ضرب شست شمس به کمدی‌ها

فیلم «سال گربه» روز اول اکران، ۳۲هزار مخاطب داشت  و کمتر از ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان فروخته بود.  البته اگر تعداد مخاطبان فیلم را مبنا بگیریم، رکورد پیشین در اختیار دو فیلم «مطرب» و «گشت ارشاد» هر دو با ۳۵ هزار مخاطب بوده است.  فروش روز نخست اکران به متغیری مهم در بازار سینمای ایران بدل شده است و سنجه‌ای است که می‌توان براساس آن فروش موفق فیلم را در دوره اکرانش پیش‌بینی کرد. در سال‌های گذشته فیلم «فروشنده» در روز نخست اکران خود ۲۵هزار مخاطب داشت، «هزارپا» ۲۷هزار مخاطب و «ما همه با هم هستیم» ۲۹هزار مخاطب. به‌هر‌حال در شرایطی که گیشه سینماها تحت تاثیر اکران دو فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» قرار دارد، فروش افتتاحیه ۱۱میلیاردی «مست عشق» با جذب بیش از ۱۶۰هزار نفر مخاطب در سراسر کشور، نویدبخش حضور یک رقیب جدی برای کمدی‌های در حال اکران است. 

در روزرکوردشکنی «مست عشق»، فیلم «تمساح خونی» ۲۰هزار مخاطب داشت و «سال گربه» نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷هزار مخاطب جذب کند. «مست عشق» تنها با احتساب فروش ۱۱میلیاردی دو روز اولش، در رتبه چهارمین فیلم پرفروش سال هم قرار گرفته و این اتفاق می‌تواند امید سینمای درام و غیرکمدی را برای جلب مخاطبان بیشتر کند. برخی کارشناسان معتقدند که فیلم «مست عشق» می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال باشد. 

شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا، حسام منظور در نقش حسام‌‌الدین چلبی همنشین و شاگرد مولانا، هانده ارچل در نقش کیمیاخاتون، بنسو سورال در نقش مریم، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد فرزند بزرگ مولانا، هالیت ارگنچ در نقش پدر مولانا و بوران کوزوم در نقش علاءالدین پسر مولانا در «مست عشق» بازی کرده‌اند. این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که رابطه مولانا با شمس تبریزی، علاقه‌ای که مولانا به او داشت، تاثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان را به تصویر می‌کشد.

در جدول فروش سینمای ایران در حال حاضر «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی با بیش از ۱۱۹میلیارد تومان فروش در آستانه ۲میلیونی شدن تعداد تماشاگران خود است و پس از این، فیلم درام اجتماعی «بی‌بدن» با بیش از ۳۰میلیارد فروش و کمدی «سال گربه» با ۲۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان فروش در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.