تنها چهار نمایشنامه‌نویس که در دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر برگزیده شده‌اند، امسال و در سی و یکمین دوره این جشنواره حضور دارند.

جدول اجراهای سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خالی از نام بسیاری از نویسندگانی است که در ۳۰ دوره گذشته جشنواره برگزیده شده‌اند و با درخشش در این رویداد موقعیت خود را در فضای تئاتر ایران تثبیت کرده‌اند.
محمد یعقوبی، محمد رحمانیان، حمید امجد، علیرضا نادری نجف‌آبادی، چیستا یثربی، حسین مهکام، نغمه ثمینی، امیررضا کوهستانی و... از جمله نمایشنامه نویسان برتر دوره‌های گذشته جشنواره بودند که امسال هیچ متنی از آنها در این رویداد به صحنه نمی‌رود.
از بین برگزیدگان دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر تنها حسن باستانی (برگزیده دوره چهاردهم)، محمدامیر یاراحمدی (برگزیده دوره بیست و دوم)، حمیدرضا آذرنگ (برگزیده دوره بیست و هشتم) و صحرا رمضانیان (تقدیر شده در دوره سی‌ام) هستند که با نمایشنامه‌هایشان در جشنواره امسال حضور دارند.


از بین نسل اول نمایشنامه نویسان ایران هم تنها نام اکبر رادی در جدول اجرای نمایش‌های صحنه‌ای به چشم می‌خورد. نمایشنامه «پلکان» زنده یاد رادی در بخش ویژه جشنواره با کارگردانی هادی مرزبان به روی صحنه می‌رود.
نمایشنامه نویسان پرکار امسال چه کسانی هستند؟
حمیدرضا نعیمی با چهار نمایشنامه «درخشش در ساعت مقرر»، «مرکب‌خوانی و ارکستر مردگان»، «رابینسون کروزوئه» و «خط‌سرخ» پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره سی و یکم است. سجاد افشاریان نیز با دو نمایشنامه «وقتی وودی آلن مادام بوآری را ترجیح می‌دهد» و «ننه دلاور بیرون پشت در»، سیروس همتی با نمایشنامه‌های «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» و «الهه» و سعید شهریار با نمایشنامه‌های «افسون بر تخت نشستن ماکان تیره بخت» و «کسی زیر سنگ‌ها آواز می‌خواند» دیگر نمایشنامه نویسان پرکار جشنواره امسال هستند.
نمایشنامه «خون و ماتیک» نوشته صحرا رمضانیان نیز تنها کاری است که با اجرای دو کارگردان به روی صحنه می‌رود. این نمایشنامه از سوی سروش طاهری از تهران و محمدرضا درند و سعید زندی (مشترک) از کرمانشاه اجرا خواهد شد.