دورهمی هنرمندان با چاشنی جایزه

نجمه جودکی مراسم را به عنوان مجری آغاز کرد و در طول زمان برگزاری هنرمندان را برای حضور روی صحنه دعوت کرد. احسان حاجی‌پور، دبیر بخش تئاتر، و پویا افشاری، دبیر بخش موسیقی، به عنوان سخنرانان اولیه مراسم ضمن تقدیر از خانواده معلم، بیانیه‌های خود را برای اعلام برندگان و روند داوری آثار روخوانی کردند. امید معلم، دبیر مراسم که این ضیافت سالانه را به یاد و نام پدر بنیان‌گذاری کرده است، در سخنانی گفت: «می‌خواهم از هنرمندان و اهالی تئاتر و موسیقی، اهالی فرهنگ این سرزمین تشکر کنم. یک بار دیگر نشان دادیم که فرهنگ این سرزمین حذف‌نشدنی است. خوشحالم کسانی هستند که به فرهنگ و هنر این سرزمین اهمیت می‌دهند.» در ادامه مراسم تجلیل از خواننده قدیمی و استاد آواز ایرانی، ایرج، برگزار شد که در این قسمت سالار عقیلی برای تجلیل از او روی سن فرا خوانده شد و لوح تقدیر را به خواجه‌امیری تقدیم کرد. ایرج در بخشی از صحبت‌های خود روی سن گفت: «سن من از خوانندگی گذشته. من ۹۴ساله هستم. اما صدای من هنوز سر جایش است.»

p32 copy

 برندگان

طبق معمول جشن‌های حافظ، تقریبا همه اسامی معروف در میان نامزدهای بخش‌های مختلف جایزه گرفتند، اتفاقی که در سال‌های اخیر موجب شده جشن حافظ بیش از آنکه معرف بهترین آثار سال باشد، یک دورهمی برای هنرمندان حوزه‌های تئاتر، موسیقی و سینما و تلویزیون قلمداد شود. فرصتی برای دیدار هنرمندان، عکاسی و تقدیر و تشکر از همگان!

در این دوره چنان که انتظار می‌رفت، تندیس حافظ بهترین خواننده ایرانی-تلفیقی به همایون شجریان اهدا شد. همایون شجریان در پیامی ویدئویی گفت: سپاسگزارم از برگزارکنندگان جشن حافظ که به همت زنده‌یاد علی معلم تاسیس شد و سالیان سال ادامه پیدا کرد. از خانم معماریان و امید و ایمان که نگذاشتند چراغ جشن خاموش شود ممنونم. نمی‌دانم مستحق این جایزه هستم یا خیر اما سپاسگزارم که من را شایسته این تشویق دانستید. این جایزه برای من بسیار جذاب و خوشحال‌کننده است که کارم مورد توجه عزیزان قرار گرفته است. عذرخواهم که در سفر هستم و نمی‌توانم در جمع شما حضور داشته باشم.»

حمید امجد هم پس از دریافت تندیس بهترین نمایش‌نامه‌نویس سال 1402، با حضور در روی صحنه گفت: نمایش «وقت خوش» در چند وقت گذشته بسیار خوش‌اقبال بود. اما این جایزه برایم ویژه است، چون رفیق دیرینه و همکلاسی دوران دانشکده، علی معلم، بانی آن بوده است. محسن شریفیان نیز که به پاس معرفی موسیقی فولکلوریک ایرانی در سطح بین‌الملل شایسته دریافت تندیس و جایزه بود، برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه آمد و در سخنانی جایزه خود را به هنرمندانی تقدیم کرد که در جشنواره کوچه به هنرنمایی پرداختند. در بخش تئاتری‌ها تندیس حافظ بهترین بازیگر زن به صدف اسپهبدی، برای بازی در نمایش‌های «فریز مکبث فریز» و «جنون محض» رسید. اسپهبدی گفت: من به نمایندگی از همه نامزدها این جایزه را گرفتم. و این جایزه را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم. شهروز دل افکار هم هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد، روی صحنه گفت: من این جایزه را به مردم تقدیم می‌کنم که هر شب به عشق آنها روی صحنه می‌رویم.