مترجم: فریبا ولیزاده منبع: b۲binternational شرکت‌های تولیدی ید طولایی در تبدیل تهدیدات به فرصت دارند. دیوید باگلی به نکاتی پیرامون چگونگی غلبه بر ریسک‌ها و نحوه تبدیل آنها به فرصت اشاره می‌کند.تولیدکنندگان به خوبی از راه و روش بقا آگاه هستند. بریتانیا ششمین تولیدکننده بزرگ از نظر ارزش‌آفرینی است. مسلما تنها راز چنین موفقیتی، در بهره‌مندی از ایده‌های نوآورانه، تصمیمات زیرکانه و هوشمندانه و کارآفرینی نهفته است. طراحی شبکه‌ای از فرصت‌ها

Soeren Vonsild رئیس بخش مهندسی شرکت تولیدات لبنی Arla، کارآفرینان را افرادی توصیف می‌کند که در شکار فرصت‌ها سرعت بالایی دارند، متعهد هستند و همیشه ایده‌ای نو در سر می‌پرورانند. به باور او خطر عمده پیش روی سازمان‌های بزرگ این است که ساختار‌ها و فرآیندها می‌توانند در نقطه مقابل نوآوری و کارآفرینی قرار بگیرند. واضح است که گرایش به ریسک‌پذیری و به چالش کشیده شدن رویه‌ها بسیار کم است. اغلب ایجاد کسب‌وکاری جدید و دست زدن به کارآفرینی در چنین سازمان‌هایی دشوار تلقی می‌شود.پس در این صورت به نظر شما دمیده شدن روح نوآوری در سازمان که به باور Soeren Vonsild «معادل دستیابی به فرصت‌هایی فراتر از منابع تحت کنترل سازمان» است، به چه طرقی قابل تحقق است؟ پاسخ وی ایجاد شبکه‌ای از فرصت‌ها درون سازمان است که مالکیت و مسوولیت ثبت و پیاده‌سازی ایده‌های جدید را به اشخاص می‌بخشد. او می‌گوید برای تهیه و تولید محصولات جدید تلاش کنید و به یاد داشته باشید که اغلب ارزش‌افزایی از طریق فرآیندهای نوآورانه قابل تحقق است.

کشف فرصت‌ها

فرصت‌ها در کنار تمام جوانب مثبت خود همواره بدون برنامه‌ریزی قبلی و به صورت تصادفی پیش می‌آیند. اکتشاف سو تیلور در Craftwork Cards زمانی تحقق یافت که وی تصمیم گرفت در نمایشگاه کارت‌های تبریک شرکت کند. به دنبال سابقه خود در حوزه طراحی و چاپ کارت تبریک وی اقدام به طراحی کارت تبریک برای یک فروشگاه به‌صورت کارمزدی کرد. این اولین قدم برای شروع بود.در اقدام بعدی سو با فرصت طراحی و تولید کارت‌های تبریک سفارشی روبه‌رو شد. «به‌زودی متوجه شدم می‌توانم مواد اولیه لازم را به قیمت بسیار مناسب و پایین تهیه کنم و تصمیم گرفتم خط تولید کوچکی در اتاق خوابم ایجاد کنم. چاپ تبلیغی بسیار کوچک در مجله‌ای، ۵۰ سفارش را در پی داشت و کسب و کار کوچک من به صورتی کاملا پویا در حال ادامه بود.»پس از گذشت ۱۲ سال شرکت تولیدکننده کارت‌های تبریک سفارشی سو تیلور در سال‌جاری بازدهی برابر با ۲/۱ میلیارد پوند در پی داشته است و نیروی کار بسیار قدرتمندی در حال مدیریت و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد این شرکت هستند. طراحی و چاپ کارت تبریک با هزینه بسیار کم قابل تحقق است اما توجه به کیفیت محصول عاملی بسیار مهم در افزایش وفاداری مشتری و رشد و تحقق نوآوری است. همان‌طور که سو اشاره می‌کند مشتریان خواهان ایده‌ها و طرح‌های نو و همچنین اجزای منحصربه‌فرد تشکیل‌دهنده کارت‌های تبریک شرکت تحت مدیریت وی هستند. شرکت آنها سود بسیاری از خانواده عظیم مشتریان خود کسب کرده است، مشتریانی که از خرید ایده‌های خلاقانه و طراحی‌های ناب محصولات این شرکت بسیار مسرور هستند.

