ایران هیچ منع قانونی برای معرفی «گذشته» به اسکار ندارد
محمد اطبایی معتقد است: فیلم «گذشته» اصغر فرهادی، مناسب‌ترین فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار است.
این کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به اینکه، سینمای ایران فیلم مناسبی برای معرفی به اسکار دارد؟ گفت: به نظرم تنها فیلمی که دارای شانس بالایی در رقابت اسکار خارجی است، «گذشته» ساخته اصغر فرهادی است.
اطبایی در ادامه‌ گفت‌وگو در پاسخ به اینکه آیا این فیلم می‌تواند به عنوان محصول فرانسه و ایتالیا و با حضور کارگردان ایرانی، از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی شود، گفت: اگر تنها مقررات اتحادیه اروپا را برای تعیین هویت ملی یک فیلم در نظر بگیریم، فیلم «گذشته» امتیاز لازم را برای یک تولید ایرانی بودن، ندارد، اما مقررات آکادمی اسکار، داستان دیگری است.
وی تصریح کرد: فیلم «گذشته» با کارگردانی (۳ امتیاز)،فیلم‌نامه‌نویسی (۳ امتیاز)، بازیگر اصلی (۳ امتیاز) و فیلمبردار ایرانی (۱ امتیاز)، صدا (۱ امتیاز) و حضور یک بازیگر فرعی ایرانی (۱ امتیاز) ۱۲ امتیاز دارد، اما مقررات اتحادیه اروپا حداقل ۱۵ امتیاز را برای تولید یک کشور در نظر می‌گیرد. اما قوانین آکادمی برای اسکار خارجی، تصریح دارد که تنها کشور معرفی‌کننده فیلم باید تایید کند که بخش عمده کنترل خلاقانه‌ فیلم توسط هنرمندان و دست‌اندرکاران تابع کشور مذکور صورت گرفته است و در مورد فیلم «گذشته» این نکته موضوعیت دارد. بنابراین ما از لحاظ مقررات آکادمی اسکار،هیچ منعی برای معرفی فیلم «گذشته» نداریم. وی در ادامه یادآور شد: نکته دیگر آنکه، به‌رغم شانس این فیلم جهت معرفی از طرف کشور فرانسه، اصغر فرهادی مایل است تا «گذشته» از طرف ایران به اسکار معرفی شود. موفقیت‌های مختلف فیلم در عرصه‌های بین المللی در چند ماه اخیر، دریافت جایزه اسکار توسط فرهادی و داشتن یک پخش‌کننده معتبر و قوی آمریکایی مانند «سونی پیکچرز کلاسیک» نباید دیگر تردیدی در معرفی این فیلم به اسکار باشد.