گام اول: افرادی با مهارت و تجربه خود مدیریتی استخدام کنید

اگر افرادی را که دارای مهارت‌های ابتدایی مدیریت خود هستند در تیمتان نداشته باشید، نمی‌توانید در اجرای یک تیم خودگردان موفق شوید. پس در اولین قدم باید افراد مناسبی را استخدام کنید. برای یافتن افردی با مهارت‌های لازم و مناسب، به نکات ذکر شده توجه و از آنها استفاده کنید.مهارت‌های اصلی لازم برای خود مدیریتی که باید در استخدام افراد به آنها توجه کنید عبارتند از:

 مهارت تعیین اهداف: افرادی که ذاتا دارای مهارت تعیین اهداف هستند، نه تنها می‌توانند مسائل مربوط به خود را حل کنند، بلکه اشتیاق و انگیزه‌ای قوی برای انجام این کار در گروه‌ها و تیم‌های خود دارند. این افراد به‌طور معمول در مدیریت خود بسیار عالی هستند. این افراد برای حل موضوعاتی که اهمیت بیشتری دارند، راهی پیدا می‌کنند و قادر هستند محصولات یا خدمات مورد نیاز را با حداقل نظارت لازم ارائه دهند.

مهارت مدیریت زمان: افرادی که مهارت مدیریت زمان را در سطوح بالایی دارند، اغلب در مدیریت خود بسیار خوب عمل می‌کنند. این افراد برای حداکثر استفاده از هر روز برنامه‌ریزی می‌کنند و ابتدا روی مهم‌ترین اولویت‌ها تمرکز کرده و برای کارهایی که ارزش بالاتری دارند، تلاش می‌کنند.

مهارت در تصمیم‌گیری: افراد خود مدیر در تصمیم‌گیری‌های سخت، اعتماد به نفس دارند. آنها فعالیت‌های خود را براساس اولویت‌های شرکت شما اولویت‌بندی می‌کنند و کارهایی را انجام می‌دهند که می‌تواند بیشترین ارزش را برای سازمان شما داشته باشد. غالبا آنها از ابزارهایی مانند نرم افزارهای مدیریت پروژه برای فهم بیشتر بهره می‌برند و سپس برای تحقق اهداف سازمان، هر روز روی مواردی که «باید انجام شود» تمرکز می‌کنند.

مهارت‌های ارتباطی: افرادی که در سطوح بالایی از خود مدیریتی قرار دارند، آگاه هستند که در کار خود به یک همکار و رهبر و همچنین منبع، ابزار و بازخورد احتیاج دارند. آنها برای درخواست کمک و منابع از دیگران برای انجام بهتر کار خود خجالت نمی‌کشند.

مهارت یادگیری: اگر می‌خواهید یک تیم خودگردان داشته باشید، مهارت قطعی که به آن نیاز دارید، کارکنانی یادگیرنده است. اینگونه افراد اغلب خود را آموزش پذیرانی همیشگی معرفی می‌کنند. این افراد برای تغییراتی مانند یادگیری مهارت‌های جدید آماده‌اند و از شکاف مهارت‌های خود آگاه هستند. آنها مشتاقانه تلاش می‌کنند تا مهارت‌هایی که فاقد آن هستند را در خود پرورش دهند.

تجربه خود مدیریتی: در مرحله بعدی، برای استخدام‌ افراد باید به تجربه‌های آنها توجه کنید. در سازمان خود به افرادی نیاز دارید که بتوانند خودشان را مدیریت کنند. اگر کارکنان در سازمان شما درحال تجربه اولین شغل خود هستند، تازه در صنعتی خاص وارد شده‌اند، دانش کم و ذهن بسته‌ای دارند یا در برخورد با مسائل پیچیده به سرعت گیج ‌می‌شوند، در این شرایط ایجاد یک محیط کاری خود مدیریت محور بسیار دشوار خواهد بود.