با پذیرش ریسک پایین به راه خود ادامه دهید

به یقین می‌توان گفت اجتناب سو تیلور از استقراض برای تامین مالی و کنترل شدید اعتبار ازجمله مولفه‌های موثر رویکرد تجاری و کسب‌وکار وی هستند. پذیرش یکی از اشخاصی که توانست با ریسک تعامل داشته باشد مایک بریگز بود. مایک مدیریت ۳۰ تیم خدمات مهندسی یک شرکت آلمانی تولیدکننده ماشین‌آلات برش‌دهنده لیزری را در کارنامه خود داشت. با ایجاد تغییرات در ساختار فعالیت‌های شرکت در بریتانیا وی مجبور شد به همراه خانواده به میدلند مهاجرت کند. خوشبختانه تجدید دیدار با چند از تن از همکاران قدیمی که توانسته بودند این ماشین‌آلات را با موفقیت در میدلند راه‌اندازی کنند فرصتی شد تا ایده جدید وی تحقق پذیرد. اکنون مایک مدیر Accurate Laser Cutting است که سرمایه‌ای بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیون پوند دارد و ده‌ها فرصت شغلی را به ارمغان آورده است. مایک و همکارانش با پشت‌سر نهادن ریسک‌های متعدد مالی در نهایت توانستند بر سر تمدید ضمانت‌نامه‌ها و شرایط پرداخت انعطاف‌پذیر برای پیاده‌سازی تجهیزات مذکور با مشتریان خود مذاکره کنند تا به این ترتیب مشکل جریان نقدی کسب‌وکار خود را حل کنند.

پذیرای تغییر باشید

شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که مارک ری مدیرعامل شرکت Power Engineering Services ۱۰ سال پیش توانست از تهدید‌های پیش‌روی کسب‌وکار به‌عنوان فرصتی بهره‌برداری کند. این شرکت متخصص بازسازی و تامین ولتاژ کلید ابزارهای ولتاژ بالا و ترانسفورماتورها برای گروهی از مشتریان با مصرف متوسط برق اعم از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تامین‌کننده برق منطقه‌ای بود. در قدم اول شرکای مایک علاوه‌بر سود کسب‌وکار خواهان سهمی از دارایی‌ها نیز بودند. مایک اشاره می‌کند: «این تصمیم شرکا در ابتدا شوک بسیار بزرگی برای من و همسرم بود.» او به کمک همسرش با برآوردهایی به این نتیجه رسید که برای تحقق این خواسته شرکا، سرمایه‌ای ۴۰۰ هزار پوندی نیاز است و تغییر موقعیت کسب‌و کار و انتقال آن به منطقه‌ای نزدیک‌تر ضروری است. مدیریت کسب‌وکار موفق مستلزم فعالیت تیمی است و مایک از آن به‌عنوان قانون طلایی یاد می‌کند. به همین دلیل خواست شرکا تحقق پیدا کرد.

نکته آخر

سو تیلور، مارک ری و مایک بریگز همچون سایر کارآفرینان قدرت تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها را داشته‌اند و همواره از توانایی شناسایی بهترین موضع‌ها برخوردار بوده‌اند. نکته مهم دیگر اهمیت نحوه نگرش افراد به فرصت‌ها است. هرچه شرکت به سازمانی بزرگ‌تر تبدیل می‌شود، حفظ چنین روحیه‌ای اهمیت پیدا می‌کند: به چالش کشیدن وضعیت موجود و تشویق همگان به کشف فرصت‌ها و افزایش نوآوری، ریسک‌پذیری و ایجاد تغییر.