مزد ما همین لبخند شما است

فرهنگ و هنر- با تقدیر از مرتضی احمدی، محمد ورشوچی، سعدی افشار، علیرضا خمسه، بیژن بیرنگ، گوهر خیراندیش، رضا بابک، ماهایا پطروسیان، داریوش کاردان، مرضیه برومند، فرهاد آییش، سیروس گرجستانی و... همایش تجلیل از پیشکسوتان فیلم‌های کمدی سینما و تلویزیون برگزار شد. در این مراسم که شامگاه چهارشنبه دهم آذرماه توسط موسسه نسل آفتاب در فرهنگسرای ارسباران برگزار ‌شد، لاله اسکندری ـ دبیر این همایش ـ با خواندن متنی کوتاه به بیان توضیح‌هایی درباره این همایش پرداخت. پس از آن، با حضور بهاره رهنما و پیمان قاسم‌خانی از مرتضی احمدی ـ هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون ـ دعوت شد تا روی سن برود. احمدی هنگام گرفتن جایزه خود گفت: در مقابل این همه هنرمند نمی‌توانم چیزی بگویم؛ اما فقط به این نکته اشاره می‌کنم که من ۷۰ سال است در این کارم و اکنون و پیش از این، بارها مزد کار خود را گرفته‌ام. مزد من همین لبخند شما است و دیدن لبخند بر لبان شما برای من کافی است.

به گزارش ایسنا در ادامه‌ این مراسم، شقایق دهقان و محراب قاسم‌خانی برای تقدیر از محمد ورشوچی روی سن رفتند. ورشوچی هنگام دریافت جایزه‌اش بیان کرد: من سخنگوی خوبی نیستم، اما شنونده بسیار خوبی هستم و اکنون از همه دوستانی که این مراسم را برگزار کرده‌اند تشکر می‌کنم. او ادامه داد: من خدمتگزاری هستم که ۶۰ سال عمرم را در تلویزیون، تئاتر و سینما گذرانده‌ام. جواب زحمت‌های من همین تشویق‌های شما است و با پول نمی‌توان آنها را جبران کرد. ورشوچی در پایان خطاب به جوانان گفت: گاه برخی جوانان که من را می‌بینند می‌گویند می‌شود کاری کنید که ما هم بازیگر شویم. من خطاب به این دوستان می‌گویم که هر کاری رنج و زحمت دارد، اکنون صدا‌وسیما دانشکده‌ای جداگانه‌ برای خود دارد و جوانان می‌توانند با انتخاب یکی از رشته‌های مورد علاقه خود به عرصه سینما و تلویزیون وارد شوند. در ادامه‌ این مراسم، محمدرضا فروتن برای اعطای هدایای سعدی افشار روی سن رفت. وقتی افشار روی سن حاضر شد، شهرام شکیبا که اجرای این مراسم را برعهده داشت، از او خواست با چند جمله حاضران سالن را بخنداند. سعدی افشار در پاسخ به این درخواست گفت: سیاه‌بازی هیچ‌گاه با یک نفر انجام نمی‌شود. هیچ‌وقت سیاه‌بازی انفرادی نبوده است و این حرفه بدبختی‌های زیادی دارد و این‌گونه نیست که یک نفر به‌تنهایی بخواهد روی صحنه بیاید و دیگران را بخنداند.

در بخش دیگری از همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار کمدی تلویزیون و سینما، نیوشا ضیغمی برای اعطای جوایز علیرضا خمسه روی سن رفت. علیرضا خمسه هم که به‌تازگی از سفر حج بازگشته و موهای خود را تراشیده است، در این مراسم به طنز گفت: معاشران گره از زلف یار باز کنید.

در ادامه‌ این مراسم، شهرام قائدی برای تقدیر از بیژن بیرنگ روی سن رفت و بیژن بیرنگ در صحبتی بسیار کوتاه گفت: نمی‌دانم چه باید بگویم فقط جای دوست و همکار قدیمی‌ام مسعود رسام را خالی می‌کنم و از بانیان این برنامه متشکرم. در بخش دیگری از همایش تجلیل از پیشکسوتان فیلم‌های کمدی، شبنم قلی‌خانی برای تقدیر از گوهر خیراندیش روی سن رفت. وی به صحبت‌های بیژن بیرنگ اشاره کرد و گفت: بیرنگ اینجا کم رنگ حرف زد. ما اکنون در حال ساخت سریالی با یکدیگر هستیم و «هم‌چون سرو» را کار می‌کنیم. البته وقتی بیرنگ برای این کار از من دعوت کرد، مدتی بود که به دلایل مختلف و اینکه دلگیر بودم نقشی را قبول نمی‌کردم؛ اما او به من گفت مگر انسان از خانه خودش قهر می‌کند. ما باید کار کنیم و فعال باشیم تا خدایی نکرده نابلدان روزگار کار را به‌دست نگیرند و سطح برنامه‌ها را پایین نیاورند. در ادامه این مراسم نصرت‌الله وحدت بازیگر قدیمی تئاتر و سینما دعوت شد و در صحبتی کوتاه گفت: مجبورم خلاصه‌ای از خود بگویم؛ پیش از اینکه همه شما به دنیا بیایید من قدم به صحنه تئاتر گذاشتم. من ۶۲ سال پیش تئاتر را آغاز کردم و پس از موفقیتی که در اصفهان پیدا کردم، تهرانی‌ها از من دعوت کردند تا به اینجا بیایم و برنامه‌هایی اجرا کنم. در ادامه همایش تجلیل از پیشکسوتان فیلم‌های کمدی، آرام جعفری برای تقدیر از ماهایا پطروسیان روی سن رفت و پطروسیان نیز در صحبتی کوتاه گفت: در جایی که اساتید پیشکسوتی مانند مرتضی احمدی گفتند که خجالت می‌کشند حرف بزنند، من نمی‌دانم چه بکنم؛ اما دوست دارم برخی مسائل را بگویم. البته اصلا انتظار نداشتم که امشب از من هم تجلیل شود، چراکه بر این باورم که هنوز راه درازی در پیش دارم. در بخش دیگری از این مراسم چنگیز جلیلوند برای اعطای هدایای داریوش کاردان روی سن رفت و گفت: تصور می‌کنم بازیگران و کمدین‌های پیشکسوت ما امروز به جایی رسیده‌اند که لایق آنها است که برای‌شان چنین جشنی گرفته شود.