حراج فیلم‌های قاچاق خارجی در یک موسسه رسمی

شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران ضمن ابراز تاسف و نگرانی از اقدامات یک موسسه رسمی در حراج فیلم‌های قاچاق خارجی برای ورود به شبکه ویدئو کشور، نسبت به عواقب آن هشدار داد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام دبیرخانه‌ شورای عالی‌ تهیه‌کنندگان، «آخرین نشست شورای‌عالــی با حضور نمایندگان انجمن تهیه‌کنندگان مستقل، مجمع فیلمسازان و کانون تهیه کنندگان تشکیل شد. در ابتدای جلسه سه تن از نمایندگان تشکیلات صنفی به عنوان سخنران پیش از دستـور سخن گفتند و سپس گزارش کمیته دفاع سینمای ایران مطرح شد. در گزارش این کمیته آمده بود که متاسفانه کار به جایــی رسیده که یک موسسه وابسته به دولت که قاعدتا باید حامــی سینمای ایران باشد، فیلم‌های انیمیشن و به قول خودشــان کارتون را برای ورود به شبکه خانگـی به حراج می‌گـذارد. یعنـــی فیلم‌ها را به اصطـلاح چوب می‌زنند و هر خریداری که پول بیشتری پرداخت، فیلم را برای عرضه در شبکه نمایش خریداری می‌کند. نکته قابل تامل این گزارش قیمت‌های فیلم‌ها است که گاه به سه میلیارد ریال نیز می‌رسد. دبیر کمیته دفاع از سینمای ایران همچنین گفت که بر اساس اقدامات قبلـی، مقـرر شـده بود که فیــلم‌های خارجی بدون رایت وارد شبکه ویدئو نشود، اما این مهم مدت اندکی کم و بیش رعایت شد و پس از آن مجددا به همت این موسسه دولتی فیلم‌های قاچاق با رایت‌هایی که اغلب قلابی است یا مثل فیلم‌های حراج شده در موسسه دولتی اساسا رایت ندارند، برای ارائه به مردم، وارد شبکه ویدئو می‌شود. دبیر کمیته سپس توضیح داد که قبلا یک شرکت ترکیه با دریافت ۱۵۰۰ دلار ـ یا معادل آن ـ برای فیلم‌های خارجی پروانه خرید صادر مـی‌کرد. این شرکت اساسا نمایندگـی هیچکدام از پخش‌کنندگان بزرگ جهانـی را ندارد و در هجمه فرهنگی به کشورمان، نقش پشتیبان را آن هم با دریافت وجه از داخل بازی می‌کرد.

دبیر کمیته دفاع سینمای ایران همچنین گفت: در سالن‌های سینما صرفا فیلم‌هایی به نمایش در می‌آیند که رایت و امتیاز پخش آن برای داخل کشور خریداری شده باشند. اما در شبکه ویدئو متاسفانه برخــی فیلم‌ها قاچاق هستند ولی پس از اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شبکه ویدئو کشور راه پیدا می‌کنند. وی گفت: من شک دارم که مسوولان پروانه نمایش فیلم‌های ویدئو، ندانند که این فیلم‌ها رایت ندارند.

وی در پایان گزارش مبسوط کمیته گفت: شنیده‌ایم که مسوولان موسسه دولتـی گفته‌اند که قصد دارند با پول فیلم‌هایی که به حراج می‌گذارند، در داخل کشور با قاچاق فیلم‌ها در شبکه ویدئو مبارزه کنند! شورای عالی ضمن ابراز تاسف از چنین روشی که عملا کمک به هجمه فرهنگی است، نگرانی خود را از ادامه این اقدامات بیان داشت و اعلام کرد که چنین روش‌هایی عواقب فاجعه باری برای سینمای ایران و شبکه ویدئو دارد.» شورای‌عالــی پس از بحث درباره عواقب نمایش فیلم‌های قاچاق در شبکه ویدئو و نمایش غیر قانونی فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان به کمیته بین‌المللی شورای‌عالی ماموریت داد تا با مکاتبه با پخش‌کنندگان جهانـی این فیلم‌ها، رسما خرید یا عدم خرید فیلم‌ها را استعلام و سپس برای اطلاع عموم اعلام نماید.