در هنگام استخدام، به‌دنبال افرادی با تجربه‌‌‌های مثبت در زمینه‌های زیر باشید:

۱- کارمندان دارای مهارت و آموزش دیده: به‌دنبال افرادی تحصیلکرده یا دارای تجربه باشید که ثابت کرده‌اند می‌توانند کارهای پیچیده را مدیریت کنند. (اکثر افراد نمی‌توانند صرفا با تحصیلات دانشگاهی و بدون داشتن مهارت مدیریت خود، کارهای پیچیده را مدیریت کنند).

۲- کارمندان دارای تجربه‌های‌ عملی: اگر در صنعتی هستید که نیاز به مجوز دارید، متخصصانی را استخدام کنید که ثابت کرده‌اند گواهینامه‌های لازم را دارند. سپس هنگامی که دستورالعمل‌های مربوط به مشاغل را تعیین کردید، یک پزشک، وکیل، نماینده بیمه، لوله‌کش، مدیر تولید یا توسعه‌دهنده وب‌سایت می‌تواند به تنهایی بفهمد که دقیقا چه کاری را باید انجام دهد. آنها می‌دانند که چه منابعی نیاز دارند، چگونه باید بودجه را مدیریت کنند و مذاکره با مشتری چطور باید انجام شود.

۳- کارمندانی که در پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ کار کرده‌اند: کارمندانی را پیدا کنید که به‌عنوان اعضای تیم در یک پروژه کار کرده‌اند، زیرا این گروه‌ها اغلب با یک مدیر پروژه و با شیوه خود مدیریتی اداره شده‌اند تا در بازه‌ زمانی مقرر پروژه‌ها را تحویل دهند. با استخدام افرادی که عادت داشته‌اند با معیارهایی مشخص، در تاریخ معین و ساختارهای گزارش‌دهی کار کنند، دیگر نیازی نیست برای آموزش خود مدیریتی به آنها وقت بگذارید.

 گام دوم: پیاده‌سازی خود مدیریتی و آموزش آن

درست مانند موقعی که کارمندی جدید استخدام می‌کنید، خود مدیریتی را به آنان آموزش دهید و سعی کنید آنها را با فوت و فن‌های این کار آشنا کنید و آنها را تعلیم دهید تا شروع خوبی داشته باشید. اما مواردی وجود دارد که لازم است با تمرکز بر خود مدیریتی به شیوه‌هایی متفاوت انجام شوند:

۱) آموزش را تا جایی ادامه دهید که کارمندان جدید هدف شما و فرهنگ اعتماد و مسوولیت‌پذیری که برای ایجاد آن تلاش می‌کنید را درک کنند. ۲) برای پاسخ دادن به پرسش‌های کارمندان جدید، یک مربی همکار (عضوی از تیم که تجربه‌ بیشتری دارد) را انتخاب کنید. ۳) در برنامه روزانه جلساتی تک نفره و همچنین جلساتی تیمی و به‌صورت هفتگی با کارمندان جدید برای ۳۰ تا ۹۰ روز اول کار ترتیب دهید تا کارمندان خودمدیر بفهمند که حدود و خط قرمز‌ها دقیقا چگونه هستند. به‌عنوان مثال چه تصمیم‌هایی را می‌توانند به تنهایی بگیرند یا در چه تصمیماتی به اجازه و تایید مدیر یا رهبر پروژه احتیاج دارند. ۴) تشکیل تیم که در مرحله ۴ به آن خواهیم پرداخت، در یک محیط خود مدیریتی بسیار مهم است و باید این نکته به کارمندان جدید آموزش داده شود. ۵) به نوعی، وظیفه شما به‌عنوان یک مدیر این است که با اتخاذ تصمیمات و روش‌هایی مؤثر به کل تیم در ایجاد مهارت‌هایی کمک کنید که به وسیله‌ آنها می‌توانند در کنار هم کار کنند و درگیری‌ها را به حداقل برسانند، بنابراین در این شرایط هیچ‌کس نیازی به ارتباط با رئیس (شما!) ندارد.