نویسنده: Ann Gatty مترجم: مریم رضایی منبع: AllBusiness مشارکت استراتژیک برای کسب‌وکارهایی که منابع محدود در اختیار دارند مفید است. دو شرکت مکمل یکدیگر که ذخایر مالی کافی برای توسعه ندارند یا نمی‌توانند خود را به بازارهای بزرگ‌تر برسانند، می‌توانند اتحادی استراتژیک شکل دهند تا در تحقق اهدافشان به آنها کمک کند. اگر به مشارکت استراتژیک با شرکت دیگری فکر می‌کنید، نکات زیر را پیشنهاد می‌کنیم: ۱) تحقیق کنید

صاحبان شرکت‌ها با تحقیق دقیق در مورد کاندیداهای مشارکت استراتژیک می‌توانند ارزیابی کنند که طرف مشارکت چقدر با اهداف کسب‌وکار آنها سازگاری دارد. این نوع اتحاد کسب‌وکار فرصتی است برای توسعه هر دو شرکت، از طریق خدمات‌رسانی به پایگاه مشتریان یکسان با محصولات و خدمات مختلف. صاحبان کسب‌وکار قبل از ورود به ترکیب رسمی این مشارکت، با اطمینان حاصل کردن از مناسب بودن آن می‌توانند فرصت‌های موفقیت‌ خود را تا حد زیادی توسعه دهند.

۲) شرکت‌هایی را که می‌توانند در کنار (یا برای) شما پولساز باشند، بشناسید

کسب‌وکارهایی را شناسایی کنید که مشتریان هدفشان با شما یکسان است، اما محصولات یا خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند. همچنین به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، در نظر بگیرید چه کسب‌وکارهایی در همکاری با شما می‌توانند فرصت‌های زیادی از نظر محصول یا خدمات ارائه کنند.

۳) به وضوح مشخص کنید چه فرصت‌های برابری برای هم ایجاد می‌کنید

اگر در ابتدای مشارکت، یک طرح کسب‌وکار واضح بنویسید، می‌دانید قرار است به چه اهدافی برسید. وقتی به یک مشارکت استراتژیک جدید فکر می‌کنید، مشخص کنید این اتحاد چگونه می‌تواند در تحقق این اهداف به شما کمک کند، همچنین ممکن است از فرصت‌های نوظهوری که به واسطه این اتحاد ایجاد می‌شود، اهداف دیگری را کشف کنید.

پس از آن برای تعریف سهم‌های قابل اندازه‌گیری وقت بگذارید، به‌طوری‌که هر دو در دستاوردها سهم برابر داشته باشید.

۴) وارد یک دوره آزمایشی شوید

حتی با وجود بهترین برنامه‌ریزی‌های اولیه، گاهی مشارکت‌های استراتژیک آن چیزی که فکر می‌کردید نخواهد بود. قبل از اینکه توافقی بلندمدت داشته باشید، یک دوره مشارکت آزمایشی را امتحان کنید. مجموعه معیارهای تعریف‌شده‌ای ایجاد کنید که نتایج این مشارکت را بسنجد و شما بتوانید با در اختیار داشتن اطلاعات کامل آن را ارزیابی کنید. مطمئن شوید دو طرف قبل از شروع مشارکت اصلی احساس رضایت و راحتی داشته باشند.

۵) راه خروج برای خود بگذارید

چنانچه به این نتیجه برسید که مشارکت دیگر کاربردی برای شما ندارد، دست دادن در روز اول یک ضمانت قانونی نخواهد بود. بهترین کار این است که قراردادی کتبی با اضافه کردن بندی برای فسخ آن تنظیم کنید. به علاوه، قبل از شروع همکاری سندی قانونی تنظیم کنید که مشخص کند اطلاعات چگونه تسهیم می‌شود، درآمد چگونه تقسیم می‌شود و دارایی‌ها چگونه واگذار می‌شود. مشارکت‌های استراتژیک فرصت‌های نابی برای رشد کسب‌وکار هستند، به شرطی که متفکرانه و هدفمند ایجاد شوند.