مشخص کند. نرم‌افزار به طور خودکار یک دعوتنامه و یک صفحه ثبت‌نام آماده می‌کند.

سپس برگزارکننده آدرس ایمیل خود و شرکت‌کنندگان را نوشته، ایمیل ارسال می‌شود. وقتی زمان شروع دوره می‌رسد، وی با یک کلیک کلاس را شروع می‌کند. زمانی‌که شرکت‌کنندگان در اتاق مجازی گرد هم می‌آیند، سخنران بین گزینه‌های «میکروفون و بلندگو» (VoIP) یا «تلفن»، یکی را انتخاب می‌کند.

دوربین خود را روشن کرده و تصویر برای تمام شرکت‌کنندگان ظاهر می‌شود. در طول برگزاری کلاس امکان به‌وجود آوردن گروه‌های کاری نیز وجود دارد. در پایان، نرم‌افزار هشداری را به صورت خودکار برای جلب توجه سخنران و شرکت‌کنندگان به اتمام وقتشان ارسال می‌کند.

امنیت وبینارها از نظر ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین دور نمانده است: اطلاعات ثبت‌نام و تاریخ‌های جلسه و... توسط سرویس‌های رمزنگاری محافظت می‌شوند. در آموزشگاه‌های آنلاین پروتکل خاصی وجود ندارد، بسته به نظر برگزارکنندگان دوره، شرکت‌کنندگان می‌توانند کلاس‌ها را ضبط کرده و بعدا در آرامش دوباره نگاه کنند.

شرکت‌کنندگان دوره‌ها نیاز به نصب نرم‌افزار خاصی ندارند، تنها باید به اینترنت دسترسی داشته باشند و به وسیله‌ای برای استفاده از آن! این دوره‌ها می‌توانند در هر کجا پیگیری شوند: در کامپیوتر دفتر، در راه با تبلت یا تلفن هوشمند، در خانه در لپ‌تاپ و خلاصه در هر جا و در هر قاره‌ای. به این وسیله برگزاری دوره‌های آموزشی برای شرکت‌ها نه‌تنها بسیار موثرتر انجام می‌شود، بلکه هزینه‌های سفر و اقامت نیز به‌شدت کاهش می‌یابد، از آنجا که نه کسی ماشینی می‌راند و نه هواپیما سوار می‌شود، تولید گاز CO۲ نیز

کاهش می‌یابد. در برگزاری دوره‌های آنلاین به تنها نکته‌ای که باید بسیار دقت کرد، انتخاب ساعت برگزاری است. برای شرکت‌هایی که در هر کجای دنیا دفتری دارند، این گزینه بسیار حائز اهمیت است. مدیر فروش شرکت بگو می‌گوید: «ما برای اینکه تمامی همکاران‌مان بتوانند از دوره‌ها استفاده کنند، معمولا زمان شروع دوره را در اروپا ظهر انتخاب می‌کنیم، به این ترتیب همکاران آمریکایی صبح زود و همکاران آسیایی آخر وقت روز کاری می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند.»