رییس مجموعه تئاتر شهر مدعی شد که از ابتدای سال تا به امروز مبلغ یک میلیارد و 760 میلیون تومان برای اجراهای تئاتر شهر تخصیص پیدا کرده است. این در حالی است که تنها 33 نمایش در قالب اجرای عمومی در تئاتر شهر به صحنه رفته‌اند که برخی از آنها هنوز 20 درصد از قرارداد خود را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش مهر، بحث بودجه و اختصاص آن در تئاتر ایران همواره موضوع و مبحثی بوده که هیچ‌گاه به درستی درباره نحوه تخصیص و پرداخت آن شفاف‌سازی لازم صورت نگرفته است. بارها و بارها و در مقاطع مختلف زمانی عنوان شده که بودجه‌ای به فعالیت‌های تئاتری اختصاص یافته اما اینکه این تخصیص چگونه بوده و بابت هر کدام از فعالیت‌ها چه میزان بودجه پرداخت شده همواره در هاله‌ای از ابهام بوده است.


روز سرباز


سیدصادق موسوی رییس مجموعه تئاتر شهر که از اردیبهشت‌ماه سال جاری فعالیت خود را در مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد، وعده‌های متعددی را در نشست رسانه‌ای خود مطرح کرد که یکی از آنها افزایش بودجه مجموعه‌ تئاتر شهر و مستقل اداره شدن آن است. موسوی شامگاه شنبه سوم دی‌ماه در برنامه تلویزیونی «مجله تئاتر» یادآور شد که از ابتدای سال تا به امروز مبلغ یک میلیارد و 760 میلیون تومان به مجموعه تئاتر شهر اختصاص پیدا کرده است.


نامه‌هایی به تب


وی تاکید کرد که بودجه تئاتر شهر در سال 90 حدود 100 درصد افزایش پیدا کرده است. از ابتدای سال جاری و بعد از پایان اجراهایی که کار خود را از اسفند ماه سال گذشته آغاز کرده بودند، آثار نمایشی جدیدی در مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفتند و این در حالی بود که هنوز سیدصادق موسوی به عنوان رییس تئاتر شهر فعالیت خود را آغاز نکرده بود. در مجموعه تئاتر شهر از ابتدای سال 90 میزبان 33 اثر نمایشی بوده و هست. البته در این میان آثاری در طی برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی،‌ رپرتوآر تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر مقاومت نیز در تئاتر شهر به صحنه رفته‌اند که این مجموعه هیچ تعهد مالی نسبت به این اجراها نداشته است.
با این توضیحات و به گفته رییس مجموعه تئاتر شهر مبلغ یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان طی ماه‌های گذشته به این مجموعه تئاتری اختصاص پیدا کرده است که باید دید این بودجه چگونه در بین ۳۳ اثر نمایشی که برخی از آنها به تازگی اجرای خود را آغاز کرده‌اند و برخی از آنها هنوز هم بخشی از بودجه خود را دریافت نکرده‌اند، تقسیم شده است.
نیاز است که مدیریت مجموعه تئاتر شهر برای شفاف‌سازی نحوه تخصیص این بودجه اعلام کند که هر کدام از نمایش‌های به صحنه رفته با چه مبلغی قرارداد منعقد کرده‌اند تا وضعیت تخصیص این بودجه میلیاردی مشخص شود. البته در اولویت بعد باید این نکته را بررسی کرد که هر کدام از این آثار تا چه میزان در جذب مخاطب موفق بودند که این امر از طریق ارائه آمار درست و شفاف فروش بلیت نمایش‌ها مجزا از بلیت‌های مهمان مشخص می‌شود.


ایوانف


بعضی وقت‌ها خوبه آدم چشم‌هاشو ببنده


پاییزی بی‌خزان در مجموعه تماشاخانه ایرا‌نشهر
همزمان با فصل پاییز چهارده هزار و یکصد و سی و سه نفر از نمایش‌های مجموعه تماشاخانه ایرا‌نشهر و بیش از هشتاد هزار نفر از سایت هنری این مجموعه دیدن کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه تماشاخانه ایرا‌نشهر؛ همزمان با فصل پاییز و از نخستین روز مهرماه، چهارده هزار و صد و سی و سه نفر از نمایش‌های صحنه‌ای مجموعه تماشاخانه ایرا‌نشهر دیدن کردند.
در فصلی که گذشت در مجموعه تماشاخانه ایرا‌نشهر نمایش‌هایی چون؛ «ایوانف» به کارگردانی امیررضا کوهستانی، «نامه‌هایی به تب» به کارگردانی سیامک احصایی، «خشکسالی و دروغ» نوشته و کار محمد یعقوبی و «ریچارد سوم» اثر آتیلا پسیانی نیز از نمایش‌های اصلی مجموعه تماشاخانه ایرا‌نشهر بوده و است که در میان استقبال کم‌نظیر هنرمندان و مخاطبان به روی صحنه رفته‌اند. براساس این گزارش؛ طبق طرح جدید مجموعه ایرانشهر همزمان با آغاز اجرای نمایش‌های جدیدی چون؛ «نامه‌هایی به تب»، «خشکسالی و دروغ» و « ریچارد سوم» مراسمی با عنوان آیین افتتاح نمایش با حضور و استقبال کم‌نظیر هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر همچون؛ استاد حمید سمندریان، دکتر علی رفیعی، هما روستا، منیژه محامدی و... برگزار شد.


خشکسالی و دروغ


سایت جدید مجموعه تماشاخانه ایرانشهر نیز همچون گذشته در این فصل مورد استقبال و بازدید کم‌نظیر مخاطبان واقع شد و طی آن هشتاد و یک هزار و هشتصد و هشتاد و شش نفر با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی مجموعه ضمن اطلاع از برنامه‌های فرهنگی و هنری این مجموعه از اخبار و گزارش‌های این سایت دیدن کردند. مجموعه تماشاخانه ایرا‌نشهر هم اکنون با دو نمایش «خشکسالی و دروغ» نوشته و کار محمد یعقوبی از ساعت ۲۰ در تماشاخانه شماره یک و «ریچارد سوم» اثر آتیلا پسیانی از ساعت ۱۹ در تالار استاد سمندریان میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است.