تشویق بی‌امان بازیگران قدیمی
مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر روز جمعه یازدهم بهمن در محل تالار وحدت برگزار شد و سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم به‌طور رسمی افتتاح شد. فرزاد حسنی مجری باسابقه تلویزیون اجرای این برنامه را برعهده داشت و در ابتدای مراسم بعد از اجرای گروه نمایشی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره روی صحنه حاضر شد و با تشکر وی از مسوولان و برگزارکنندگان جشن و قرائت پیام آقای روحانی برای افتتاحیه مراسم به طور رسمی آغاز شد.
جایزه ملی ریاست‌جمهوری
به آثار فرهنگی
رئیس‌جمهور با فرستادن پیامی در افتتاحیه این جشن باشکوه با سینماگران همراه شد.
در بخشی از پیام دکتر روحانی که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را قرائت کرد خطاب به سینما و سینماگران آمده است: «جشنواره فیلم فجر می‌تواند تجلی‌گاه موفقیت‌های فنی سینمای ما باشد. سینمای ما در برج عاج زندگی نمی‌کند، بلکه در کنار مردم زندگی می‌کند.
هنرمند همان است که گاه قهر می‌کند، خشمگین می‌شود یا مبالغه می‌کند اما خواسته این برادر کوچکتان این است که از آنچه پشت سر گذاشته‌ایم فاصله بگیریم. آن عبرت‌ها را فراموش نمی‌کنیم ولی باید برای آشتی دادن ملت با سینما با عرضه تولیدات فرهنگی تلاش کنیم و به همین مناسبت مایلم در این مراسم اعلام کنم نهاد ریاست‌جمهوری با کمک وزارت ارشاد همه توان خود را برای حمایت از سینماگرانی به کار می بندد که برای آشتی دادن ملت با سینما تلاش می‌کنند.
به همین مناسبت از امسال جایزه ملی ریاست‌جمهوری برای آثار فرهنگی و خصوصا سینمای مستند و داستانی در نظر گرفته می‌شود.»
تقدیر از هما روستا و مهدی هاشمی
مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با تقدیر از هما روستا بازیگر با سابقه تئاتر و سینما ادامه یافت. در این بخش رضا کیانیان و رخشان بنی‌اعتماد، هما روستا را روی سن همراهی کردند و کیانیان در ابتدا گفت: «اولین جایزه‌ام را از دستان هما روستا دریافت کرده‌ام و خوشحالم که الان در کنارشان قرار دارم.» بنی‌اعتماد نیز توصیف خود را از روستا چنین بیان کرد: «به هما روستا ادای احترام می‌کنم که با حضور بی‌مثالش در هنر چگونه هنرمند بودن و ماندن را نشان داد.» روستا نیز در سخنانی گفت: ‌«از همه هموطنان تشکر می‌کنم که با مهر و نگاه و لبخند من را به زندگی امیدوار می‌کنند.»
بخش دیگر مراسم به بزرگداشت مهدی هاشمی اختصاص داشت. این بازیگر سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون ایران با همراهی هنروران سینمای ایران روی سن آمد تا از او در مراسم افتتاحیه فیلم فجر تجلیل شود. ممد یالی (محمد ذوالفقاری)، غلام ژاپنی (غلامحسین میرزایی) و چیچو (شمس الدین دولتشاه) روی صحنه تالار وحدت آمدند تا مراسم تجلیل از این بازیگران برگزار شود. هاشمی گفت: «دیدم وزن این تقدیر خیلی سنگین است و به همین خاطر گفتم که دوستان با من روی سن بیایند تا با هم بتوانیم وزن آن را تحمل کنیم.»
تجلیل از بازیگران قدیمی
سعید راد بازیگر سرشناس سینمای ایران که به همراه فرامرز قریبیان برای اهدای جایزه بخش مواد تبلیغی روی سن تالار وحدت آمده بود، از بهروز وثوقی و محمدعلی فردین به عنوان ستون‌های بازیگری سینمای ایران نام برد.
راد در سخنانی گفت: «این سن خیلی باشکوه است و من این مهربانی و بخشندگی را که در میان مسوولان می‌بینم، خواهش می‌کنم با توجه به این امید ایجاد شده، به من اجازه بدهید که به عنوان یک بازیگر یادی داشته باشم از بزرگان بازیگری ایران آقایان بهروز وثوقی و محمدعلی فردین. چه بخواهیم و چه نخواهیم اینها ستون‌های بازیگری در سینمای ما هستند و محمدرضا فروتن، حامد بهداد و پولاد کیمیایی که الان در سالن هستند از روی دست آنها مشق بازیگری کرده‌اند.»
در پی این سخنان، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با شرکت در برنامه هفت اعلام کرد که حتی اگر کسی پشت تریبون افتتاحیه جشنواره فیلم فجر حرفی بزند، سخنان او ارتباطی با موضع سازمان سینمایی یا وزارت ارشاد ندارد.
روز نخست: زندگی خصوصی
آقای محمودی و بانو
روز نخست جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم «زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو» اثر روح‌اله حجازی آغاز شد و سپس کنفرانس مطبوعاتی آن به محلی برای کل کل پیمان قاسم‌خانی و ترانه علیدوستی، بازیگران این فیلم بدل شد. پیمان قاسم‌خانی گفت: «من همذات‌پنداری زیادی با نقشم کردم و خانم‌‌های خانمان براندازی مثل ساناز (شخصیت زن اصلی فیلم) را خوب می‌‌شناسم. در جامعه ما زنان خانمان‌برانداز و بحث‌های این‌چنینی زیاد است.» ترانه علیدوستی اما این حرف قاسم‌خانی را بی‌پاسخ نگذاشت و گفت: «مردان جامعه ما هم از این حرف‌ها زیاد می‌زنند تا بحث تمام شود.» قاسم‌خانی خطاب به او گفت که «شما بشین تو خونه.»