دوستان علاقه داشتند به مانند برده رفتار کنند اما من چنین سیستمی را قبول نداشتم
حاتمی‌کیا گفته بود بدون حضور عرب‌نیا هم می‌تواند سکانس آخر را بگیرد و در نهایت لشگری پور هم از قول حاتمی‌کیا به من گفت: «می‌خواهی بیا می‌خواهی نیا» و من هم در برابر چنین برخوردی ترجیح دادم، نیایم.

به گزارش شبکه ایران، حواشی پیرامون پروژه سینمایی «چ» با سخنان جمعه شب گذشته فریبرز عرب نیا در برنامه «هفت» به اوج خود رسید. در بخشی از برنامه «هفت» علی قائم مقامی جانشین تولید این فیلم سینمایی و پژمان لشگری پور نماینده بنیاد فارابی در «چ» روی خط تلفنی «هفت» آمده و با طفره رفتن از بیان دلایل غیبت
عرب‌نیا در جلسات آخر فیلمبرداری این پروژه از این مساله سخن گفتند که شکر خدا کار به بهترین شکل به پایان رسیده است. دقایقی بعد از این اظهارات فریبرز عرب نیا شخصا با «هفت» تماس گرفت و به مانند همیشه با بیانی صریح گفته‌های لشگری پور و قائم مقامی را زیر سوال برد. متن کامل گفته‌های عرب نیا را در ادامه می‌خوانید:
به خاطر دو دروغ
اینکه گفته‌اند من عامل دو بحران در فیلم بوده‌ام، نادرست است. من از ابتدای تولید به قراردادی که داشتم پایبند بودم اما دوستان دلشان می خواست قرارداد را زیرپا گذاشته و آن طور که خودشان دوست دارند اجرایش کنند. دوستان علاقه داشتند به مانند برده با همکاران رفتار کنند اما من چنین سیستمی را قبول نداشتم. اما دو دروغی که جانشین تولید کار بیان کرده‌اند.


لشگری‌پور از قول حاتمی‌کیا گفت:
می‌خواهی بیا، می‌خواهی نیا
اول آنکه دوستان می گویند من تا ۱۹ آذرماه با پروژه قرارداد داشته‌ام که این مساله دروغ است. من چهار ماه و ۲۰ روز با دوستان قرارداد داشتم و بعد از آن برای تمدید قرارداد باید قبلا با من هماهنگ می‌شد. در نهایت لشگری‌پور هم از قول حاتمی‌کیا به من گفت: «می‌خواهی بیا می‌خواهی نیا» و من هم در برابر چنین برخوردی ترجیح دادم، نیایم.
اینکه تجهیزات آماده شده بود هم دروغ است
دوم درباره تجهیزات سنگین آماده شده برای اجرای سکانس آخر بود که دوستان می‌گویند از ساعت‌ها پیش از شروع فیلمبرداری تجهیزات آماده بوده در صورتی که چنین مساله‌ای صحت ندارد. جالب است که حالا می‌خواهند نرسیدن فیلم به جشنواره را برآمده از عدم حضور من در سکانس پایانی بدانند که آن هم کذب است.


فهرست نام‌هایی که انتظارش را ندارید:
پنج بازیگری که قرار بود به جای عرب‌نیا نقش «چمران» را بازی کنند
حامد بهداد، رضا عطاران، مانی حقیقی و امین تارخ از جمله بازیگرانی بوده‌اند که برای ایفای نقش چمران با حاتمی‌کیا پای میز مذاکره نشسته‌اند.
به گزارش شبکه ایران، در حالی که فیلمبرداری فیلم سینمایی «چ» به تازگی به پایان رسیده است، اما انتخاب نقش نخست تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا همچنان خبرساز است و گویا این کارگردان برای انتخاب بازیگر نقش چمران مسیری پر فراز و نشیب را طی کرده است. بر اساس اعلام خبر، ابراهیم حاتمی‌کیا در دو مرحله یکی قبل از انتخاب نهایی فریبرز عرب‌نیا ودیگری بعد از اختلافاتی که در ابتدای فیلمبرداری بین آنها به وجود آمد، با ۵ بازیگر مطرح سینمای ایران مذاکره کرده است.
او پیش از انتخاب نهایی عرب‌نیا با امین تارخ و سعید نیک‌پور برای بازی در این نقش مذاکراتی داشت و حتی نیک‌پور برای این نقش تست گریم شد، اما این دو تنها گزینه‌های حاتمی‌کیا نبودند، او دو گزینه غیر قابل پیش‌بینی را هم برای بازی در نقش دکتر چمران پای میز مذاکره نشاند. یکی حامد بهداد و دیگری رضا عطاران. دلایل به توافق نرسیدن بهداد و حاتمی‌کیا به بیرون درز نکرده، اما آنچه که موجب شد تا عطاران پایش به فیلم چ باز نشود، قراردادش با سریال قلب یخی بود که به هیچ طریقی نتوانستند آن را حل و فصل کنند تا این که حاتمی‌کیا به گزینه عرب‌نیا رسید.
بعد از عطاران، حاتمی کیا باردیگر بازیگر پیش بینی نشده دیگری را برای بازی در این نقش دعوت کرد. مانی حقیقی انتخاب حاتمی‌کیا برای نقش چمران بود، در حالی‌که تست گریم او جواب داده بود دو طرف می‌رفتند تا قراردادشان را نهایی کنند، عرب‌نیا از موضع خود کوتاه آمد و دوباره به پروژه برگشت. عرب نیا کارش در فیلم چ را از سر گرفت، اما اختلاف او با حاتمی‌کیا آتش زیر خاکستری بود که سرانجام در پایان فیلمبرداری شعله ور شد.