حواشی نمایش چهره‌ حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم سینمایی «رستاخیز» این روزها به یکی از خبرهای داغ تبدیل شده است. تجمع اعتراض‌آمیز مداحان هیات‌های مذهبی یکشنبه شب برگزار شد و در ادامه دو اظهار نظر تازه‌ از رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد درباره‌ این موضوع منتشر شد که ابعاد تازه‌ای از این مناقشه را بازگو می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این مراسم پس از مداحی سید مجید بنی‌فاطمه، حسین الله‌کرم از فعالان عرصه سیاست و رئیس کنونی شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله به موضوع اعتراض علما و هیات‌های مذهبی به فیلم «رستاخیز» پرداخت و افزود: تحریفات و جسارت‌هایی که نسبت به خاندان اهل بیت (ع) در این فیلم صورت گرفته به هیچ وجه قابل اغماض نیست و این حرف‌های ما نقد نیست بلکه اعتراض است.
در ادامه این مراسم ‌حسین سازور، مداح اهل بیت ضمن تقدیر از حضور هیات‌های مذهبی در این مراسم گفت: ما برای اینکه بر اساس دیده‌های خود فیلم «رستاخیز» را نقد کنیم این فیلم را دیدیم و شما حق دارید به خاطر دیدن این فیلم به ما گله کنید ولی ما چاره‌ای جز این نداشتیم. فیلم را در دو بخش عینیت‌های فیلم و برداشت‌هایی که از این فیلم می‌‌شود می‌توان نقد کرد. وی افزود: اولین و مهم‌ترین مشکل «رستاخیز» نشان دادن پنج تن از اهل بیت امام حسین (ع) است. در این فیلم چهره حضرت عباس (ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت مسلم (ع) و حضرت علی‌اصغر(ع) نشان داده شده است که چهره حضرت مسلم به صورت سخیفی نمایش داده شده است. وی در خصوص نحوه نمایش شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) در فیلم «رستاخیز» گفت: نحوه شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) سند مظلومیت امام حسین (ع) است، اما درویش نتوانست این صحنه را به خوبی نشان دهد. وی افزود: درویش با به‌کارگیری عوامل سینمای خارجی در این فیلم به عوامل سینمایی ایرانی توهین کرده است.
به این حاشیه‌سازی‌ها عادت داریم
در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلم رستاخیز و حاشیه‌های پیش آمده برای این اثر سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش «ایرنا» علی جنتی دیروز درحاشیه دیدار با اعضای شورای جهانی کلیساها درجمع خبرنگاران درباره حاشیه‌های پیش آمده برای فیلم رستاخیز افزود: ما به این حاشیه‌سازی‌ها در همه بخش‌های فرهنگی و هنری عادت کرده‌ایم.
جنتی با اشاره به دغدغه مراجع تقلید درباره به تصویرکشیده شدن تصویر حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) در این اثر سینمایی گفت: ما به نگرانی و دغدغه مراجع محترم احترام می‌گذاریم و به کارگردان فیلم اعلام شده که نگرانی‌ها و دغدغه‌های مراجع محترم مد نظر قرار گرفته شود. اگر قرار باشد این فیلم اکران عمومی شود قطعا این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها حل و رفع خواهد شد. وی تصریح کرد: چهره حضرت ابوالفضل(ع) به نوعی به تصویر کشیده شده که ما معتقدیم باید با احترام گذاشتن به نظر علما، قداست حضرت ابوالفضل(ع) حفظ شده و چهره این حضرت به صورت هاله‌ای از نور نشان داده شود.
نظر رئیس سازمان سینمایی درباره حواشی «رستاخیز»
همچنین رئیس سازمان سینمایی کشور درباره‌ حواشی فیلم «رستاخیز» و نمایش چهره‌ حضرت ابوالفضل (ع) گفت: عوامل این فیلم نظرات مراجع را اخذ کرده‌اند و در صورت صلاحدید می‌توانند آنها را منتشر کنند.
به گزارش «ایسنا» حجت‌الله ایوبی که در حاشیه‌ مراسم اختتامیه‌ جشنواره‌ فیلم فجر در خراسان شمالی سخن می‌گفت، ادامه داد: دو بحث درخصوص این فیلم وجود دارد: یکی بحث نشان دادن تصویر معصومین است که البته تصویر معصومی نشان داده نشد و تصویر قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل(ع) نشان داده شده، در این خصوص مجوزها و فتاوی را به ما عرضه کردند که البته اگر تهیه‌کنندگان صلاح بدانند و با دفاتر هماهنگ کنند می‌توانند اعلام کنند و این به خود عوامل تولیدکننده فیلم بستگی دارد.

اعتراض به نمایش چهره شهدای کربلا