خانه «چارلی چاپلین» در ژنو موزه می‌شود
موزه «چارلی چاپلین» تابستان سال 2015 در کنار شهر ژنو در مرز سوئیس و فرانسه افتتاح می‌شود.
به گزارش «ایسنا» با گذشت یک قرن از نخستین حضور چارلی چاپلین در سینماهای آمریکا، خانه وی در دریاچه «لمان» در کنار شهر ژنو به یک موزه تبدیل می‌شود.
به نوشته یورو نیوز، این خانه جایی است که چارلی‌ چاپلین به همراه خانواده‌اش در سال‌های ۵۰ به آنجا مهاجرت کرده بودند. «فلیپ میلان»، رییس موزه چاپلین درباره این موزه گفت: ما تاریخچه‌ فیلم‌ها و تمام آثار هنری چاپلین را در قالب یک موزه مدرن در خانه وی جمع‌آوری می‌کنیم. این یک موزه بسیار جالب خواهد بود که ما آن را «جهان‌چاپلین» می‌نامیم.
این موزه علاوه‌بر تاریخچه فیلم‌ها و آثار هنری، در واقع زندگی این بازیگر و کارگردان بزرگ را به نمایش می‌گذارد.مسوولان این موزه تصمیم دارند به ابعاد مختلف هنرهای سینمایی این کارگردان فیلم‌های کمدی تاکید کنند. چاپلین در واقع یک انسان بشردوست بود که فیلم‌های وی نیز بیشتر بر جنبه‌های بشر دوستانه و اجتماعی تاکید داشتند. این موزه با گردآوری آثار چاپلین این جنبه از زندگی وی را به نمایش می‌گذارد. وی طی چند دهه فعالیت سینمایی، موفق به کسب جوایز متعددی چون جایزه اسکار بهترین موسیقی برای «لایم‌لایت» ، جایزه اسکار افتخاری در سال ۱۹۷۲، نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه در سال ۱۹۴۸ برای «آقای وردو»، نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه در سال ۱۹۴۱ برای «دیکتاتور بزرگ»، جایزه اسکار افتخاری در سال ۱۹۲۹ برای فیلم «سیرک»، جایزه افتخاری از انجمن کارگردانان آمریکا، جایزه ربان نقره‌ای بهترین فیلم خارجی از انجمن روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا در سال ۱۹۵۳ برای «لایم‌لایت» و جایزه شیر طلای افتخاری ونیز در سال ۱۹۷۲شد.